Femeia s-a apropiat și a citit. Șocată a încercat să îi ajungă pe cei trei, însă nu a reușit. S-a întors și a rupt afișul pe care scria „cățea pierdută, ofer recompensă”.
„O formă de bullying la care nu am știut cum să reacționez decât prin câteva poze și dezlipirea foii lipită pe un chioșc dezafectat din apropierea Școlii Gimnaziale nr. 12. Erau trei elevi, posibil cei fotografiați. Afișul m-a năucit, i-am văzut în preajma lui, se distrau și au plecat. Atunci am făcut poza și am căutat să-i ajung”,
ne-a scris cititoarea Botoșăneanul
Sub fotografia fetei, care este la acest moment necunoscută, un număr de telefon.
Am apelat respectivul număr, dar nu era al ei, ci al unei persoane care într-adevăr dăduse un anunț când își pierduse cățelul, dar cu ani în urmă. Și care la rându-i era stupefiată de întorsătura lucrurilor.
Acesta este un caz descoperit recent la Botoșani, însă nu este singular. Fenomenul hărțuirii între copii a luat amploare și la noi, iar astfel de cazuri sunt deja și în atenția Poliției, dar și a Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ).
Și probabil că există o sumedenie încă nedezvăluite.
„Fenomenul de bullying, hărțuirile de tot felul, precum și actele de violență minoră care au fost sesizate la IȘJ în ultima perioadă arată că fenomenul este în dezvoltare, din păcate. Și luăm toate măsurile astfel încât să diminuăm consecințele. Am avut săptămâna acesta o lansare de proiect județean – Stop violență, viața are prioritate – la Liceul Pedagogic, proiect care se adresează tuturor elevilor, nu doar celor din grupul țintă”,
Ada Macovei, inspector școlar general
Săptămâna viitoare la Botoșani ar urma să aibă loc o ședință cu directorii unităților de învățământ și cu reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție Județean – Biroul de Siguranță Școlară, în vederea prezentării altor două proiecte pentru prevenirea acestui tip de violență și a agresiunilor de orice fel, precum și pentru educație preventivă astfel încât să nu se tranforme în infracțiuni raportate la Poliție.
Iar asta în contextul în care doar în primul semestru la Botoșani au fost semnalate 32 de cazuri de bullying și cazuri de violență raportate la nivelul unităților de învățământ din județ.
„Sunt în monitorizarea unităților de învățământ și a Inspectoratului de Poliție Județean și sunt deschise pentru infracțiuni mai deosebite și destul de grave nouă dosare penale care vizează atât infracțiuni comise de părinți, bunici care vin să-și facă dreptate în școli, cât și de elevi” ,
Ada Macovei, inspector școlar general
Sunt hărțuiți la școală atât fete și băieți, nefiind o diferență majoră privitoare la vârstă sau sex.
Cristina Lupașcu, psihoterapeut în municipiul Botoșani, este de părere că efectele asupra unui copil agresat sunt vizibile și pot fi descoperite de părinții care se trezesc că fiul sau fiica lor s-a transformat într-un copil retras care nu poate verbaliza sau într-unul la rându-i agresiv, care trântește uși și nu mai comunică deloc:
”Începând de la stima de sine, care este cea mai afectată, lipsa de încredere, apoi în rezultatele performanțelor școlare care vor avea o scădere pentru că stima de sine te influențează pe tine ca tot. Adică începi să crezi că tu chiar nu ești bun de nimic sau cum este în cazul de față: da, ești cățea ca persoană. Până la somatizări: te doare burta, capul, migrene, nu mai vrei să mergi la școală și normal ajungi să devii și tu un agresor”.
Fiecare copil care hărțuiește un alt copil a fost la rândul lui în postura de victimă, fiind abuzat (fizic, psihic) de un adult sau alt adolescent.
„De cele mai multe ori, se întâmplă să fie mai mare, adică un adult. Și pentru că ești victima unui adult și pentru că nu poți riposta în fața respectivei persoane, ai tendința de a-ți alunga furia și neputința spre o altă victimă, spre cineva mai mic sau spre cineva care știi că nu va reacționa”.
Cristina Lupașcu, psihoterapeut
Din cauza observatorilor, ne transmite Cristina Lupașcu, actori extrem de importanți în astfel de situații.
„Observatorii pasivi, ceilalți copii care în nenumărate rânduri s-a demonstrat că nu au fost chiar pasivi, nu au stat și s-au uitat fără să spună nimic. Dacă ar fi fost observatori pasivi, atunci agresorului i-ar fi crescut stima de sine, ar fi spus că este normal să facă ceea ce face, să fie un agresor, și că e puternic. Iar victima în momentul în care observă că există observatori pasivi i se pare că merită comportamentul acela și-l acceptă, devine noua ei normalitate”.
„Dacă există observatorii activi care încep: «dă-i, fă-i, ai dreptate», cu atât mai mult întăresc agresivitatea. Deci sunt trei personaje aici: agresorul, victima și observatorii care încurajează. Și apoi mai sunt adulții care fac parte din observatori pasivi sau activi, care uneori încurajează pe principiul: «dă-i și tu, mami sau spune-i și tu înapoi, nu fi prost», ori li se pare că este normal pentru că asta fac și ei acasă, se ceartă cu partenerul de viață, aia este normalitatea”.
Un alt factor important pe care terapeutul botoșănean îl transmite părinților care apelează la ședințele de terapie este acela că internetul nu este o sursă sigură pentru copii, care nu au ce căuta, până la o anumită vârstă, pe rețelele de socializare.
„Există o anumită vârstă pe rețelele de socializare, de ce credeți că există? Nu se ține cont de asta, copiii au acces acolo, ei încă nu au capacitatea de a discerne informația și atunci iau tot ceea ce găsesc acolo ca fiind normal și duc mai departe. Inclusiv agresivitatea care este la cote înalte și pe rețele sociale, începând de la un comentariu până la tot felul de cuvinte”.
Ca soluție este ca toată lumea să învețe să spună ”stop” în fața unor astfel de situații. Iar pentru asta, copiii trebuie să aibă acces la informații, din școală. Să știe cum să reacționeze în astfel de cazuri și cum să ceară ajutor de la adulți. Și că prin agresivitate, niciun copil nu este mai „cool” sau mai puternic, dimpotrivă poziția de agresor demonstrează faptul că s-a născut din cea de victimă.
Și, categoric, atât agresorii cât și victimele au nevoie de terapie.
Psihologul Cristina Lupașcu, alături de mai mulți colegi din domeniu, și-au exprimat disponibilitatea în mai multe rânduri pentru activități de voluntariat printre elevii din școlile botoșănene, acest lucru fiind posibil printr-un parteneriat cu Inspectoratul Școlar.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL: