Se schimbă legea! Plata rovinietei nu mai este necesară pentru anumite autovehicule

Un deputat din sfera social democrată a făcut această propunere legislativă.

 

Cine ar putea fi scutit

 

Autobuzele deţinute şi folosite de o societate care prestează serviciu public local pe raza administrativ-teritorială a unei singure localităţi, va fi scutită de la plata rovinietei.

Acest lucru se arată în proiectul depus la Senat de deputatul PSD Nicolae Georgescu, scrie Bugetul.ro.

 

Tratament discriminatoriu 

 

Parlamentarul a depus la Senat un proiect de lege care modifică o prevedere din ordonanţa Guvernului 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România în sensul în care să fie exceptate de la plata rovinietei autobuzelor deţinute şi folosite de o societate care prestează serviciu public local pe raza administrativ-teritorială a unei singure localităţi. El argumentează că există un tratament discriminatoriu cu actuala legislaţie în sensul în care dacă localitatea respectivă decide să se asocieze cu alte localităţi, atunci operatorul care prestează serviciul de transport va trebui să plătească rovinieta.

 

„Sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele folosite exclusiv în transporturi public local de persoane pe raza teritorial-administrativă a unei localităţi sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară ori ale altor forme de asociere între unităţile administrativ-teritoriale sau numai între localităţile unui judeţ, fără a depăşi limitele administrativ-teritoriale ale acesteia/acestora”,

propune social-democratul, prin iniţiativa legislativă.

 

În forma actuală, ordonanţa Guvernului 15/2002 prevede că „sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele folosite exclusiv în transportul public local de persoane prin servicii regulate pe raza teritorial-administrativă a unei localităţi”.

 

„În urma acestei modificări legislative va fi înlăturat tratamentul discriminatoriu actual şi, mai mult, va fi încurajată asocierea localităţilor şi constituirea de zone metropolitane având ca obiect furnizarea de servicii de transport public local calitative şi care vor putea contribui la îndeplinirea obiectivelor generale ale zonelor metropolitane stabilite prin lege”,

argumentează deputatul PSD Nicolae Georgescu, în expunerea de motive a proiectului.

 

El adaugă că transportul public local are un puternic caracter social ce se reflectă prin faptul că autorităţile locale impun operatoriului, care prestează efectiv activitatea de transport, nivelul tarifelor de călătorie, care trebui să fie unul suportabil pentru cetăţeni.

 

Odată cu impunerea tarifelor, autorităţile publice locale se obligă să achite operatoriului o compensaţie al cărei cuantum trebuie să acopere cheltuielile legate de prestarea serviciului.

„Însă în lipsa corelării legislative în ceea ce priveşte exceptarea de la obligaţia de plată a rovinietei pentru cele două tipuri de transport public local, transportul efectuat pe raza administrativ-teritorială a localităţilor membre ale asociaţiei de dezvoltare intercomunitară este tratat discriminatoriu, tratament ce generează costuri în sarcina unităţilor administrativ-teritoriale care au înţeles să se asocieze şi pe care în lipsa asocierii nu le-ar fi avut.

Astfel, o societate care prestează serviciul public bloca pe raza administrativ-teritorială a unei singure localităţi, nu va fi nevoită să achite rovinieta pentru autobuzele folosite exclusiv în prestarea serviciului, însă dacă localitate va decide să se asocieze cu alte localităţi astfel încât să asigure cetăţenilor un serviciu de transport de o mai bună calitate şi o mai bună mobilitate, operatorul care va presta efectiv serviciul de transport nu va mai fi scutit de la obligaţia de plată a rovinietei.

În acest condiţii apare un tratament discriminatoriu pentru transportul local realizat pe raza asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, comparativ cu situaţia în care fiecare dintre unităţile administrativ-teritoriale membre ar fi înţeles să îşi organizeze propriul transport local, ceea ce nu numai este contrar dispoziţiilor legale, dar denaturează spiritul legilor şi voinţa legiuitorului”,

mai susţine social-democratul în expunerea de motive a proiectului de lege.