PROPUNERE: Creșterile salariale ale profesorilor să fie condiționate de performanță

Evaluarea să fie făcută de elevi, colegii profesori, părinți și directori.

 

Creșterile salariale pentru profesori ar trebui făcute de-acum încolo pe criterii de performanță, spune fostul ministru al Educației Mircea Miclea.

 

Miclea a vorbit și despre cum s-ar putea face evaluarea performanței unui cadru didactic.

 

Iată un fragment din interviul pentru TVR Cluj, extras de Edupedu.ro:

 

Mircea Miclea: Este foarte bine că au crescut salariile profesorilor, pentru că salariile profesorilor erau extraordinar de mici, e foarte bine că au crescut. Ce trebuie de acum încolo făcut, ar fi putut să facă PSD-ul deja de anul trecut, din păcate nu au făcut, dar să sperăm că se va face de acum încolo, este de a condiționa creșterile salariale de criteriile de performanță. Adică așa cum în orice instituție privată salariul depinde de competențele pe care le ai. Unii au salariul mare, alții au salariu mai mic. De ce? Pentru că unii sunt mai buni, își văd de treabă mai bine decât alții. La fel trebuie făcut și în învățământ: se pot stabili niște criterii de evaluare a prestației profesorilor.

 

O să vă dau un exemplu, și după aceea masa salarială rămâne aceeași la nivelul școlii, dar distribuția ei nu mai egalitară.

 

Adică dumneavoastră sunteți un profesor foarte bun, dumneavoastră nu vă dau dublul salariul, vă dau triplu salariu. Eu îmi bat joc de orele mele, mă duc de formă, eu nu primesc nicio mărire de salariu pentru că nu merit. Și așa salariul pe care îl am s-ar putea să fie prea mare.

 

Moderator: Cine ar face această evaluare a profesorilor?

 

Mircea Miclea: Sigur, tot timpul sunt probleme, dar problemele se pot rezolva. Deci cum se face evaluarea profesorilor, luăm din nou exemplul cum se face evaluarea personalului din firmele private: este o evaluare de tip 360 de grade. Adică asta înseamnă că, unu – ai un instrument, niște scale de autoevaluare, pe care fiecare profesor le are. Domnul profesor, ia să vedem cum vă autoevaluați dumneavoastră pe entuziasmul cu care predați la clasă, pe claritatea conceptelor, pe aplicațiile pe care le aveți…

 

Moderator: Credeți că nu vor fi toate cu note mari acolo?

 

Mircea Miclea: Bineînțeles, e posibil să fie, dar atenție, aceasta este o evaluare: autoevaluare. Apoi îi pun la liceu pe elevi să te evalueze, la învățământul gimnazial și primar pe părinții elevilor să te evalueze, pentru că ei știu exact cum predai tu, se știe foarte clar cum credeai și ai o a doua evaluare. Pe aceleași dimensiuni, dar evaluarea din partea beneficiarilor.

 

Ai a treia evaluare din partea directorului școlii, care vine din când în când la tine la oră și spune „ia să vedem domn’ profesor cum predați, nu vă anunț, vin și stau la dumneavoastră la oră și fac o evaluare. Cât de entuziasmat ați predat, câte aplicații ați avut, cât de clar a fost conceptul” și am făcut o evaluare.

 

Și avem o altă evaluare din partea colegilor tăi, care sunt de aceeași disciplină ca și tine, care sunt în cercul pedagogic, sau cercul metodic cum se numește, toți acei profesori de matematică din Turda, de exemplu, formează cercul metodic al profesorilor de matematică din oraș și este un peer review (n.r evaluare colegială). Și ce facem? Combinăm autoevaluare que valorile pe care ți le dau toți ceilalți și din combinarea lor rezultă o evaluare a dumneavoastră foarte riguroasă. Pentru că se ponderează, distorsiunile pe care l-aș avea dintr-o evaluare sunt contracarate de cealaltă evaluare. În final rezultă o evaluare mult mai obiectivă, dar asta se face deja.

 

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store