Conform unor surse din sistemul bancar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ar intenţiona să lichideze şantierul naval Daewoo Mangalia, din cauza unor problemelor financiare.
Potrivit ziarului Ziua de Constanța, „bomba“ vine după ce, în urmă cu două zile, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) Constanţa au efectuat aproape 60 de percheziţii domiciliare în judeţele Constanţa, Tulcea, Galaţi, Brăila, Buzău, Botoşani şi municipiul Bucureşti.
În cauza penală, procurorii arată că, în perioada 2012 - 2015, mai mulţi cetăţeni coreeni şi români, prin intermediul unor societăţi comerciale din România, deţinute sau controlate de aceştia, au contractat diverse lucrări de la SC Daewoo Mangalia Heavy Industries SA, pe care apoi le-au subcontractat altor societăţi comerciale cu un comportament fiscal inadecvat (de tip fantomă), pentru a evita plata către bugetul consolidat al statului a valorii TVA şi a impozitului pe profit aferente lucrărilor realizate. Sumele de bani transferate pentru plata lucrărilor subcontractate în conturile societăţilor comerciale fantomă erau retrase în numerar de unii dintre membrii grupului, acestea fiind remise ulterior liderilor.
Prejudiciul cauzat prin activitatea infracţională este de aproximativ 11 milioane de lei. Ieri, în dosar, procurorii DIICOT au pus sub control judiciar trei afacerişti, doi cetăţeni coreeni şi unul român. Revenind la vestea care ar putea destabiliza financiar mii de cetăţeni, mare parte constănţeni, stiripesurse.ro arată că „Şantierul Naval Daewoo Mangalia va fi vândut sau, dacă nu este posibil, lichidat de către coreeni, din cauza uriaşelor probleme financiare pe care grupul mamă le are, de mai mulţi ani“. Conform aceleiaşi surse, „într-o încercare disperată de a-şi reduce pierderile, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) îşi va lichida operaţiunile din afara ţării de origine, inclusiv şantierul din Mangalia, au arătat într-un raport, reprezentanţi ai acţionarului majoritar şi cel mai important creditor, Korea Development Bank. «Daewoo Mangalia şi DeWind (o companie din America ce operează mai multe parcuri eoliene) nu mai pot continua în actuala formă şi trebuie lichidate», se arată în raportul KDB“. stiripesurse.ro mai informează că Statul, prin Ministerul Economiei, este acţionar minoritar la Daewoo Mangalia, deţinând 49% din acţiuni.
Ministrul Economiei, Mihai Tudose, a precizat că aşteaptă o comunicare oficială din partea coreenilor, apoi, în funcţie de răspuns, „vom decide ce este de făcut“.
Contactat telefonic, vicepreşedintele SC Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA, Paul Ilicenco, a declarat că nu are informaţii despre presupusa intenţie a celor de la Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering de a lichida şantierul naval Daewoo Mangalia. În contextul celor mai sus precizate, miile de oameni care muncesc în şantierul din Mangalia nu au altceva de făcut decât să aştepte şi să spere că informaţia referitoare la lichidarea obiectivului este doar o fumigenă.