Povestea Erasmus continuă la liceul din Flămânzi: elevii au învățat în Italia de la agroturism la mecanică – GALERIE FOTO 

Pornind de la ideea „omul potrivit la locul potrivit” încercăm mereu să ne găsim locul. Pentru cei care au zis „da” meseriei de dascăl e o acceptare în plus a responsabilității de a-i ajuta pe alții să își găsească propriul drum.

 

Un nou stagiu în Italia


Și în acest an am vrut să ajutăm un grup de elevi să-și găsească propriul drum prin experiența numită Erasmus +.


În cadrul Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu” Flămânzi, director prof. Constantin Agafiței, a avut loc desfășurarea Proiectului Erasmus +,Cod de acreditare VET 2020-1-RO01-KA120-VET-095433, „Dezvoltarea abilităților și aptitudinilor pe piața serviciilor europene”, indicativ:2021-1-RO01-KA121-VET-000011397,în cadrul căruia 40 de elevi, cu ajutorul Asociației „Giovani per l'Europa” au avut posibilitatea de a efectua stagiile de practică în spațiul european.


Astfel, 40 de elevi de clasa a X-a provenind de la profile și specializări diferite: ecologie și protecția mediului (liceu), agroturism (profesională), tâmplar universal (profesională), horticultor (profesională) și mecanic agricol (profesională) și-au salutat familiile și împreună cu cinci profesori însoțitori au pornit spre Italia pentru a trăi emoțiile unei noi aventuri.


În data de 12 iunie 2022 au zburat pe deasupra norilor, în culorile calde ale unui asfințit de poveste, unii cu pumnii strânși, alții cu ochii umezi de emoții și trăiri. Sub ochii lor treceau în fugă orașe, munți, ape, lumini…â

 

Au apărut în ziarele locale


Prima săptămână și-a scurs zilele anevoios. Nu-și găseau locul, nu înțelegeau limba și încă li se citea reținerea pe chipuri. Au luat contact cu agenții economici, au înțeles în linii mari care este rolul lor în fiecare unitate de lucru și în ce constă contribuția personală pentru ca lucrurile să meargă.


În cea de-a doua săptămână situația a fost alta. Copiii timizi, tăcuți și temători au intrat într-un proces de metamorfoză. Vedeam zâmbete, încredere, curaj și siguranță pe fețele lor.


Pentru că au fost harnici s-au făcut remarcați, mai ales atunci când au participat alături de voluntarii din Nicotera la o activitate de ecologizare a unei zone de plajă alături de PlasticFree, motiv pentru care  li s-a mulțumit în presa locală, în ziarele „Il Vibonese” și „Il Periodico Informa”.


Tot elevii noștri au dat o mână de ajutor la refacerea unei fărâme de istorie alături de Asociația „Blue Green Calabria”, când aceștia au desfășurat activități de ecologizare a unei zone dintr-un cartier al Nicoterei unde cu sute de ani în urmă trăiau evreii, iar în spiritul solidarității și prieteniei ce s-a legat am plantat împreună doi arbuști de cedru, copac sacru în cultura evreilor.

 

Povești de neuitat 


Și a trecut și cea de-a doua săptămână, iar ai noștri elevi au deprins tehnici de lucru din locurile unde își desfășurau cu drag practica chiar dacă veneau obosiți. Astfel povesteau mândri despre felul în care efectuau servirea la mese și cum au pus în practică părți de teorie legate de amenajarea localului cei de la agroturism, povesteau despre butașii de hortensii și alte curiozități din lumea plantelor elevii de la horticol, povesteau cu mândrie cum bucăți de lemn luau forme în mâna elevilor de la tâmplărie sau cum au reușit să dea de capăt unui motor în service –ul de la Volkswagen elevii de la mecanică.


    
S-au întors schimbați în bine


În ultima săptămână elevii noștri au îmbinat utilul cu plăcutul într-o vizită culturală în Reggio Calabria unde printre altele au admirat exponatele din Muzeul Național de Arheologie și au văzut cu ochii lor arbori de Sequoia gigantea de circa 700 de ani ce străjuiesc porțiunea de faleză numită ”il chilometro più bello d'Italia”. S-au întors acasă, dar diferiți. Cei timizi au devenit mai încrezători, cei visători mai analitici, cei introvertiți mai curajoși, dar toți cu o bucurie și o seninătate în ochi și pe chip.


Sperăm ca în anul ce vine să reușim să ducem un alt grup de elevi care să își exercite și să își dezvolte competențele educaționale dobândite spre creșterea profesională.