Publicitate nativă vs advertoriale. Există vreo diferență între cele două?

(P) În zilele noastre, există atât de multe cuvinte la modă în marketing și așa numite jargonuri tehnice aruncate la întâmplare de profesioniștii din industrie, încât uneori este și normal dacă te simți confuz. Ca specialist în marketing sau proprietar de afacere ți se spune în mod constant că trebuie să alegi o direcție sau alta când vine vorba de publicitate, dar ce înseamnă mai exact toate acestea?

 

Cum poți ști care din toate aceste noi direcții este cea mai potrivită pentru tine? Și mai important, cum o poți alege corect atunci când diferențele sunt atât de greu de distins?

 

În ceea ce privește marketing-ul, fără doar și poate una din cele mai dificile noi tendințe cu care trebuie să ții pasul este promovarea prin conținut.

 

În 2013, publicitatea nativă și-a făcut apariția în lumea marketingului. Dar cu toate acestea, diferențele dintre reclamele native și advertoriale care sunt mult mai vechi continuă să provoace dileme și nedumerire. Hai să aruncăm o privire la diferențele de bază dintre aceste două strategii populare de promovare prin conținut.

 

Advertorialele

 

Cel mai simplu mod de a descrie un advertorial este să ne gândim la el ca la o reclamă informativă. Dacă obișnuiești să petreci mult timp la televizor, cu siguranță ai dat cel puțin o dată peste o emisiune tv care să prezinte blenderul Ninja, sau cuțite pentru bucătari profesioniști, ori mopuri care elimină mizeria înainte ca aceasta să se producă. Aceasta este versiunea tv a unui advertorial.

 

Advertorialele au devenit populare cândva la mijlocul anilor 1940. În anii 1960, advertorialele erau deja considerate o practică comună. În anii 1980, industria televiziunii a sărit și ea la bord creând o abordare similară a reclamelor informative, doar că pentru televizor. În anii 1990, radiourile au intrat și ele în joc, realizând talk-show-uri ca reclame informative.

 

Deși de-a lungul timpul advertorialele au fost folosite în mai multe tipuri de media, ziarele și revistele tipărite, acum publicațiile online sunt cele mai comune.

 

În tipar, advertorialele se prezintă sub formă de promoții clare la un produs sau serviciu. Ele sunt scrise ca un articol oarecare, dar cu intenția de a scoate la lumină beneficiile produsului sau serviciului promovat și de a vinde ceva. Cititorul știe că la un moment dat va da peste un argument de vânzare din momentul în care începe să citească textul. Advertorialele sunt mai puțin persuasive ca reclamele obișnuite, ceea ce le face mai ușor de înghițit de către cititori. La rândul lor, prin advertoriale, agenților de publicitate le este mai ușor să-și transmită mesajul cumpărătorului.

 

Acest stil de publicitate a început să scadă în popularitate și eficacitate la începutul anilor 2000. Când a făcut-o, agenții de publicitate au găsit o nouă modalitate de a-l aduce în epoca modernă. Noua formă de advertoriale se numește publicitate nativă.

 

Publicitate nativă

 

Publicitatea nativă este versiunea și mai blândă și mai modernă a advertorialelor. Cu alte cuvinte, publicitatea nativă se prezintă sub forma unor advertoriale superioare, mai interesante și mai valoroase.

 

În 2013, când publicitatea nativă a început să crească în popularitate, Harvard Business Review a făcut câteva cercetări pentru a încerca să definească ce diferențiază această strategie de un advertorial. Concluzia? Nu prea multe.

 

Principala diferență este modul în care utilizatorul percepe reclama.

 

Publicitatea nativă este menită să-l facă pe cititor să simtă că acumulează cunoștințe valoroase. Articolele scrise astfel nu sunt menite să-l facă pe cititor să se simtă ca și cum ar trebui să cumpere ceva la sfârșitul articolului, ci doar să citească. Îndemnurile la acțiune sunt subtile. În schimb, conținutul lor se concentrează mai mult pe a ajuta cititorul decât pe a vinde ceva.

 

Ce este potrivit pentru tine?

 

Atât advertoriale, cât și publicitatea nativă își au locul lor în strategia de marketing. Advertorialele sunt bune pentru situații specifice, în care știți că publicul așteaptă un argument de vânzare și tu trebuie să-l oferi. Iar publicitatea nativă este mai bună mai ales atunci când introduci un produs sau un serviciu sau dorești să creșteți gradul de recunoaștere a unei mărcii.