Presa centrală : Uvertura Mall, un pariu cu sărăcia din Nord-Estul României?

 

Inaugurarea Uvertura Mall, cel mai mare centru comercial din Botoşani, a atras şi atenţia presei centrale. Business Cover face o analiză economică a deschiderii mall-ului ieşeanului Dănuţ Prisecariu pornind de la datele statistice, potrivit cărora o astfel de investiţie se explică mai greu ţinând cond că zona de nord-est a României este una dintre cele mai sărace ale Uniuniii Europene. Redăm mai jos integral articolul, cu precizarea că intertitlurile ne aparţin.
Uvertura Mall Botosani pariu cu saracia

„Botoşani, oraş amplasat în cea mai săracă zonă din România”

Ce te mână în luptă când investeşti 27 de milioane de euro într-un mall de circa 16.000 mp închiriabili amplasat în Botoşani, oraş amplasat în cea mai săracă zonă din România? Regiunea de Nord-Est are un PIB pe cap de locuitor de doar 29% din media europeană fiind a treia cea mai săracă din Uniunea Europeană. Chiar şi aşa, omul de afaceri Dănuţ Prisecariu a inaugurat mallul Uvertura Botoşani, a treia dezvoltare de retail din oraşul cu circa 100.000 de locuitori.
Salariul mediu net din judeţul Botoşani e aproape cu o treime mai mic decât cel naţional, sub 1.000 lei/lună, aşadar comerţul are de înfruntat provocări serioase. Cu toate acestea, retaileri precum H&M au ocupat spaţii mari în Uvertura Mall, magazinul suedezilor fiind dispus pe două etaje, pe 1.600 mp, circa 10% din suprafaţa închiriabilă a mallului. Şi francezii de la Go Sport au magazin mare, restul fiind de dimensiuni normale. De altfel, gradul de ocupare al mallului la deschidere a fost de 91%, dar nu toate unităţile vor fi funcţionale imediat. Cinematograful multiplex, de exemplu, va fi deschis luna viitoare.

Mall-ul, „la exterior nu pare cine ştie ce”

În ceea ce priveşte mallul, chiar dacă la exterior nu pare cine ştie ce, nici arhitectural şi nici  la cromatica aleasă, o combinaţie de verde, cu albastru şi roşu, pe interior arată mult mai bine decât concurenţii săi din oraş, ba chiar mai bine decât multe malluri din Bucureşti. Şi nu este prima investiţie a lui Prisecariu (care locuieşte în Canada, dar face afaceri în România), acesta mai deţine în oraş şi hotelul Rapsodia şi câteva terenuri.
Uvertura Mall are şase niveluri – demisol, parter si patru etaje. Parterul centrului comercial va fi ocupat de Carrefour Market, H&M, Kenvelo, Lee Cooper, Atlantis Gold, Orange, Beauty Mania, Pechora etc. La primul etaj vor funcţiona H&M, Old School, Essenza, Eponge, Jolidon, Sabrini, la al doilea nivel apar Dovani, Go Sport, Pandora, Optipalas, Charisma, CCC, Sense, Steilmann şi Coax.
Etajul trei are printre chiriaşi Mischa Kids, Noriel, Trombi Jungle, Sweets Shop,Moon Light, Ego Boutique, Next Level, Vertigo, plus o cafenea şi cinematograful multiplex Cine Grand. Al patrulea nivel al mallului apare food-court-ul, un club de bowling şi biliard.
Toate acestea se vor lupta pentru banii din buzunarele botoşănenilor şi locuitorilor din judeţ, pentru că e greu de crezut că mallul va putea atrage şi alţi vizitatori, dat fiind faptul că în apropiere se află Suceava cu o ofertă de retail mai ridicată, dar şi Iaşi, plin de malluri, printre ele fiind şi Moldova Mall, primul proiect comercial al lui Dănuţ Prisecaru, pe care omul de afaceri la vândut cu circa 34 de milioane de euro către Equest Balkan Properties.

