ANUNȚ pentru șoferi: Apare o nouă taxă care va fi obligatorie în România

 ”TollRO” se va numi noua rovinietă care nu va fi calculată în funcție de perioadă, ca acum. 

 

”TollRo” va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro în prezent, la 7.000 de euro, pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă, scrie Economedia.

 

Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul "poluatorul plătește" conform PNRR.

 

 

"Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni. Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii. Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continua  şi se sancţionează cu amendă. In scopul descurajării circulației fara rovinieta valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabileste intre un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni si un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”,

arată Ministerul Transporturilor.

 

"TollRO" se stabilește în funcţie de tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. Taxa se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.

 

"TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă. Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR și este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul Serviciului European de Taxare Rutieră electronică (SETRE), complementar STRR care oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE. TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată in unități intregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, in conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”,

Este un fragment din proiectul de lege.

 

Proiectul de lege pe care Guvernul îl va trimite pentru dezbatere Parlamentului este în dezbatere publică până la 23 mai. Termenul din PNRR pentru modificarea legislației pentru taxa de drum este vara acestui an.