Proiect din Botoșani unicat în ţară: Copiii au câştigat foarte repede în dezvoltare

La Botoşani sunt sute de copii cu diferite tipuri de deficienţe de vedere sau chiar nevăzători.

 

Un psiholog, dar şi logoped, botoşănean a iniţiat un proiect pilot la nivel naţional pentru oferirea unei şanse corecte la educaţie şi dezvoltare copiilor nevăzători.

 

Mai precis, pune pe picioare o ludotecă, unde aceştia pot beneficia de jocuri educative şi distractive adaptate dizabilităţii.

 

Mulţi dintre acești copii, în special cei care nu văd deloc, se integrează foarte greu şi în multe situaţii, spun specialiştii, ajung, pe nedrept, să fie consideraţi copii cu retard.

 

În acest context, Laura Dănilă, un psiholog şi logoped botoşănean care la rândul său are probleme de vedere, a iniţiat un proiect unic în ţară prin care încearcă să-i ajute pe aceşti copii să-şi dezvolte potenţialul dar şi să le ofere o şansă de integrare, scrie Adevărul.

 

Mai precis, amenajează o ludotecă, un spaţiu de joacă, special adaptat copiilor cu deficienţe de vedere. Un loc unde vor găsi jucării speciale şi dispozitive care să-i ajute, prin joc, să se dezvolte. Şi asta în condiţiile în care jucăriile pentru nevăzători sunt de obicei costisitoare şi puţin accesibile mai ales părinţilor din nordul Moldovei.

 

 

”Pot fi trecuţi ca şi cum ar fi copii cu retard”

 

Specialistul Laura Dănilă spune că în urma experienţelor avute în activitatea cu copiii nevăzători şi-a dat seama că aceştia nu prea au acces la materiale educaţionale speciale care să-i ajute în dezvoltare. Din această cauză mulţi rămân la un nivel la care sunt consideraţi, pe nedrept, copii cu retard.

 

„Am lucrat cu foarte mulţi copii nevăzători din raza judeţului Botoşani şi nu numai şi am observat că dacă ei intră în contact cu aceste cărticele adaptate, sau cărticele 3 D unde ei pot să simtă detaliile, vor avea un start favorabil. Adică la fel cu copiii tipici. Dacă ei sunt privaţi de aceste materiale specifice au şanse mai mici de dezvoltare, astfel încât la evaluările noastre pot fi trecuţi ca şi cum ar fi copii cu retard, deşi nu este aşa. Am observat că imediat după ce i-am luat în terapiile specifice, copiii au câştigat foarte repede în dezvoltare”,

spune Laura Dănilă.

 

Practic aceşti copii trebuie să beneficieze de aceleaşi jocuri şi jucării cu ale copiilor obişnuiţi doar că adaptate deficienţelor de văz. De exemplu, cărţile de joc au câteva protuberanţe pentru a fi diferenţiate prin atingere sau piesele de scrabble au literele în relief. La fel şi planşele cu animale, sunt în relief.

 

Aceeaşi regulă se aplică cărţilor şi tuturor jucăriilor de acest fel. Mingea este concepută cu un clopoţel în interior pentru a fi identificată după auz.

 

”Sunt jocuri şi jucării care par absolut la fel cu cele ale copiilor tipici. Diferenţa o fac adaptările specifice copiilor cu deficienţe de vedere şi în special a copiilor nevăzători”,

adaugă Laura Dănilă.

 

Totodată există cărţi cu adaptări tactile prin care micuţii nevăzători pot simţi, de exemplu, senzaţia atingerii blăniţei unui animal sau pielea unei reptile ori a unui peşte. Toate aceste cărţi, jocuri şi jucării adaptate sunt, însă, greu accesibile părinţilor. Mai ales a celor din mediul rural şi în general din zonele sărace ale ţării. Sunt costisitoare şi greu de procurat. Pe scurt, nu se găsesc în librării.

 

Continuarea aici

 

DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store