PROTESTE anunțate împotriva legii care scoate copiii din școlile publice

Legea care prevede excluderea mai multor elevi din școlile în care nu sunt cadre didactice formate special este contestată de organizațiile care apără drepturile acestor copii.

Se anunță proteste dacă va fi adoptată.

 

Organizațiile care apără drepturile copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) și cu dizabilități, nu sunt de acord cu legea prin care aceștia ar putea să nu mai poată frecventa cursurile în cadrul școlilor.

 

Legea a trecut de Camera Deputaților și a ajuns în Senat, și urmează să fie votată astăzi, 15 mai 2023. Dacă acest act normativ va fi adoptat, ONG-urile anunță că vor organiza proteste. Este deja o petiție care să interzică o astfel de excludere în cadrul unităților de învățământ, scrie Focus Press.

 

”Legea Educației exclude copiii cu CES din învățământul de masă, prin art. 68 alin. 11. Mai exact: Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante.
Organizațiile au depus în data de 18.03.2023 Observații proiect Legea Educației preuniversitare, în care au argumentat modificările necesare pentru ca noua lege să respecte drepturile elevilor cu CES la educație. Dintre cele unsprezece articole care aduc atingeri grave și creează premisele excluderii sistemice a elevilor cu cerințe educaționale speciale din școlile de masă, art. 68 alin. 11 (ref art. 66 alin. 10 din memoriu) este INACCEPTABIL.
Pentru situația în care există solicitări de înscriere pentru copii cu CES, școala trebuie să se organizeze astfel încât să poată asigura integrarea copilului în învățământul de masă. Considerăm absolut necesară asigurarea acestor condiții de integrare în fiecare școală și nu doar dacă au condiții. Numai în caz excepțional și doar dacă părintele este de acord sau la solicitarea acestuia, i se poate oferi posibilitatea de a opta pentru o altă unitate de învățământ decât cea din proximitate.
Legea a trecut de Camera Deputaților și a ajuns în Senat. Peste 100.000 de elevi cu CES și mulți alții cu dizabilitate sunt la mâna dumneavoastră. Viitorul lor chiar depinde acum de un vot. Cu această lege pe masă, orice director de școală poate refuza părintele cu CES. Ne întoarcem în trecut, în anii în care nu vedeam elevii cu minți și abilități diverse în clasele școlilor de masă, în anii în care erau izolați și invizibili.
Doamnă ministru, domnilor senatori, vă rugăm, aveți posibilitatea ca, într-un ultim ceas, să integrați copiii noștri speciali care sunt integrabili în învățământul de masă, eliminați art. 68 alin. 11 din actuala formă a Legii Educației.
Rețeaua RO TSA și FEDRA, însumând peste 100 de ONG-uri și reprezentând peste 4.000 de familii solicită respectarea dreptului constituțional la educație al copiilor lor cu CES. Vă rugăm să nu acoperiți discriminarea cu legea! Cerem eliminarea Art.68 Aliniat 11 din Legea educației naționale”,

 se arată într-o petiție on-line realizată de aceste organizații.

 

Înaintea votului din Camera Deputaților, asociațiile neguvernamentale în cauză au trimis și o scrisoare Ministerului Educației, dar aceasta a fost ignorată, susține Eleonora Nicolae, președintele Asociației Suita (autism).