Viața unei familii cu doi copii, dintr-un sat din Botoșani, n-a mai fost la fel după un accident de autocar, produs în decembrie 2022, în județul Iași. Poleiul, o curbă strânsă, noaptea și alte aspecte pe care urmează să le identifice procurorii au răsturnat planuri de sărbători, planuri de vacanță și alte planuri ale familiei.
Cel mai mare dintre copiii familiei, o fetiță în vârstă de 14 ani la acea dată, a suferit atunci răni grave la cap. „Traumatism cranio-cerebral, cu pierdere de substanță la nivel fronto-parietal”, cum a declarat un medic de la SMURD presei, în seara accidentului.
„Pe certificatul de la medicină legală sunt trecute doar 15 zile de îngrijiri medicale. De fapt, în acești ultimi doi ani am stat mult cu ea prin spitale. Și încă trebuie scoase niște cioburi de la nivelul capului”, povestește tatăl, Cosmin (n.red. – numele nu este cel real).
Copila a trecut, mărturisește părintele, de șase ori prin anestezie generală și a făcut 7 examene RMN pe parcursul unui singur an. „Am operat-o și la București, și la Iași. Mai are nevoie de intervenții de chirurgie plastică”.
Accidentele auto, capitol la care România este printre locurile fruntașe în Europa, produc o categorie de victime de care se ocupă o anumită categorie de avocați: cei specializați în despăgubiri. Contractele cu aceștia se pot dovedi însă adevărate capcane pentru familiile vătămate. Capcane care mizează pe lipsa de educație, pe lipsa de informare și, nu în ultimul rând, pe emoțiile celor afectați de accident, scrie libertatea.ro.
În filmele americane cu procese, magistrați dornici de afirmare ar fi ridicat problema modului cum a fost obținută semnătura părții vătămate pe contractul de asistență juridică. În realitatea românească, alb-negru cu nuanțe în ceasul al treisprezecelea, întrebarea asta și-o pun doar clienții, după ce află, pe propria piele, că nu toți agenții societăților de avocați seamănă cu Erin Brockovich.
Dosarul accidentului de autocar nu a ajuns încă în instanță. Dar la poarta familiei lui Cosmin au apărut, la scurtă vreme după nefericitul eveniment, reprezentanții societății civile de avocați JGV & Asociații, unul dintre cele mai sonore nume din România, pe piața despăgubirilor după accidente auto.
JGV & Asociații deține o rețea de agenți, care merg pe teren, contactează părțile vătămate și duc muncă de lămurire în vederea semnării contractului. Conform surselor Libertatea, agenții sunt monitorizați prin GPS și sunt obligați, prin contract, să petreacă la domiciliul potențialului client cel puțin 30 de minute, la fiecare vizită.
„Au venit așa, peste noi. Noi, cu durerea noastră și copilul mutilat, le-am zis întâi să ne lase în pace. Dar ei stăteau cu orele în mașină, în fața porții. S-au ținut de capul nostru, până am semnat contractul de asistență juridică”, spune tatăl din Botoșani.
Contractul a fost încheiat la patru zile după accident, Cosmin semnând ca reprezentant legal al fiicei sale. Înțelegerea, care cuprinde un act adițional, prevede achitarea a 20 la sută plus TVA, din suma primită ca despăgubiri, drept onorariu de succes.
De asemenea, documentul include o clauză care stipulează că onorariul orar (165 de euro plus TVA pe oră) va fi solicitat de societatea de avocatură în cazul în care clientul reziliază unilateral contractul.
Tactica de convingere a potențialilor clienți de către JGV & Asociații are la bază principiul contactării cât mai rapide a părților vătămate, imediat după producerea accidentului. La poliție, la spital, la înmormântare – oamenii sunt acostați în momente de stres psihic major, când încă n-au depășit șocul.
Mărturiile obținute de Libertatea de la mai multe persoane care s-au aflat în situația de a fi contactate de JGV & Asociații arată că presiunile se fac atât telefonic, de câteva ori pe zi, cât și prin vizite la domiciliu, zile în șir.
Click AICI pentru continuarea articolului
(Foto: Shutterstock)