Cum ar putea rezista mall-ul? Cu banii din contrabanda cu tutun

Ziceam că oraşul, ca şi Suceava de altfel, e în cea mai săracă zonă a României. Şi atunci cum se explică investiţiile în proiecte de retail? Un răspuns ar fi multitudinea de angajaţi la stat, adică venituri destul de stabile, deşi mici. Nu e tocmai convingător, dar la o adică poate sta în picioare.
Există altele, însă, mult mai solide. Primul e reprezentat de numărul foarte mare de locuitori ai zonei care şi-au schimbat adresa (oficial sau neoficial) în ţări din zona de vest a continentului. Ei trimit bani acasă, deci oferă oportunitatea captării lor parţiale în magazinele din proiectele de retail.
Al doilea motiv, poate şi mai solid, este reprezentat de vecinătatea cu Republica Moldova şi Ucraina. Asta poate însemna ceva clienţi de pe acolo, dar nu aici e bătaia peştelui. Vorbim, de fapt, despre banii negri proveniţi din contrabandă sau alte activităţi „creatoare” din gamă. Dacă te uiţi pe stradă în Botoşani, deşi oficial vezi cei mai săraci oameni din România, neoficial rişti des să dea peste tine o maşină de lux.

În parcări maşinile sunt cam acelaşi ca în Bucureşti sau Cluj

Parcările nu diferă deloc de cele din Bucureşti sau Cluj-Napoca, oraşe mult mai bogate. Prin urmare, sărăcia e doar pe hârtie pentru unii dintre locuitorii zonei, iar banii, indiferent cine îi încasează, nu au miros chiar dacă prin zonă, dacă-i amuşinezi cu grijă, duhnesc a tutun de contrabandă.
Însă asta nu e vreo noutate. Prin anii de boom, întrebat dacă nu cumva apartamentele pe care le vinde sunt prea scumpe, Shimon Galon, şeful dezvoltatorului GTC, spunea că nu e foarte îngrijorat pentru că în România sunt foarte mulţi bani gri sau negri. Ulterior, cu sau fără bani gri şi negri, Galon a devenit îngrijorat pentru că criza i-a dat, şi lui şi tuturor celorlalţi jucători din imobiliare, socotelile peste cap.
Prin urmare, e vreo mirare că oamenii de afaceri încearcă să profite de o realitate? Deloc, mai ales că odată intraţi în sistem, banii ăia deşi câştigaţi ilegal, aduc ceva resurse la buget din impozitele directe şi indirecte aplicate. Asta aşa ca o veste bună în faţa îngrijorării că autorităţile nu-s capabile să diminueze banii negri care împânzesc România, ba mai mult, susţin această situaţie prin comportament şi taxele impuse mai ales pe muncă.

La Suceava sunt „mall-uri cu alură de muzeu”

Acum, indiferent de situaţie, doar viitorul va putea arăta cine va rezista în cursa comerţului modern din zona de nord est a României. În cazul Uvertura Mall veniturile anuale din chirii pot fi estimate la 1,5-2 milioane de euro, ceea ce nu e tocmai rău, ba din contră.
Îm Botoşani, suprafaţa de retail era de 119 mp la mia de locuitori, potrivit DTZ Echinox, consultantul imobiliar care va asigura administrarea proprietăţii, mult sub cea din Suceava (562 mp/mia de locuitori – o adevărată bulă de retail) sau Iaşi (339 mp/mia de locuitori).
Pe această stare de lucruri, mallul va veni pe break even în aproximativ 15 ani, deşi e de sperat măcar faptul că situaţia financiară se va îmbunătăţi în următorul deceniu, iar în Botoşani e greu de crezut că se va mai încumeta cineva să pună vreun mall pe piaţă. În plus, şi concurenţa cu vecinii precum Suceava ar trebui să scadă pentru că acolo deja sunt mall-uri cu alură de muzeu, fiind mai degrabă goale, deci ori în aşteptarea unui investitor salvator, ori a lacătului de pe uşă.
VEZI ŞI:
 Asalt isteric la mall cu Velea : Puradei pe bar, canapele călcate,fulare aruncate, intervenţie a bodyguarzilor 
 Food court plin la mall, la concertul lui Mircea Baniciu - GALERIE FOTO