Botoșănenii care folosesc un cont bancar de plăţi cu servicii de bază ar putea să scape de o mulţime de comisioane pe care băncile le bagă pe gâtul clienţilor, cum ar fi cele pentru deschiderea, administrarea şi închiderea conturilor sau pentru depuneri, retrageri şi plăţi.
Măsurile sunt incluse într-un proiect de ordonanţă de urgenţă a Guvernului privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază, iniţiat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Totodată, pentru ca românii să aibă o imagine clară a ofertelor băncilor, proiectul prevede şi înfiinţarea unui site pentru compararea comisioanelor percepute pentru conturile de plăţi. În decursul timpului, ANPC a primit mii de reclamaţii de la românii nemulţumiţi de politica practicată de bănci în privinţa comisioanelor aplicate aproape pentru orice operaţiune, precum şi de lipsa de transparenţă a băncilor.
Ce comisioane vor dispărea
Proiectul ANPC reglementează drepturile şi obligaţiile consumatorilor şi ale băncilor atunci când se prestează servicii de plată aferente unui cont de plăţi, respectiv aspecte referitoare la transparenţa şi comparabilitatea comisioanelor percepute clienţilor pentru conturile de plăţi deţinute de aceştia, la schimbarea conturilor de plăţi, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plăţi, precum şi la deschiderea şi utilizarea conturilor de plăţi cu servicii de bază. Astfel, băncile nu vor mai putea să perceapă aproape deloc comisioane pentru conturile de plăţi cu servicii de bază, indiferent de numărul operaţiunilor executate de consumatori.
Concret, instituţiile de credit vor fi nevoite să ofere gratuit următoarele servicii: operaţiunile necesare pentru deschiderea, administrarea şi închiderea unui cont de plăţi; depunerea de fonduri într-un cont de plăţi; retragerile de numerar (pe teritoriul Uniunii Europene) dintr-un cont de plăţi, la ghişeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al băncii; efectuarea plăţilor, cu ajutorul unui card de plată, pe teritoriul Uniunii Europene (inclusiv plăţile online).
Informarea clienţilor, pe primul plan
Pentru o transparenţă cât mai mare, băncile vor fi obligate să pună la dispoziţia clientului, în timp util, înainte de a încheia un contract privind un cont de plăţi cu acesta, un document de informare cu privire la comisioane. Nu oricum, ci pe suport tipărit sau pe un alt suport durabil, conţinând termenii standardizaţi.
Astfel, documentul de informare cu privire la comisioane trebuie să fie succint şi prezentat separat de alte documente, aranjat în pagină astfel încât să fie clar şi uşor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile, fontul utilizat fiind Times New Roman, mărimea de minimum 12 p. Atunci când se oferă unul sau mai multe servicii ca parte a unui pachet de servicii aferente unui cont de plăţi, documentul de informare trebuie să precizeze comisionul pentru întregul pachet, serviciile incluse în pachet şi cantitatea acestora. În cazul în care unul sau mai multe servicii depăşesc cantitatea acoperită de comisionul stabilit pentru pachet, în documentul de informare trebuie trecut, de asemenea, comisionul suplimentar stabilit pentru fiecare dintre aceste servicii.
În plus, băncile vor fi obligate să pună la dispoziţia clienţilor, în mod gratuit, cel puţin o dată pe an, o situaţie a tuturor comisioanelor suportate pe parcursul unei perioade anterioare de 12 luni împlinite, precum şi, după caz, informaţii privind ratele dobânzilor pentru servicii legate de un cont de plăţi. (Sursa: Adevărul)