Criza sanitară a afectat afacerile producătorilor botoșăneni, însă partea bună este că au crescut vânzările prin curier. Problemele vechi nu s-au rezolvat, de la infrastructura rutieră la cea educațională, la care se adaugă lipsa unei strategii de țară, cu repercusiuni în plan local.
Producătorul din Botoşani pregăteşte investiţii în depozite de frig, dar şi în extinderea halei de producţie, respectiv a capacităţii. Viofanny, producătorul caşcavalului de Săveni, a investit circa 30.000 de lei într-un nou depozit de frig şi pregăteşte până la finalul anului încă o investiţie de 100.000 de lei pentru achiziţionarea a două maşini de transport.
„Am reuşit să facem un nou depozit de frig, ni-l doream de multă vreme şi devenise necesar şi am reuşit în privinţa aceasta. Sperăm ca până la sfârşitul anului să ne achiziţionăm şi două maşini de transport, întrucât trebuie să le înlocuim pe cele pe care le utilizăm acum. Vrem să ne îndeplinim planul de investiţii chiar dacă ne-a încurcat puţin pandemia. Deocamdată am investit circa 30.000 de lei în depozitul de frig, iar investiţia pentru maşini se ridică la 100.000 de lei“, a explicat Ştefaniea Şfabu (foto), care conduce alături de soţul ei businessul cu afaceri de peste 1,36 mil. lei în 2019.
Declarațiile au fost făcute de Ştefaniea Şfabu, cofondator al Viofanny, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de Ziarul Financiar.
Pentru anul viitor Viofanny se confruntă cu incertitudinea generată de criza sanitară, însă planurile producătorului vizează extinderea capacităţii de producţie.
„Ne-am dori să extindem hala de producţie, să putem mări capacitatea şi să avem un spaţiu potrivit pentru asta. Sperăm să ne iasă. Până acum ne-am făcut planuri pas cu pas, nu au fost prea exagerate şi am reuşit să le punem în practică. Avem nevoie de circa 100.000 de lei“, a spus Ştefaniea Şfabu.
Compania are două magazine proprii în Botoşani şi Suceava, iar în ceea ce priveşte distribuţia produsele ajung în principal în judeţele Botoşani, Bacău, Iaşi şi Suceava, în general în magazine de cartier cu specific alimentar, cât şi în restaurante şi pizerii. De asemenea, brânzeturile Viofanny ajung în câteva magazine Carrefour din Bucureşti, Braşov, Brăila, Buzău, Constanţa, Iaşi, Piatra Neamţ şi Roman, în cadrul proiectului „Produs în Bucovina“.
„Ne gândim să intrăm şi în alte magazine, am fi interesaţi de o colaborare cu Mega Image şi avem în vedere magazine de tip băcănii, unităţi care să promoveze produse de calitate, produse naturale, produse tradiţionale şi produsele noastre locale“.
Cu produsele listate în platforme online, Viofanny a înregistrat o creştere în ceea ce priveşte livrările prin curier, întrucât au existat cereri din mai multe zone din ţară, precum Bucureşti, Braşov, Constanţa, Orşova sau Reşiţa. În acelaşi timp, compania se confruntă cu o scădere pe segmentul HoReCa, unde revenirea nu a trecut încă de 50%.
„Vânzările au scăzut pe segmentul HoReCa pentru că avem într-adevăr clienţi din acest sector, ei au fost închişi temporar, iar acum sperăm să revenim la volumul de vânzări din pandemie. În magazinele proprii am avut cam acelaşi volum de vânzare. Au crescut livrările prin curier. Dată fiind situaţia, probabil au fost foarte multe persoane care nu au mai vrut să iasă din casă şi am făcut şi livrări prin curier. Parţial, aş spune că totuşi avem o scădere per total, dar sperăm să o depăşim. Până la finalul anului sperăm la o creştere pentru că ne-am mai mărit şi producţia“, a spus Ştefaniea Şfabu.
Planul iniţial pentru 2020 viza o creştere cu 50% a vânzărilor, însă în contextul actual Viofanny ţinteşte o creştere de doar 10%. Compania lucrează cu 15 angajaţi, iar materiile prime sunt luate de la mici fermieri din judeţul Botoşani.
-Infrastructura rutieră şi de transport este o problemă şi o mare durere pentru că nu avem şosele cum trebuie, nu sunt întreţinute, nu sunt suficiente, traficul e mereu aglomerat şi la distribuţie ne distrugem maşinile pe drumurile care sunt în momentul de faţă.
-Infrastructura educaţională. Am avea nevoie de oameni mai bine calificaţi, noi ne-am format o echipă şi am încercat să ne formăm oamenii şi să îi învăţăm noi meserie, dar ar fi foarte bine dacă am găsi un om calificat când avem nevoie de el. Nu numai ingineri alimentari, ci oameni în producţie care să ştie ce au de făcut, să îşi dorească să muncească, să fie formaţi şi să aibă responsabilitate.
-Aş puncta şi lipsa unei strategii de ţară, cel puţin în promovarea produselor locale. Cred că avem nevoie de susţinere şi promovare în acest sens şi avem nevoie şi de punerea la punct a legislaţiei în domeniu şi respectarea prevederilor legale. Chiar dacă avem nişte legi care au încercat să pună la punct domeniul respectiv, de multe ori nu se aplică.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL: