O nouă ordonanță de urgență emisă recent aduce schimbări majore în ceea ce privește actele de stare civilă. Certificatele de naștere, căsătorie și deces vor arăta diferit.
Începând de anul viitor, actele de stare civilă completate în țară nu vor mai fi completate manual, așa cum se întâmplă în prezent, ci vor fi tipărite pe formulare dedicate, potrivit unei ordonanțe nou apărută. Este vorba despre certificatele de naștere, de căsătorie și cele de deces. Ordonanța de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial în 13 septembrie.
Astfel, modificarea va elimina cozile pentru acte, care până acum erau întocmite manual. De al 31 martie 2025, ele vor fi tipărite numai pe formulare dedicate, potrivit romaniatv.net.
„Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România”, se arată în Ordonanța de urgență nr 111/2024, potrivit avocatnet.ro.
Noul act normativ stabilește că la misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României din alte țări Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie. Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic, de la data de 24 septembrie 2025.
Așadar, datele la care ofițerii de stare civilă din țară și cei de la misiunile diplomatice și oficiile de carieră ale României încep să completeze electronic actele de stare civilă diferă.
Până la termenele de anul viitor, regula stabilită de lege prevede că certificatele de naștere, de căsătorie și de deces se întocmesc în registre de stare civilă, în două exemplare, ambele originale, și se completează manual, cu cerneală specială de culoare neagră.
Totodată, din martie 2025, cererile privind actele de stare civilă vor putea fi depuse la oricare serviciu de evidență a persoanelor dau primărie din țară, nu doar cele din anumite orașe, ca acum.
Mai mult, așa cum s-a stabilit prin OG 26/2022, dacă la declararea copilului părinții nu se înțeleg în ceea ce privește prenumele acestuia, în certificatul de naștere se va înregistra prenumele din documentul emis de spital.
(Foto: playtech.ro)