Sucevenii merg să protesteze la Bruxelles: Protestatarii susţinuţi de transportatorii botoşăneni

Mai mulţi membri ai Asociației Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina” se vor alătura la Bruxelles unei manifestații la care vor participa transportatori de marfă din mai multe state, în special est-europene. 

 

Protestatarii suceveni au închiriat din fonduri proprii un avion de la compania “Air Bucharest”, vor pleca joi dimineață la ora 5.00 de la Salcea și vor reveni acasă mâine seară, în jurul orei 23.00. Protestul de la Bruxelles este îndreptat împotriva celebrului de acum “Pachet Mobilitate 1”, un set de reglementări care va guverna transporturile la nivel european, dar care, în forma actuală, dezavantajează puternic transportatorii români.

„Pentru o parte din firmele de transport marfă din România, în mod special afacerile mici, de familie, adoptarea acestor reguli înseamnă efectiv faliment”, susține Alin Crețu, președintele Asociației Transportatorilor de Mărfuri “Bucovina”

Joi, 10 ianuarie, este programat la Bruxelles, la Parlamentul European, un amplu protest al transportatorilor de marfă din mai multe state, în special est-europene, afectate de măsurile conținute de Pachetul Mobilitate 1, care cuprinde propuneri importante de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere. Acest “Pachet” va guverna transporturile la nivel european, iar în forma publicată de Comisia Europeană va dezavantaja puternic transportatorii români.

 


Prezenți la acest protest vor fi și 148 de administratori de firme de transport din Bucovina, membri ai Asociației Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina”. Conform lui Alin Crețu , președintele Asociației, în același timp și prim – vicepreședinte al FORT (Fe­derația Operatorilor Români de Transport), deplasarea la Bruxelles se va face cu un avion închiriat de Asociație de la compania  “Air Bucharest”. Plecarea va avea loc mâine dimineață la ora 5, de la Aeroportul din Salcea, urmând ca joi seara, în jurul orei 23.00, cei 148 de administratori – protestatari  să revină la Suceava. Costurile întregii deplasări sunt suportate de Asociația Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina”, Alin Crețu declarând că întreaga acțiune are și o importantă susținere din partea transportatorilor de persoane din Suceava, Botoșani, Iași și Târgu Mureș.

 

Acțiunea de protest este programată în Piața Luxemburg, între orele 8:00 – 13:00, și este organizată de asociațiile patronale ale transportatorilor de marfă din țările est-europene și alte țări afectate de măsurile conținute de Pachetul Mobilitate 1.

Protestul are loc în contextul în care Parlamentul European urmează să decidă, pe data de 10 ianuarie 2019, adoptarea acestui document, ce vizează și viitorul transportatorilor rutieri români în Europa.

 

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe data de 31 mai 2017 și cuprinde propuneri importante de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, precum: propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere, propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, propunerea de modificare a Regulamentului nr. 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.

 

În data de 3 decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Alianței Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii români, alături de ceilalți transportatori estici, sunt trimiși acasă, prin măsurile restrictive dure de efectuare a transportului rutier în Uniunea Europeană.

 

Una dintre măsurile ce urmează a fi aplicate se referă la regulile detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre țara de destinație și în drumul de întoarcere se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcții, fără a se încadra în regimul de detașare, sau zero la plecare și până la două (operațiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv pentru cabotaj (operațiune de transport rutier efectuată între două puncte de încărcare-descărcare aflate pe teritoriul unei țări, de către un operator de transport rutier străin) regimul de detașare integrală se aplică începând cu prima zi a operațiunii.

 

De asemenea, se are în vedere restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de “răcire” (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operațiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același autovehicul.

“Această restricționare a cabotajului este o abatere a UE de la drumul spre piața liberă”, susțin transportatorii români. „Pentru o parte din firmele de transport marfă din România, în mod special afacerile mici, de familie, adoptarea acestor reguli înseamnă efectiv faliment”, a declarat  pentru obiectiv de Suceava, Alin Crețu, președintele Asociației Transportatorilor de Mărfuri „Bucovina”.

Alte reguli vizează interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabina autovehiculului, “deși în documentele Președinției Austriece este recunoscută lipsa acută de spații de parcare sigure și securizate în UE”, întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care șoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse după numai trei săptămâni pe drum, obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.

 

După aprobarea poziției Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea pozițiilor celor trei instituții europene – Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul de Transport UE în vederea aprobării textului final.


 

DESCARCÃ APLICATIA BOTOSÃNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store