Trendul spre online este unul clar în societatea noastră, însă adesea se discută nu doar despre impactul pozitiv al tehnologiei în viața oamenilor, ci și despre cel negativ. Digitalizarea reprezintă viitorul în foarte multe domenii, dar este important să existe un echilibru, pentru că viața reală nu poate fi acaparată complet de tehnologie. De fapt, există multe activități pe care astăzi le facem atât online, cât și offline. Și cu siguranță așa se va întâmpla și în viitor, oricât de mult ar mai avansa tehnologia și internetul.
În ultimele decade, s-au consemnat foarte multe transformări în ceea ce privește obiceiurile noastre de zi cu zi. Ne informăm mai mult din publicații online decât din ziare fizice, aflăm datele despre vreme mai degrabă de pe smartphone decât de la TV, ne rezolvăm tot mai multe nevoi de la distanță, eliminând drumurile și câștigând timp.
Un bun exemplu de transformare a obiceiurilor este cel al trimiterii de scrisori și vederi. Obicei standard în trecut, astăzi este pe cale de dispariție. Când ne gândim la scrisori trimise prin servicii poștale, acum ne referim mai mult la facturi (și acestea de fapt tot mai rar, căci vin prin email) și la înștiințări oficiale ale unor autorități de stat sau ale unor instituții financiare (bănci, asigurări, pensii, IFN-uri, recuperări creanțe etc.). Pentru comunicare, folosim aproape integral variante mediate de tehnologie - email, mesagerie online, telefonie mobilă.
Iată însă și activități pe care le realizăm atât online, cât și offline în viața modernă:
Avansul comerțului online în România a fost fantastic în 2020 și în 2021, accelerându-se de fapt un trend care exista de mai mult timp. Trendul va continua, mediul e-commerce va crește și în anii următori, spun analiștii pieței de specialitate. Este simplu, rapid, plăcut, deci foarte eficient să cumpărăm orice de pe internet - bunuri de larg consum, dar mai ales bunuri de folosință îndelungată. De la alimente și băuturi la cosmetice și detergenți, de la mobilier și decorațiuni la materiale de construcții și amenajări, de la electrocasnice și electronice la cărți, jucării, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte, orice putem achiziționa din magazine online.
Avem în e-commerce varietate maximă și în cele mai multe cazuri ne bucurăm de cele mai avantajoase condiții comerciale. Și totuși, magazinele fizice nu vor dispărea niciodată, chiar dacă se vor transforma. Să cumperi personal produse de pe rafturile magazinelor ține pe de o parte de nevoie (să folosești imediat produsele), iar pe de altă parte de plăcere - shoppingul rămâne o activitate apreciată, atunci când avem timp liber și o facem fără stres. Cu siguranță însă, magazinele fizice se vor adapta la noile tendințe, vor permite comenzi online cu ridicare și livrare, în paralel cu partea de shopping clasic.
Dacă în urmă cu zece ani instituțiile financiare bancare din România ajunseseră la rețele impresionante, acum trendul s-a inversat: se închid tot mai multe agenții, unități, sucursale, pentru eficientizarea costurilor. Clienții nu au dispărut, nici profiturile. Ci doar s-au mutat (parțial) via servicii online. Astăzi, tot mai mulți români folosesc internet banking și mobile banking și realizează operațiunile de pe desktop, laptop, smartphone sau tabletă. Multe operațiuni pot fi realizate de asemenea la ATM-uri. Unele bănci permit chiar deschidere conturi online sau aplicare online pentru credite. Totuși, în unele ocazii, clienții simt nevoia de interacțiune fizică pentru anumite proceduri și operațiuni bancare, deci agențiile offline nu vor dispărea prea curând sau poate niciodată.
Avem acces la o infinitate de filme și seriale online, pe fel de fel de platforme - gratuite sau cu plată de abonament. Prin video streaming, divertismentul cu filme și seriale nu are limite, oriunde ne-am afla, acasă sau chiar în mișcare - putem viziona de exemplu de pe laptop, smartphone sau tabletă. Însă plăcerea filmelor vizionate la cinema nu va dispărea. Oamenii merg mai rar la cinema decât în trecut, dar nu elimină această formă de distracție. În plus, producătorii de filme au grijă să lanseze noi producții de succes mai întâi în cinema, abia apoi în alte medii la îndemâna publicului. În plus, canalele clasice de cablu TV rămân o sursă de filme și seriale - le putem încadra până la urmă la activități offline, căci nu presupun conexiune la internet, chiar dacă este folosită tehnologia.
Lumea jocurilor de noroc a cucerit mediul online - sloturi (celebrele jocuri de păcănele, ca la aparatele din sălile de jocuri offline), jocuri de cazino precum blackjack sau ruletă, dar și poker, bingo și pariuri sportive, toate sunt la câteva click-uri distanță. În România, segmentul de jocuri de noroc online este reglementat foarte exact, pentru siguranță maximă pentru utilizatori, dar și pentru o taxare corectă a acestei forme de divertisment.
Se poate juca pe platforme licențiate - agenții de pariuri și cazinouri online care oferă experiențe intense, de multe ori fara sa risti bani reali, pentru ca multe dintre ele ofera bonusuri si rotiri gratuite. Deși jocurile de cazino și celelalte jocuri de noroc online au foarte mare succes, distracția offline în forma sa veritabilă nu este în pericol. Mulți pasionați de astfel de jocuri continuă să joace alternativ online și offline, pentru a se bucura de ambele tipuri de experiențe, fiecare cu avantajele sale.
Online putem urmări mult conținut de divertisment, din diverse domenii. În materie de conținut amuzant, ne putem gândi de exemplu la stand-up comedy. Pe zona culturală, avem spectacole de teatru și de operă. Deși tot mai multe asemenea evenimente sunt înregistrate și pot fi accesate online oricând, plăcerea urmăririi de spectacole live, ca spectator, este deosebită.
Românii sunt foarte pasionați de sport - mai mult de urmărit decât de practicat... Vizionarea evenimentelor sportive (fotbal, dar nu numai) la TV determină adesea audiențe record. Mai nou, meciurile sunt transmise live și online, prin video streaming, pe diverse platforme specializate. Din lipsă de timp și pentru că este mai economic, evident că cele mai multe meciuri de interes sunt urmărite la TV și online. Însă nimic nu se compară cu a fi alături de protagoniști, de a-i susține în tribune. Iată o altă plăcere offline care nu va dispărea niciodată!
La acest capitol, sperăm că socializarea offline, clasică, normală, nu va dispărea vreodată! Oamenii sunt ființe sociale, au nevoie de interacțiune. Mediul online este de mare ajutor, iar popularitatea rețelelor sociale este evidentă. Studiile realizate de psihologi au arătat însă că socializarea (exclusiv) online are și efecte neplăcute asupra psihicului uman. Socializarea online ar trebui să fie doar complementară celei clasice.
Concerte, muzică live în restaurante, baruri, terase - iată momente memorabile când muzica ne ajută să trăim intens. Cele mai mari festivaluri de muzică atrag sute de mii de oameni. În paralel, cel mai des ascultăm muzică online, de pe gadgeturi sau la radio / TV. Însă experiențele offline au un farmec aparte și nu vor putea fi înlocuite de cele online.