După 50 de ani de la data la care a fost dat în folosință, Palatul Administrativ ar putea avea în sfârșit parte de lucrări mai ample de renovare. Prefectura, care în acte este proprietara imensei clădiri, încearcă să o înnoiască prin intermediul fondurilor europene.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a alocat Prefecturii 285.000 de lei pentru efectuarea unui audit energetic și a unei expertize tehnice, pentru ca mai departe, în funcție de rezultat, să acceseze un proiect prin Planul Național de Redresare și Reziliență, axa ”Valul Renovării”.
Zilele acestea se lucrează la caietul de sarcini pentru a se scoate la licitație aceste două servicii.
”În urma expertizei tehnice vom vedea ce grad de risc seismic are clădirea, 1, 2 , 3 sau 4 și în funcție de gradul de risc seismic rezultat din această expertiză tehnică vom vedea exact, conform ghidului, pe ce putem aplica. Dacă este gradul 1 sau 2, un risc seismic mare, atunci putem aplica inclusiv pentru consolidare, în jur de 500 de euro per metru pătrat, iar pentru interior, pentru eficientizare energetică, fiindcă de fapt acesta este scopul proiectului, vreo 400 – 450 de euro per metru pătrat”,
Sorin Cornilă, prefect.
Acesta nu crede totuși că imobilul se va încadra în clasele 1 sau 2, adică nu prezintă un pericol mare în caz de cutremur și estimează că, în cazul unei încadrări în gradele 3 sau 4, s-ar putea obține undeva la 2,2 milioane de euro.
O prioritate o reprezintă refacerea instalației electrice întrucât, după cum spune prefectul, ”dacă în luna august se pornesc toate aparatele de aer condiționat, sare cât o siguranță”.
În paralel, cu fonduri de la MAI și de la Județ, Prefectura și Consiliul Județean încearcă să refacă fațada clădirii.
Prefectura și CJ au perfectat un protocol prin care prima instituție se angajează să suporte 42% din valoarea lucrărilor, iar cealaltă 58%.
”Este un proiect pornit de prin 2019 – 2020. A rămas blocat la un moment dat, anul trecut s-au mai făcut niște pași, ultimul prin decembrie, când s-a făcut o ultimă actualizare a devizului. Când am venit, am spus să scoatem la licitație, banii sunt prinși în bugetul pe anul acesta. Am demarat toate procedurile, am scos la licitație în luna martie, s-au înscris în procedura de pe SICAP patru sau cinci firme”,
Sorin Cornilă, prefect.
Doar că ofertă nu a depus vreuna. Așa că Prefectura a trimis adrese fiecărei societăți înscrise la procedură prin care a întrebat care este motivul pentru care nu a mers până la capăt. Și a primit două răspunsuri asemănătoare: suma alocată, în contextul creșterii accentuate a prețurilor la gaz, energie și materiale de construcție, este cu circa 250.000 de lei plus TVA sub cea acoperitoare pentru o astfel de lucrare.
Ca atare, Prefectura a solicitat de la MAI actualizarea devizului de lucrări, Sorin Cornilă s-a deplasat la București pentru a accelerarea procedurii și a obținut o repartizare suplimentară de 235.000 de lei plus TVA.
Acești bani se adaugă celor 1.450.000 de lei repartizați inițial. Primul reprezentant al Guvernului în județ estimează că în săptămâna 18 – 24 aprilie va fi organizată a doua licitație.
Cumulat și cu proiectul european se ajunge la circa 2,5 milioane de euro ca sumă totală pentru renovarea clădirii.
Construcția Palatului Administrativ a început în 1968, an în care s-a înființat județul Botoșani și s-a finalizat în 1972.
Parterul și etajul 1 sunt împărțite de Prefectură și CJ, etajul 2 este ocupat de prima instituție, iar nivelurile 3 și 4 de cealaltă.