Afacerea Mitsubishi

 

Spala, dar mai ales conduc masini de zeci de  mii de euro. Este vorba de sefii unor unitati de  stat care au la dispozitie autoturisme achizitionate  pe bani grei si la care majoritatea salariatilor din  Botosani pot doar sa viseze. Parcul auto al institutiilor botosanene s-a imbogatit  semnificativ in precedenta legislatura,  iar in unele cazuri automobilele au fost  cumparate in plina criza financiara. [pro-player type='video']https://www.youtube.com/watch?v=3cOqzVS1tuc Elocvent este ce s-a intimplat la Directia  Silvica. Anul trecut institutia a cumparat nici  mai mult nici mai putin de sapte automobile de  teren Mitsubishi L 200, model pentru care s-a  platit 18.900 de euro. Masinile au fost preluate  in sistem leasing, iar banii au fost asigurati din  fondul de investitii al institutiei si din bani  primiti de la Regia Nationala a Padurilor.  Interesant este faptul ca achizitia propriu-zisa a  avut loc in luna decembrie a anului  trecut, adica la o data la care seful de atunci al  directiei stia ca are zilele numarate in fruntea  institutiei deoarece era liberal, iar PNL tocmai  intra in opozitie. De altfel, actualul director al institutiei spune ca nu  stie prea multe lucruri despre aceasta achizitie. Gabriel Amitrului, director  Directia Silvica :   « Din cite stiu eu, pentru Mitsubishi achizitia s-a facut la nivel de Directia Silvica Botosani. Eu am preluat, deci nu cunosc … Din cite stiu eu, la ora actuala Directia Silvica a achizitionat sapte Mitsubishi in 2008, in decembrue. Nu am vazut contractul pina acum, din informatiile pe care le am s-a platit in jur de 18.000 de euro, dar repet, asta din informatiile pe care le-am preluiat de la colegul, nu am vazut contractul » Mitsubishi L 200 in curtea Directiei Silvice   Fiecarui ocol silvic din judet i-a revenit un model  de Mitsubishi, iar cel de al saptelea a ramas la  dispozitia Directiei Silvice. Fostul silvicultor sef al judetului sustine ca  achizitia a fost facuta abia la sfirsitul anului  intrucit initial ea a trebuit sa fie realizata de Regia  Nationala a Padurilor. Aceasta insa, pentru a  evita problemele legate de contestarea licitatiilor,  ar fi delegat operatiunea directiilor judetene.  Astfel, licitatia s-a organizat la Botosani si a  fost cistigata de Casa Auto Iasi. Fostul director  spune insa ca nu s-a ocupat direct de  procedurile de cumparare. Mihai Axinte, fost director  Directia Silvica :   « Nu, nu eu, este o comisie, nu eu ca  director, este o comisie. Este director economic,  responsabilul de la mecanizare, cel de la  achizitii publice, deci nu eu in mod direct, am  aprobat doar ceea ce au facut ei. Urma sa se faca licitatia la Bucuresti. Cind au vazut ca firma aceea Ager, cea cu  70.000 de euro Logan-ul ii contesta procedura le  regie ne-a dat in 2008 latitudinea sa facem noi  aceasta licitatie la nivel de directie silvica. Noi am fi vrut Toyota pina la urma, dar s-a  nimerit Mitsubishi. Achizita s-a desfasurat in lunile noiembrie si  decembrie pentru ca atunci am avut bani » Padurarii spala afacerile din silvicultura   Toate aceste masini au fost cumparate in  conditiile in care unitatea avea deja un automobil  de teren Toyota, o Nubira, un Cielo si mai  multe ARO si Dacia. Coincidenta sau poate nu, mai multe institutii din  Botosani si-au cumparat in precedenta legislatura  acelasi model de Mitsubishi. Asadar, la  rindul sau, Inspectoratul Judetean  in Constructii are in dotare un Mitsubishi L  200.   Ioan Ciobanu, inspector sef IJC :   “Avem o masina de teren pentru aparatura cu care ne deplasam la laboratoare, un Mitsubinshi »   Seful unitatii sustine insa ca nu prea are amanunte  despre licitatie si nici despre pretul platit  intrucit de achizitie s-ar fi ocupat forurile superioare  de la Bucuresti. Si iarasi coincidenta, automobilul  a fost cumparat tot de la Casa Auto Iasi. Ioan Ciobanu, inspector sef IJC :   “Bucurestiul, acolo se fac achizitiile, acolo se fac licitatiile. Noi la judete … ne-au chemat, am trimis soferul si ne-au trimis masina respectiva. N-as putea sa va spun cit a costat masina respectiva. Cit poate sa coste un Mitsubishi ? Nu stiu … 20 – 30.000 de euro … nu stiu, n-as putea sa va spun. Se poate afla, intram intr-un catalog sa vedem cit costa o masina de teren Mitsubishi »   O noua institutie, aceeasi poveste ... Oficiul de  Cadastru si Publicitate Imobiliara are un Logan,  o Skoda Octavia si doua ... Mitsubishi L 200. Ca  si conducerea Inspectoratului Judetean  in Constructii si cea de aici sustine ca nu s-a  ocupat de achizitie. Dumitru Istrate, director OCPI :   «  Licitatia s-a tinut la nivelul agentiei nationale. Nu avem idee despre preturile care s-au oferit. Logan-ul transporta o parte din personalul la biroul din Dorohoi, celelalte masini sint la dispozitia amgajatilor oficiului si le folosim atunci cind este cazul »   Reprezentantul Guvernului in teritoriu nu  isi explica cum au ajuns mai multe institutii din  Botosani sa cumpere in aceeasi legislatura  acelasi model de automobil. Cristian Roman, prefect : « N-as sti eu sa va dau un raspuns cu atit mai mult cu cit anul trecut eram lucrator in Ministerul de Interne, nu in judetul Botosani. Bine ar fi sa-i intrebati pe cei care sint ordonatori de credite in acest sens. Ce pot eu sa va spun este ca la Institutia Prefectului eu am adus doua Dacia Logan in ultima perioada »   Atractia sefilor unitatilor de stat spre masinile de  teren se resimte si in agricultura. Pe linga noua  autoturisme Logan, Agentia de Plati si  Interventie in Agricultura (APIA) are in parcul auto  si patru Hyundai Tucson. Unitatea are  119 angajati in tot judetul, inclusiv cei care se  ocupa de cota de lapte, ceea ce inseamna ca, in  medie, o masina deserveste 10 angajati.  Seful demisionar al unitatii sustine insa ca  masinile sint totusi putine si ca ar trebui modele si  mai puternice. Viorel Epuras, director demisionar  APIA :   “Doua autoturisme Logan au fost achizitionate in anul 2006, iar restul, spate Logan si patru Tucson in anul 2007. In anul 2007 nu aveam personalitate juridica si achizitiile s-au facut de catre APIA central si au fost transferate la noi dupa ce s-au constituit centrele judetene. Nu stim cit s-a platit, nu stim cit costa, de unde le-au cumparat, nu am nici o informatie de genul asta. Toate aceste date sint la APIA central »   Dar achizitia unor masini scumpe nu este doar  apanajul unor institutii care au justificarea ca  banii ar proveni din fonduri proprii. SC Termica SA, societate cu datorii de milioane de  euro, a incheiat un contract de leasing  pentru un Volkswagen Passat, ultimul model, la  pret de 17.000 euro. Asta intrucit modelul Bora din  aceeasi gama ajunsese la 500.000 de kilometri Ion Diaconu, director general SC  Termica SA   « Toate planurile de achizitie le-am dsicutat inclusive in AGA si achizitionarea unui autoturism care sa deserveasca in special administratia am facut-o inca de acum doi ani de zile. In schimb, n-am avut bani. Sint proceduri legale. In functie de valoarea achzitiei am procedat la … nu mai stiu … in cazul ulimei achizitii probabil a fost licitatie”     Carburant de miliarde Masini scumpe, consum de carburant pe masura,  cam asta e reteta parcului auto la unitatile  de stat. Directia Silvica aloca lunar fiecarui  automobil de teren 600 de lei, adica 6 milioane  de lei vechi pentru cheltuielile cu benzina  sau motorina. Cum institutia are 10 astfel de  masini inseamna ca in fiecare luna 6.000 de lei  se duc numai pe achizitionarea  carburanului. Directia mai are insa si patru  autoturisme, care la rindul lor au cota de  benzina, de unde rezulta ca s-ar ajunge la crica  100.000 de lei/an, adica in jur de un miliard de lei  vechi. Si mai mari sint cheltuielile de acest tip la  Agentia de Plati si Interventie in Agricultura  (APIA). Unitatea are 13 automobile, iar fiecaruia  ii revine lunar o cota de 600 litri de carburant. La  un pret mediu de 3,5 lei/litru rezulta ca intr-o  luna s-ar cheltui  27.300 de lei numai cu benzina  si motorina. Astfel, se ajunge la aproape  330.000 de lei/an, adica peste 3 miliarde de lei  vechi. Seful APIA sustine insa ca se cheltuie mai  putin, maxim jumatate din cota alocata si ca  masinile sint mai mult decit necesare. La Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara  (OCPI) cota este ceva mai redusa, de 400  litri/masina. Cum unitatea are patru automobile  inseamna ca lunar se consuma in jur de 1.600  litri de carburant si se cheltuie 5.600 de lei,  adica in jur de 67.000 lei/an. Dotări standard noul Mitsubishi L200 Club Cab Invite Mitsubishi L 200, o masina dotata - Inchidere centralizata a usilor cu telecomanda - Aer conditionat manual - Geamuri fata actionate electric cu functie de protectie la inchidere - Sistem de franare cu ABS si EBD - Diferential spate blocabil cu comanda din bord - Aparatoare de noroi pentru rotile fata si spate - Kit pregatire sistem audio (2 incinte acustice, antena exterioara, cabluri de legatura) - Faruri reglabile pe inaltime din interior - Tapiterie din material textil - Volan si scaun sofer reglabile pe inaltime - Lampa de ceata spate pe partea soferului - Lampa stop suplimentara pe usa benei - Jante din otel de 16” cu anvelope 205/80R16 - Airbag-uri frontale pentru sofer si pasager (cu deselectare) - Priza suplimentara pentru accesorii in consola centrala - Ceas digital si lampa de interior in plafon - Cutie utilitara in bord - Oglinzi laterale in culoarea negra, reglabile manual - Turometru si kilometraj electronic - Imobilizator electronic al motorului - Servodirectie Investigatie realizata in aprilie 2009