Proiectul de lege depus de PSD a fost primit cu aplauze de deputații PNL din comisia de administrație.
Schimbarea destinației bazei materiale a școlilor, grădinițelor și oricăror altor instituții și unități de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru orice tip de activitate, după 3 ani în care nu s-a mai desfășurat o activitate educațională în acea clădire, de către primării și consilii locale, fără avizul Ministerului Educației, prevede un proiect de lege semnat de 60 de deputați și senatori de la PSD, UDMR și minorități.
Proiectul este inițiat de deputata PSD Natalia Intotero, fost ministru în Guvernul Dăncilă, actual președinte al comisiei de învățământ din Camera Deputaților, potrivit Edupedu.ro. Inițiativa modifică articolul 112 din Legea Educației.
Proiectul pare să fie trecut prin comisiile parlamentare în procedură accelerată, după ce a fost depus la Parlament pe 18 martie 2021 și are deja avize de la 3 comisii parlamentare, toate pozitive, în mai puțin de două luni.
Cel mai recent a fost obținut pe 11 mai 2021, de la Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului, unde a strâns voturi pentru de la partidele, PSD, PNL, UDMR, AUR și împotrivă/ abțineri de la USR-PLUS.
Camera decizională în acest caz este Senatul.
Proiectul a obținut aviz nefavorabil doar de la Consiliul Economic și Social.
Articolul 112, din Legea 1/2011 alineatul 6 se modifică: „Schimbarea destinației bazei materiale a instituțiilor și unităților de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru orice tip de activitate, în primii trei ani calendaristici de la întreruperea activității educaționale, de către autoritățile administrației publice locale numai cu avizul conform al ministrului educației naționale. Procedura elaborării avizului conform și condițiile necesare acordării acestuia se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale”.
Articolul 112, din Legea 1/2011, după alineatul 61, se introduc două noi alineate 62 și 63:
”Schimbarea destinației bazei materiale a instituțiilor și unităților de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru orice tip de activitate, după primii trei ani calendaristici de la întreruperea activității educaționale, de către autoritățile administrației publice locale, fără avizul conform al ministrului educației naționale”.
„În cazul în care, după schimbarea inițială a destinației bazei materiale, activitatea educațională se poate relua, există solicitări în acest sens din partea comunității locale sau Inspectoratului școlar județean, fiind îndeplinite criteriile specifice pentru deschiderea unei unități de învățământ preuniversitar de stat, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să reamenajeze și să readucă imobilul la standardele necesare desfășurării activității educaționale, sau să asigure un alt spațiu în acest sens, conform legislației specifice și prevederilor administrative care reglementează aceste aspecte”.
În expunerea de motive a proiectului, autorii nu precizează despre câte clădiri ar fi vorba, ci vorbesc de „sute de școli abandonate”. Aceștia explică în motivare că respectivele clădiri sunt un risc pentru comunitate.
Unul dintre motivele propunerii este următorul: „Pentru eficientizarea, raționalizarea și economia în cheltuirea banului public, consiliile locale nu investesc sume considerabile în consolidarea clădirilor respective, alegând să aloce finanțarea către alte categorii de cheltuieli mai urgente (sic!), în conformitate cu nevoile actuale ale comunității locale. Așadar, pe termen lung, aceste imobile ajung în paragină, reprezentând un risc de siguranță pentru cetățeni.”
Potrivit acestora, argumentul propunerii este următorul: „Aleșii locali, primari și consilieri locali, cunosc cel mai bine nevoile cetățenilor de la nivelul unei unități administrativ teritoriale, acțiunile pe care le desfășoară vor fi înspre binele comunităților și al viitorului acestora”.
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL: