Un botoșănean a sunat anul acesta de peste 5.000 de ori la 112: Glume și înjurături

Peste un milion și jumătate din apelurile de la 112 recepționate de la începutul anului și până în prezent au fost realizate de persoane care fie au sunat din greșeală, fie nu au spus nimic la telefon, fie au adus ofense operatorilor. Arată un raport întocmit de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).

 

Milioane de apeluri false

 

 

Astfel de apeluri reprezintă mai mult de jumătate din cele aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente recepționate în această perioadă.


În acest an, 163.000 de apeluri la 112 au fost abuzive, fiind efectuate de persoane care au făcut glume sau au adresat injurii operatorilor. Trei sferturi dintre apelanții abuzivi au fost adulți. 


În total, în primele 8 luni ale acestui an, operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență au preluat și gestionat peste 6,7 milioane de apeluri.

 

 

Unii sună fără să își dea seama

 

 

O pondere semnificativă a apelurilor non-urgente la 112 provine din manipularea necorespunzătoare a telefonului, din încercarea de a suna la un număr asemănător sau din neconfigurarea corectă a tastelor rapide. 

 

Totodată, sunt și multe situații de apelare neintenționată, involuntară, din buzunar („pocket dial”). În cele mai multe astfel de cazuri, persoana nu realizează că a sunat la 112. 

 

Aceste apeluri sunt efectuate de pe telefoane, ceasuri smart sau diferite gadgeturi. Operatorii STS recomandă utilizarea atentă a acestor dispozitive și, în cazul în care o persoană este reapelată de Serviciul de urgență 112, să răspundă și să informeze că apelul a fost făcut din greșeală.

 

 

Alții sunt puși pe poante

 

 

Pe de altă parte, au fost și apelanți abuzivi care au sunat la 112 pentru a face glume și a adresa înjurături, aceștia irosind peste 880 de ore din timpul ce se putea aloca celor care au avut cu adevărat nevoie de ajutorul Serviciului de urgență, în situații critice.


Spre exemplu, o persoană din Iași a apelat în mod abuziv numărul 112 de peste 15.103 ori în ultimele 8 luni, ceea ce înseamnă o medie zilnică de 62 de apeluri. Apelantul a utilizat o cartelă prepaid și, de cele mai multe ori, a avut un comportament neadecvat față de operatori.


Pe poziția a doua se află un posesor de telefon din Mureș, cu 7.109 apeluri pentru ca un botoșănean să se situeze pe locul al treilea, cu peste 5.160 de apeluri la 112.

 

 

Sancțiuni pentru apelare abuzivă la 112

 


Potrivit legislației, Serviciul de Telecomunicații Speciale sesizează cazurile de persoane care apelează abuziv 112 către Poliția Română, în vederea identificării și sancționării acestora.


Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenție se deplasează în teren și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. O nouă contravenție, în interval de un an, se sancționează cu amendă de la 4.000 de lei la 8.000 de lei.


Este esențială apelarea cu responsabilitate a numărului 112 doar în situații de urgență. Apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără a avea o urgență ori pentru a aduce injurii operatorilor, constituie abuz și se sancționează, dar cel mai important, poate costa viața unei persoane care are nevoie urgent de ajutor.