Șut de miliarde lei vechi al Curții de Conturi pe relația Primărie – FC Botoșani: TVA, prime de joc, bani pentru arbitri, asigurarea managerului

”Dezvoltarea fotbalului de performanță pentru copii, tineret, juniori și seniori cu implicarea comunității locale, pentru promovarea imaginii municipiului Botoșani pe plan național și internațional”, acesta este titlul proiectului prin care Asociația Fotbal Club a obținut finanțare nerambursabilă de la Primăria Botoșani și care a făcut obiectul unor noi verificări a Curții de Conturi. Dacă anul trecut auditorii financiar s-au aplecat cu precădere asupra anului 2013, după abaterile constatate atunci, în acest an au controlat anii 2

 

S-ar fi dat prime și la meciuri necâștigate

Controlorii de la Camera de Conturi Botoșani din cadrul Curții de Conturi a României au estimat la aproape 180.000 de lei cheltuielile decontate nelegal de Asociația Fotbal Club Botoșani în baza contractului de finanțare nerambursabilă perfectat cu Primăria Botoșani în 2012. Astfel, la capitolul ”prime de joc (salarii)” s-ar fi decontat circa 90.000 de lei peste limitele prevăzute de lege. Problema s-a consemnat pentru jumătatea de an în care FC Botoșani activa încă în Liga 2, când fotbaliștii au primit prime de 1.050 de lei sau 600 de lei, față de limita maximă de 500 de lei. Auditorii notează în raportul trimis municipalității botoșănene că s-au consemnat și cazuri în care primele ”au fost acordate în condițiile în care meciurile nu au fost câștigate de către FC Botoșani, iar potrivit normelor sus menționate (HG 1447/2007 – n.r.), se puteau acorda doar în caz de câștigare a meciului”.

Ce a mai finanțat Primăria: taxă la școala de antrenori, asistență juridică și-o asigurare

De asemenea, în Decizia emisă de Camera de Conturi Botoșani se menționează și că în același an s-au achitat ”indemnizații arbitraj și observare” în sumă totală de aproape 72.000 de lei ce depășesc limita prevăzută de HG 1447/2007 până la care cluburile pot finanța acest tip de cheltuieli. O depășire asemănătoare s-a înregistrat și la serviciile medicale, tot nelegale fiind considerate și cheltuieli care în opinia auditorilor nu au avut legătură cu proiectul, precum ”prestări servicii asistență juridică” în valoare de 8.100 de lei, ”taxă înscriere școala de antrenori și taxa licență” și ”asigurare, reasigurare medicală manager” de care a beneficiat un oficial al clubului.

TVA-ul ar fi fost dedus dublu

Auditorii au constatat nereguli și în ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată. Astfel, în 2013 și 2014, Asociația Fotbal Club Botoșani a prezentat deconturi care au fost acceptate de municipalitate și care aveau incluse și TVA aferentă cheltuielilor eligibile. Cumulat, în cei doi ani s-ar fi decontat TVA de circa 300.000 de lei.
”Începând cu data de 01.11.2012, Asociația Fotbal Club Botoșani (...) a devenit plătitoare de taxă pe valoare adăugată. În această calitate entitatea beneficiară de finanțare nerambursabilă a recuperat taxa pe valoarea adăugată plătită furnizorilor proprii, prin exercitarea dreptului de deducere, conform legislației fiscale. Ca urmare, este nejustificată recuperarea aceleiași taxe pe valoarea adăugată (deductibilă fiscal) și din finanțarea nerambursabilă alocată de la bugetul municipiului Botoșani”, se arată în Decizia trimisă de Camera de Conturi către Primăria Botoșani.

[[readotherarticle:botosaneanul.ro:40936:Curtea de Conturi a ajuns pe stadion: Aproape 200.000 de euro plătiți nelegal pentru nocturnă și încălzirea gazonului ]]

Municipalitatea nu s-ar fi obosit cu verificările

Auditorii au descoperit că în 2012 Primăria Botoșani nu a monitorizat și controlat activitatea și documentele depuse de asociație. Raportul de activitate al clubului nu a fost aprobat de municipalitate, însă edilii au eliberat ultima tranșă de finanțare.
”În toată această perioadă (2012 -2014) nu a fost programată și nici realizată o misiune de audit asupra modului de utilizare a fondurilor alocate beneficiarului proiectului de către auditul intern, potrivit art. 51 din HCL nr. 57/2010. În aceste condiții decontarea cheltuielilor s-a efectuat fără vreun control din partea Primăriei, care a acceptat la plată cheltuielile asociației sportive, chiar dacă acestea nu erau justificate și eligibile, acest lucru fiind efectuat începând cu anul 2014 de o salariată din cadrul compartimentului de contabilitate”, este concluzia trasă de auditorii publici externi Elena Hurduzan și Ioan Ivaniciuc.

Vina pică pe trei șefi de la municipiu și-o contabilă

Directorul economic de la Primăria Botoșani, două șefe de serviciu și un contabil sunt menționați în raport ca ”persoanele cu atribuții în domeniul în care s-a constatat abaterea”. Cei în cauză au depus mai multe note de relații prin care explică sau chiar contestă unele aspecte descrise în raport. Astfel, printre altele, se arată că primele de joc s-au acordat potrivit HCL 57/2010 și nu conform HG 1447/2007 prin care auditorii reclamau depășirea nivelului maxim al cheltuielilor, iar cheltuielile cu arbitrajul au fost acceptate peste limita din amintita Hotărâre a Guvernului întrucât competițiile la care a participat FC Botoșani au caracter național.
La final, Neculai Lupu, directorul de la Camera de Conturi Botoșani, a decis extinderea verificărilor pentru identificarea tuturor cazurilor de decontare pentru anii 2012 și 2014 a unor cheltuieli care nu corespund normelor financiare pentru toate ONG-urile care au beneficiat de finanțare pe sport. Șeful instituției menționate a dispus prezentarea raportului și a Deciziei în Consiliul Local Botoșani, lucru care se va întâmpla la ședința din această săptămână a aleșilor de la municipiu.

Sergiu BĂLĂȘCĂU

[[readotherarticle:botosaneanul.ro:37193:FC Botoşani: Peste un miliard şi jumătate lei vechi din banii Primăriei pentru arbitri – DOCUMENT ]]