Profesori și elevi, practică de peste un milion în Europa. La Botoșani nu este teren și nici firme nu prea sunt - FOTOGALERIE

”Optimizarea instruirii practice în context european”, acesta este titlul unui proiect european care poate schimba mentalitatea și atitudinea profesorilor și elevilor de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi.

 

Depus în cadrul programului Erasmus+, a început în luna octombrie a anului trecut, iar în perioada 13 – 17 mai a presupus deplasarea a opt cadre didactice de la unitatea de învățământ botoșăneană în regiunea Calabria din Italia, la Nicotera și Palmi.

 

”O experiență extraordinară”


Specializate în învățământul profesional și tehnic, au văzut la fața locului cum se desfășoară orele de curs în agricultură, protecția mediului, prelucrarea lemnului și fabricarea produselor din lemn.


Stagiul de formare s-a desfășurat la Istituto Istruzione Superiore ”Enaudi-Alvaro” și Istituto Tecnico Agrario și a reprezentat deopotrivă o experiență de viață și o îmbogățire profesională.


”Pentru mine cel mai mare câștig a fost că am cunoscut oameni minunați, pe care nu i-am văzut în viața mea, respectiv gazdele, și oameni minunați alături de care lucrez la Liceul Tehnologic «Nicolae Bălcescu» Flămânzi. Ne-am cunoscut în contexte educaționale diferite. Am colegi cu care mă întâlnesc în fiecare zi și colegi pe care i-am descoperit acolo pentru că nu a fost cazul să lucrăm împreună la Flămânzi și ne-am întâlnit într-un mediu total străin, în condiții total neobișnuite pentru noi toți și a fost o experiență extraordinară. Locuri frumoase am mai văzut și o să mai vedem în viețile noastre, dar oameni frumoși, pe care îi iei și acasă și îi porți și în suflet e mai rar. Acesta a fost marele meu câștig”,


Cristina Chelaru, profesor.

 

În Italia practica e practică, la noi e mai mult... teorie


Aceasta pentru că, în ciuda faptului că România are deja 12 ani de când este membră a Uniunii Europene, diferențele liceale față de Italia sunt multiple.


Astfel, la cele două unități de învățământ vizitate s-a constatat că primează practica față de teorie și că acolo clasele au doar zece elevi cărora le sunt repartizați un profesor, un maistru și uneori chiar și un preparator.


De asemenea, în timp ce Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi nu are deloc teren, ci doar o seră, în peninsulă numai o singură unitate de învățământ are 11 hectare de pământ agricol.


Iar acest lucru facilitează practica elevilor. Dacă la Botoșani cu mare greutate se găsește câte un agent economic dispus să primească liceeni, în Italia practica se poate face la școală.


Și tocmai din cauza lipsei terenului s-a născut și necesitatea elaborării acestui proiect pentru că profesorilor de la Flămânzi le era aproape imposibil să facă acasă ore de practică în adevăratul sens al cuvântului.


”Am primit atât de multe refuzuri de la agenții economici încât nu mai am curajul să contactez vreo firmă ca să meargă elevii să facă practică acolo”,


Mihaela Ștefănucă, director adjunct Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi.


O școală care își ține tinerii acasă


Și de aici decurge o diferență fundamentală. În timp ce la școlile vizitate elevii învață tot procesul de producție, de la pregătirea viței-de-vie până la marketingul în vânzarea vinului, la Flămânzi nu pot fi inițiați decât în anumite segmente din tot acest ciclu. Și astfel noi pierdem tinerii, care pleacă spre alte zări, iar ei reușesc să îi țină acasă.


”Deci închid lanțul, îi învață și să vândă produsul. Mulți dintre ei lucrează în familie și pleacă în viață pregătiți. Acolo au toate etapele, la noi facem, de exemplu, lucrări-boli-dăunători, dar nu-i mai învățăm cum se produce vinul, cum să îl vândă. Copiii sunt motivați să rămână acolo. Societatea românească trebuie să îi motiveze să rămână în țară pentru că școala face doar o parte”,


Gheorghe Botez, profesor.  


S-a constatat totodată că în sistemul de învățământ profesional italian elevilor li se predau lucruri simple, ușor de înțeles, fără grabă și fără ca adolescenții să lucreze sub presiunea faptului că vor greși. Pur și simplu pentru că acolo au voie să greșească.


”La fel ca pe colegi și pe mine m-au impresionat dotările din școlile respective, degajarea cu care lucrau și învățau și mai ales locul de practică în care elevii din domeniul fabricării produselor din lemn își vor desfășura la vară activitatea timp de patru săptămâni”,  


Eugenia Epuraș, profesor.

 

Totul se termină cu o lecție


Dacă unii profesori au mai urmat astfel de stagii de practică, cazul Cameliei Stângaciu, care a fost de două ori în Italia și câte o dată în Bulgaria și Portugalia, pentru alții deplasarea a reprezentat o noutate.


”A fost o experiență minunată, deosebită, a fost prima mea ieșire în cadrul proiectelor Erasmus. M-a surprins căldura oamenilor. Profesorii italieni, colegii noștri italieni sunt oameni minunați, deosebiți, cred că mult mai deschiși decât suntem noi”,


Cătălina Mustață, profesor.


Toți profesorii menționați, precum și ceilalți care au făcut parte din delegație, Lenuța Guraliuc și Dumitru Popescu, vor trebui să întocmească un proiect de lecție teoretică și practică după ceea ce au văzut acolo.


Aceasta mai ales că unii dintre ei vor însoți elevii de la Flămânzi la Nicotera, acolo unde vor face practică în perioada 10 iunie – 5 iulie.


Iar experiențele anterioare au arătat că s-au întors schimbați în bine, mai responsabili, cu o altă atitudine atât față de școală, cât și față de viață.

 

Cineva trebuie să și semneze pentru asta


Toate aceste lucruri au fost posibile prin acest proiect Erasmus + care presupune pentru directorul Augustina Fegher o responsabilitate mai mult decât însemnată, cu nopți nedormite și lucru peste program, în condițiile în care finanțarea se ridică la nici mai mult, nici mai puțin de 223.439 euro, adică peste un milion de lei, iar cineva trebuie să își asume responsabilitatea prin semnătură pentru modul în care se cheltuiesc acești bani.


Partenerii acestui proiect Erasmus+ sunt Asociația de Formare Profesională Giovani per l’Europa și Asociația Interculturală Amigos du Mobilidade din localitatea Barcelos, Portugalia, profesorii și elevii de la ”Bălcescu” urmând să viziteze și peninsula iberică.


8


cadre didactice și 56 de elevi sunt formați în cadrul acestui proiect


Până pe 31 decembrie 2019 se întinde perioada de desfășurare a proiectului.

 

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL