Până în seara zilei de 18 august 2022, nu puțini dintre botoșănenii care au asistat la Festivalul Instituțiilor de Cultură au recunoscut că nu mai călcaseră caldarâmul Centrului Istoric de ani buni. Și asta pentru că renunțaseră să mai spere că orașul va mai reuși vreodată să își ia înapoi gloria de odinioară.
Cu toate acestea, chiar dacă doar pentru câteva ore, Centrul Istoric a strălucit la propriu. Un act cultural a reușit acolo unde multe politici ale trecutului recent au eșuat. Însă vorbim despre un eveniment care a necesitat o adevărată desfășurare de forțe, de la resursa umană până la cea financiară sau logistică. Până la urmă, aceasta este menirea unei administrații care își așază pe frontispiciu un brand cultural.
Anul acesta, stagiunea estivala a Filarmonicii ”George Enescu” Botoșani s-a derulat după un concept nou. În primul rând, efortul comun al instituțiilor culturale aflate sub umbrela administrativă a Primăriei Botoșani. Un efort comun care a adăugat evenimentului nota profesionistă. Astfel, un spectacol artistic de natură simfonică, presărat cu muzică ușoară, a beneficiat prezența balerinilor, a piraților, a personajelor de poveste care au însuflețit mai mult sau mai puțin discret atmosfera fără să abuzeze, fără să se expună inutil.
A treia instituție implicată în organizarea FIC a fost Teatrul pentru Copii și Tineret ”Vasilache”, prin managerul său, actorul Marius Rogojinschi. Cel căruia i-a revenit și misiunea prezentării evenimentului, reușind să confere serii aerul de distincție și eleganță la care o astfel de muzică se pretează.
”Acest festival se doreşte a fi un tribut artistic adus tuturor locuitorilor urbei şi ai județului şi, chiar mai mult de atât, tuturor iubitorilor de muzică şi artă de pretutindeni!”, a fost mesajul organizatorilor, prin vocea lui Mirel Manea, managerul Filarmonicii ”George Enescu” Botoșani.
Obligatoriu să punctăm că succesul serii de 18 august nu ar fi fost posibil fără instrumentiștii Filarmonicii din Botoșani, care și-au dat din nou măsura profesionismului artistic. Eleganță, seriozitate, sincronizare și, nu în ultimul rând, un repertoriu divers, pentru toate categoriile de public. Sub bagheta dirijorului Andrei Tudor, Filarmonica ”George Enescu” din Botoșani și-a meritat pe deplin rolul de ”Regină a Festivalului”.
Botoșănenii au aplaudat în dese rânduri, s-au ridicat în picioare, au aclamat, au lăcrimat, s-au distrat.
Paula Seling, Marcel Pavel, Vlad Miriță și Iordache Basalic au fost ovaționați la scenă deschisă.
Iar Eugen Doga, deși a poposit mult mai puțin timp pe scenă, a impresionat prin simpla-i prezență, mărturisind că orașul lui Eminescu îl va emoționa întotdeauna.
"Am învățat de la marele Enescu să caut muzica pretutindeni, în folclor, în natură, fără prejudecățile snobilor. (...) Am descoperit că oamenii n-au uitat să viseze la muzica muzicală, să se bucure, să se vindece prin ea”, spunea Eugen Doga.
De la ”Funiculì Funiculà”, cântecul napolitan compus de Luigi Denza și cântat în toată lumea de Luciano Pararotti, până la ”Frumoasa mea”, ”Copacul” sau ”Oameni”, șlagărele nemuritoare iubite de toți românii, muzica a fost primită cu aplauze.
Paula Seling a adus pe scenă acordurile melodiei "Dulcea și tandra mea fiara", valsul celebru scris de Eugen Doga, care a reprezentat coloana sonora a filmului cu același nume.
”Aria lui Figaro”, din ”Bărbierul din Sevilla” a inegalabilului Rossini, a creat un alt moment impresionant prin vocea lui Iordache Basalic, solist al Operei Naţionale Bucureşti.
Finalul serii a stat sub semnul lui Johann Strauss, cu al său celebru ”Radetzky March”, acompaniat de aplauzele publicului din Centrul Istoric.
A fost și momentul în care organizatorii s-au adresat publicului.
”Fiecare dintre noi, născuți și crescuți în acest minunat oraș, fie veniți din alte colțuri ale țării, din alte state, împreună putem să le spunem și altora cât de frumos, cât de minunat și de iubit este acest oraș Botoșani”,
Mirel Manea, managerul Filarmonicii ”George Enescu” Botoșani
Și Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani, a urcat pe scenă pentru a mulțumi botoșănenilor care au ales să petreacă seara în Centrul Istoric al orașului.
”Suntem mai mulți decât vedeam eu de pe scaunul pe care îl ocupam. Vă mulțumesc pentru că sunteți prezenți aici, în aceste momente minunate. Și nu întâmplător am ales ca acest festival, care este la prima ediție, să aibă loc în Centrul Istoric al municipiului Botoșani. Spuneau foarte mulți că ar trebui să fie Centrul Istoric cum era înainte... Ei bine, eu nu știu cum a fost Centrul Istoric înainte, știu cum va fi. Aceasta este o promisiune și am nevoie de ajutorul dvs. să redăm Centrul Istoric botoșănenilor. Mulțumesc tuturor celor care au fost implicați în acest minunat eveniment. Și sunt convins că edițiile viitoare, aici, în Centrul Istoric al municipiului Botoșani, vor fi din ce în ce mai frumoase”,
Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani
Calitatea invitaților, a instrumentiștilor care au beneficiat de unul dintre cei mai mari dirijori ai timpurilor actuale – Andrei Tudor, a fost umbrită de câteva scurtcircuite organizatorice, care pe măsură ce au persistat au căpătat și mai mare amploare.
Distribuirea invitațiilor (care, cel puțin orifial, veneau la pachet cu indicații privind vestimentația), ca și împărțirea spațiului, pe de o parte, în funcție de scaune, și despărțirea publicului, pe de altă parte, printr-un gard au stârnit numeroase nemulțumiri, cel mai des folosit cuvânt fiind în ultima săptămână ”discriminare”.
A împărți publicul – la un concert gratuit și creat special pentru comunitate – în rangul 1 (scaune albastre), rangul 2 (scaune din plastic sau lemn) și rangul 3 (cei de după gard) a fost o strategie deficitară care nu poate fi susținută de niciun argument organizatoric și care necesită o revizuire pentru edițiile viitoare.
Proiectul FIC merită să rămână o manifestare culturală dedicată tuturor locuitorilor orașului Botoșani.