S-a semnat primul contract pentru Autostrada Unirii care face legătura dintre Moldova și Transilvania direct prin Carpați

Contractul pentru secțiunea Leghin - Târgu Neamț din Autostrada Unirii (A8) s-a semnat pe 20 septembrie. Va fi prima autostradă care face legătura directă între Transilvania și Moldova, prin Carpați, iar acesta este primul contract semnat pentru A8, despre care se vorbește de mai bine de un deceniu.

 

Ținuți în loc contestațiile unei firme care nu a construit 1 metru de autostradă


Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a parafat contractul pentru proiectarea și execuția lotului de 30 de kilometri Leghin-Târgu Neamț de pe Autostrada Unirii (A8), finanțat din PNRR.


Contractul a fost semnat cu asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade.


Încă dinaintea datei de 20 septembrie, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că se va semna contractul fără a se mai aștepta decizia instanței la contestația înaintată de firma Danlin XXL.


CNAIR a demarat chiar o acțiune în justiție împotriva acestei companii din Neamț, scrie Wall-Street.ro, cerând sancționarea acesteia pentru prejudiciile produse de întârzierea lucrărilor de infrastructură din cauza contestațiilor.


Tribunalul București a respins cererea CNAIR, iar CNAIR, în mod ironic, a contestat decizia instanței prin care se confirma dreptul Danlin XXL de a face contestații.


Pe de altă parte, Danlin XXL nu a construit până acum niciun centimetru de autostradă sau drum expres. Chiar și pe site-ul companiei, în portofoliu sunt trecute în principal lucrări de întreținere și modernizări de drumuri județene și comunale.

 

1,56 miliarde lei,


fără TVA, este valoarea totală a lucrărilor

 

Asocierea controlată de Dorinel Umbrărescu au venit cu o ofertă cu aproape jumătate de miliard sub estimarea CNAIR. Construcția trebuie să se încheie în 2026, pentru a putea prinde banii din PNRR.


Un alt lot din A8 – Târgu Mureș-Miercurea Nirajului – a fost scos la licitație încă din 2022, iar anunțarea câștigătorului este constant amânată. Mai sunt însă două secțiuni, una de 159 de kilometri și alta de 93 de kilometri (a treia e podul de la Ungheni): prima este la stadiul de studiu de fezabilitate, iar acum trebuie să se elaboreze documentația pentru licitație, iar la a doua este gata și proiectul tehnic.


În final, Autostrada Unirii ar trebui să ajungă de la Târgu Mureș până la Ungheni, unind practic Transilvania cu Moldova și cu Republica Moldova. Traseul său a fost însă criticat, deoarece evită Iașiul și nu are nici măcar o legătură spre Aeroportul Iași.


Despre A8 se discută încă din 2011, când ministru de resort era Anca Boagiu. Abia acum se semnează însă primul contract.

 

foto: ceccarbusinessmagazine.ro