Născut pe 18 martie 1986, în Botoşani, a absolvit Liceul de Artă ”Ştefan Luchian”, secţia murală. A urmat apoi cursurile Facultăţii de Arte Plastice, Decorative şi Design, Secţia Foto-Video, în cadrul Universităţii de Artă ”George Enescu” din Iaşi. Din 2013 este doctor în arte vizuale.
Din 2017, Andrei Cozlac este lector univ.dr. la Universitatea de Arte „George Enescu“, în cadrul Facultăţii de Arte Vizuale. În 2017 a primit Premiul pentru video mapping la Festivalul Comediei Româneşti.
Pentru activitatea sa, artistul născut în Botoșani a primit anul acesta Premiul Special UNITER pentru Video Mapping.
Într-un interviu pentru Weekend Adevărul, Andrei Cozlac vorbeşte despre teatru şi video mapping, despre independenţa unui artist în faţa tehnologiilor şi despre imaginea care nu este constrânsă de un singur limbaj, dar și despre cum s-a întâlnit cu arta video.
”La Liceul de Artă din Botoşani, experimentasem cu nişte camere video împrumutate, făcusem tot felul de filmuleţe şi mă pregăteam pentru admiterea la facultate. Voiam să studiez fotografia, dar descoperisem şi video. Voiam ceva care să mă lase să mă joc cu timpul. Însă, de dezvoltat, m-am dezvoltat în facultate, prin intermediul unor proiecte vizuale”, spune Andrei Cozlac.
Ce presupune efectiv munca de artist video?
”E la fel ca munca oricărui artist, până la urmă. E nevoie de foarte multă dăruire, de cercetare, de risc. Când încep un proiect caut să mă detaşez, las mintea să se ducă în direcţia în care vrea ea. Eu o urmăresc şi o opresc la un moment dat pentru a-mi pune întrebări. Cu alte cuvinte, îmi trebuie un proces de simulare în minte, după care experimentez puţin la nivel intelectual cu nişte idei, concepte, reflectez asupra lor şi revin. Şi în tot acest joc de ping-pong mental îmi fac şi documentarea”.
Cât de importante şi motivante sunt premiile?
”Mă bucură, fireşte. Pentru mine, Premiul UNITER a fost efectiv o surpriză, dar îl văd ca un rezultat al ultimilor nouă ani de muncă. Este un premiu care mă onorează, care îmi dă mai multă încredere să continui ceea ce fac deja şi probabil să mă joc şi mai mult. Când mă gândesc la acest premiu, îmi vine greu să cred că l-am luat. Dar, pe de altă parte, de ani buni proiecţiile video sunt importante în construcţia unui spectacol şi aduc nişte semnificaţii valoroase în contextul spectacolului respectiv. La un moment dat, s-a vehiculat şi termenul de mediaturgie, datorită intersecţiei dintre mediile artistice”.
Interviul AICI
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL: