Patru din cei mai mari producători de produse din tutun au adus argumente împotriva deciziei de mărire a taxelor aplicate țigărilor.
Companiile British American Tobacco, Japan Tobacco International, Philip Morris Trading și Imperial Tobacco – care dețin împreună cea mai mare parte din piața autohtonă a tutunului – au transmis autorităților un punct de vedere oficial față de eventualitatea creșterii accizelor, scrie Gândul.
Adresa a fost transmisă premierului Marcel Ciolacu, președintelui Senatului, Nicolae Ciucă, vicepremierului Cătălin Predoiu, care este și ministrul Afacerilor Interne, ministrului Finanțelor, Marcel-Ioan Boloș, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ștefan Radu Oprea, și consilierului de stat din cadrul Guvernul României Florin-Marian Spătaru.
În documentul transmis, companiile iau o poziție critică față de intenția Ministerului de Finanțe – apărută în spațiul public – de a crește substanțial și „peste noapte” accizele aplicate produselor din tutun, fără a ține cont de Calendarul de acciză adoptat în urmă cu doar 12 luni sau de impactul pe care o astfel de decizie l-ar avea asupra celor 5,5 milioane de consumatori români, asupra companiilor corecte și veniturilor bugetare.
Începând cu 1 septembrie, accizele pentru țigări, jocuri de noroc și băuturi non-alcoolice, precum sucurile, ar putea să crească cu 10%.
„Companiile BAT, JTI, PMI și Imperial Tobacco, care dețin circa 95% din piața legală a produselor din tutun din România reprezintă un pilon principal pentru economie, buget și exporturi și au demonstrat de-a lungul anilor că sunt parteneri constanți și solizi ai statului român”,
se arată în adresa trimisă oficialilor.
Aceasta este semnată de Ileana Dumitru, Director Juridic și Relații Externe Europa de Sud-Est al BAT, Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications al JTI, Dragoș Bucurenci, Director External Affairs al PMI, și Adrian Pirău, Market Manager al Imperial Tobacco,
Conform documentului, numai în anul 2022, cele patru companii au virat la bugetul statului român circa 20 de miliarde lei, suma reprezentând accize, TVA și alte taxe și contribuții. Mai mult, veniturile încasate din accizele aplicate produselor din tutun s-au situat pe un trend crescător în ultimii cinci ani.
Astfel, conform ultimei execuții bugetare, veniturile provenite din accizele pe tutun au crescut cu 22%, fiind singurele care au avut o evoluție foarte bună, în condițiile în care veniturile din accizele pe energie au rămas în zona negativă.
„Evoluția se datorează atât menținerii la niveluri ridicate a volumelor țigaretelor și produselor din tutun încălzit comercializate în România (țigaretele reprezentând peste 95% din totalul produselor din tutun și cu nicotină comercializate în țara noastră), concomitent cu creșterea anuală predictibilă a valorii accizei aplicabile, dar și scăderii graduale a comerțului ilicit cu acest tip de produse”,
se arată în documentul comun.
În plus, companiile atrag atenția că, pe plan local, BAT, JTI, PMI și Imperial Tobacco angajează direct aproape 6.000 de salariați, având în România trei fabrici și creează o valoare adăugată semnificativă pe lanțul comercial. În 2020, România a devenit al doilea producător european de țigarete, după Polonia și la egalitate cu Germania.
Cei patru producători subliniază în acest context rolul industriei în susținerea economiei. Astfel, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în 2022 totalul exporturilor de produse din tutun a fost de circa 1,5 miliarde de euro, contribuția pozitivă a tutunului la balanța de plăți fiind de circa 1,1 miliarde de euro.
„Pentru a putea continua această tendință ascendentă, inclusiv a contribuțiilor la bugetul de stat, producătorii și importatorii de produse din tutun și nicotină au nevoie de predictibilitate a cadrului de reglementare și a celui fiscal, precum și de un dialog constant și coordonat cu autoritățile relevante în vederea dezvoltării unui cadru legislativ coerent, atât la nivel național, cât și la nivelul Uniunii Europene”,
au transmis companiile.
Potrivit celor patru companii, dialogul dintre autorități și mediul de afaceri este vital în cazul deciziei Ministerului de Finanțe de a nu ține cont de Calendarul de acciză adoptat în urmă cu doar 12 luni, afectând astfel puternic cei 5 milioane de consumatori români, companiile corecte și veniturile bugetare.
„Trebuie spus de la bun început că românii plătesc deja cele mai mari taxe aplicate produselor din tutun dacă se ține cont de puterea de cumpărare. Pentru a-și putea cumpăra un pachet de țigări, un român trebuie să lucreze de două ori mai mult decât cetățeanul european mediu, decât un grec sau decât un italian, de 3 ori mai mult decât un german sau un olandez și de 5 ori mai mult decât un luxemburghez”,
spun producătorii, care au anexat un index de specialitate.
Guvernul României a adoptat, în august 2022, un Calendar de acciză care acoperă perioada 2022 - 2026 și care prevede creșteri sustenabile anuale asupra tuturor categoriilor de produse cu nicotină. Așa cum precizează cele patru companii semnatare ale adresei, toate măsurile adoptate atunci au fost discutate în mod transparent cu mediul de afaceri, astfel încât soluțiile propuse de către Ministerul de Finanțe să producă efecte benefice pentru bugetul de stat, fără a periclita consumatorii români și investițiile companiilor producătoare.
„Nu trebuie uitat că, pe fondul acestui Calendar echilibrat de creștere a accizelor, piața neagră a atins un minim istoric de doar 7,1% în 2022, în timp ce veniturile bugetare au crescut. În ciuda faptului că în prima jumătate a anului 2023, autoritățile responsabile direct de combaterea contrabandei au reușit să captureze de două ori mai multe țigarete ilegale decât în aceeași perioadă a anului trecut, nivelul contrabandei a crescut în primul semestru al acestui an cu peste 1,3 puncte procentuale față de media anului trecut”,
se arată în adresa citată.
„În acest context, orice creștere a taxării dincolo de Calendarul agreat va conduce la o creștere a pieței negre, cu efecte negative severe asupra tuturor părților implicate: consumatorii români, bugetul de stat, companiile producătoare și lanțurile lor de aprovizionare și distribuție. Nu trebuie uitat că prețul mediu al unui pachet de țigarete comercializate în România este de 22 de RON, în timp ce în Ucraina același pachet se vinde cu 12 lei, în Moldova cu 11 lei, în Bulgaria cu 14 lei. Din cauza acestor diferențe mari de preț, toate aceste țări cu care România are granițe sunt surse inepuizabile de țigarete de contrabandă. Creșterea pieței negre va fi un semnal negativ foarte puternic și din perspectiva integrării României în spațiul Schengen!”,
avertizează cele patru companii.
Reprezentanții industriei tutunului trag un semnal de alarmă că Guvernul riscă să piardă lupta cu contrabandiștii și să inverseze trendul de reducere a pieței negre prin introducerea unei taxări nesustenabile, care va împovăra consumatorii dincolo de orice prag de suportabilitate.
Conform adresei citate, cea mai recentă creștere a accizei a fost efectuată abia acum patru luni, la 1 aprilie, în conformitate cu Calendarul adoptat în luna iulie 2022, care a consemnat prima creștere în luna august a anului trecut. Într-un singur an, acciza la țigarete a crescut cu 62 de lei, de la 565 la 626 de lei, o creștere de 11%. O nouă creștere ar fi a treia într-un singur an! O creștere cu 10% a accizei aplicate produselor din tutun va anula calendarul adoptat anul trecut și se va adăuga creșterii de 31 de lei implementate deja în cursul acestui an.
„Ministerul Finanțelor speră probabil că o astfel de creștere va aduce venituri suplimentare la bugetul de stat. Conform estimărilor noastre, în situația ideală în care contrabanda ar rămâne la un nivel constant, măsura propusă de către Ministerul de Finanțe ar aduce un plus de 400 de milioane de lei. Totuși, în realitate, estimăm că o parte dintre consumatori se vor îndrepta către traficul ilicit, ceea ce va avea un efect direct asupra încasărilor la bugetul de stat.
Dacă doar două puncte procentuale din volumele de țigarete comercializate legal se vor muta în zona pieței negre, beneficiul real al statului din măsura propusă va fi de doar 150 de milioane lei, plătite cu distrugerea încrederii investitorilor în stabilitatea fiscală legislativă din România. În contextul în care nivelul pieței negre va continua să crească până la nivelul de 16%, așa cum a fost în perioada 2014-2018, statul nu va avea nimic de câștigat în urma acestor măsuri, în timp ce companiile corecte și consumatorii vor fi afectați”,
atrag atenția producătorii citați.
În ianuarie 2010, contrabanda ajunsese la 36,2%, după trei creșteri într-un an, descrise drept excesive și neplanificate.
„Deși calculele autorităților de atunci estimau o creștere a veniturilor bugetare, în fapt s-a produs o gaură la buget de peste un miliard de euro. Sperăm ca noul guvern să nu repete această greșeală, mai ales acum, când se înregistrează o ușoară scădere a pieței negre, după majorările consecutive ale contrabandei înregistrate din noiembrie 2022 până în martie 2023. Nu în ultimul rând, începând din 2010, contrabanda a fost considerată prioritate pe agenda Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Cu atât mai mult în contextul actual, cu un război la granițe și discuțiile referitoare la Schengen, România nu își permite să aibă prețuri mult mai ridicate decât în țările din jur!”,
au transmis companiile citate.
Cei patru semnatari dau asigurări că reprezentanții companiilor din industria tutunului din România își doresc un dialog permanent, transparent și constructiv cu autoritățile pentru a dezvolta un cadru legislativ și fiscal coerent.
„Obiectivul comun este acela de a păstra sustenabilitatea veniturilor bugetare și buna funcționare a companiilor corecte, care fac investiții în România și își plătesc integral taxele și impozitele. De aceea, considerăm necesar ca principalele companii producătoare din industria tutunului să fie consultate în procesul de luare a deciziilor, astfel încât prevederile legislative și fiscale să țină cont de nevoile și realitățile pieței legale din România, fără a distorsiona buna funcționare a acesteia. Ne exprimăm speranța că Guvernul României va menține neschimbat Calendarul existent de acciză și va continua implementarea unor politici fiscale predictibile, rezistând tentației unor venituri iluzorii, permițând astfel companiilor corecte să își continue investițiile în România. Vă stăm la dispoziție pentru a dezvolta aceste subiecte într-o întrevedere comună, în funcție de disponibilitatea agendelor dumneavoastră”,
au conchis reprezentanții BAT, JTI, PMI și Imperial Tobacco.