Tramvaiele teroare ale orașului au fost vândute la fier vechi, sunt dezmembrate chiar în curtea Eltrans – GALERIE FOTO

După vreo 20 de ani în care au asigurat transportul public, cele mai multe dintre tramvaiele municipalității au devenit istorie în sensul propriu al cuvântului. SC Eltrans SA le-a vândut și s-a trecut deja la dezmembrarea lor.

 

Vândute cu un sfert peste prețul de pornire


Abia la a patra licitație, compania Consiliului Local a găsit un cumpărător. La primele trei nu s-a prezentat vreo firmă, însă la cea de a patra au existat chiar trei agenți economici interesați. Astfel că prețul de pornire, fixat la 23.000 de lei pentru un vagon, a urcat în final până la 30.500 de lei.


SC Eltrans SA a vândut 21 de tramvaie, ceea ce înseamnă o sumă totală de 640.500 de lei.


SC Covial CVA SRL, o societate comercială de colectare și reciclare deșeuri din Podu Iloaiei, a câștigat licitația și a virat deja banii pentru două din cele trei tranșe de câte șapte tramvaie fiecare.


Dezmembrarea acestora se desfășoară chiar la depourile de la intrarea în oraș dinspre Dorohoi.


Amintita firmă separă deja sticla, chederul, plasticul și fierul propriu-zis, iar SC Eltrans SA i-a perceput o garanție de 10.000 de lei pentru a se asigura că va curăța terenul la finalul operațiunilor.


Prezentarea a trei firme la a patra licitație și vânzarea la un preț cu 25% peste cel inițial par să aibă legătură cu izbucnirea războiului dintre Rusia și Ucraina.


”Undeva la 40% din rezerva de fier a Europei provenea din această zonă. Acum transportul din aceste țări s-a sistat și este la mare căutare fierul care se poate recicla”,


Andrei Turcoman, director general SC Eltrans SA.

 

Au mai rămas șapte vagoane


andrei turcomanDeocamdată, conducerea unității nu a decis destinația banilor încasați din vânzarea tramvaielor. Tocmai de aceea s-a optat pentru efectuarea unui studiu pe baza căruia să se identifice părerile botoșănenilor.


”Ne dorim foarte mult ca acești bani să fie reintroduși în societate ca să obținem un impact cât mai mare în serviciile oferite cetățenilor. Consider că este o realizare având în vedere că am mai scos de trei ori și n-a venit nimeni. Și acum, deși am scos la 23.000 de lei, să dăm cu 30.500 de lei...”,


Andrei Turcoman, director general SC Eltrans SA.


Societatea a mai păstrat totuși șapte tramvaie, deoarece este obligată de Consiliul Local prin contractul de delegare a gestiunii transportului public. Rămâne însă de văzut cât timp această cerință va mai fi valabilă după ce primarul a anunțat că va demara extragerea dalelor de tramvai din strada Primăverii și reasfaltarea arterei.

 

Planuri de investiții


cosmin andrei eltransDe altfel, Cosmin Andrei a purtat discuții cu reprezentanții SC Eltrans SA și a identificat câteva direcții de investiții.


”Ne îndreptăm spre ideea achiziționării unor parcometre care aduc venituri substanțiale societății Eltrans și de asemenea o redevență Primăriei și să achiziționăm un utilaj pentru ridicarea mașinilor întrucât cel existent nu face față mașinilor de mare tonaj atunci când trebuie ridicate de pe domeniul public. De asemenea, avem în vedere și parcul auto, dacă trebuie extins cu resurse proprii sau nu. Suntem într-o perioadă de analiză”,


Cosmin Andrei, primar Botoșani.


Edilul-șef se gândește inclusiv la achiziționarea unor parcometre de ultimă generație, care să permită plata și cu bancnote, facilitate care să se adauge achitării cu monede și prin aplicația TPark.

 

O poveste de două decenii


Tramvaiele vândute practic la fier vechi au fost aduse în anii 2002 și 2011 de la DVB Dresden, din Germania, unde erau deja scoase din uz și le-au înlocuit atunci la Botoșani pe cele tip V3A-M fabricate la URAC București.


Vagoanele din Germania au fost scoase de pe traseu în 2020, din cauza deraierilor tot mai dese produse și a accidentelor din ce în ce mai grave, mijloacele de transport ajungând să fie un adevărat pericol public.

 

Au existat totuși inclusiv reprezentanți ai SC Eltrans SA care au susținut că, de fapt, principala cauză a acestor evenimente rutiere o reprezenta starea avansată de degradare a șinelor și nu tramvaiele ca atare.