Ploaie de infracțiuni pe șosea, NU a pățit nimic: CE au decis judecătorii

Timp de zece ani, un bărbat s-a jucat cu polițiștii. A sfidat toate regulile de bun simț, spunând că de fiecare dată a fost judecat eronat, inclusiv la Botoșani.

 

Marian M., din Iași, a intrat în conflict cu Poliţia Rutieră în septembrie 2012, pe când conducea un Seat cu numere provizorii. Numerele de înmatriculare erau expirate de două luni, aşa că urmarea a fost un dosar penal pentru conducerea unui autovehicul neînmatriculat şi suspendarea dreptului de a conduce. În aprilie 2013, procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale. Marian avea deci din nou dreptul de a se urca la volan. Doar că în momentul în care fusese oprit de poliţişti nu prezentase permisul, iar după ce procurorii l-au lăsat în pace, nu şi-a mai bătut capul să treacă pe la Poliţia Rutieră. Ca urmare, în sistemul informatic nu a mai fost introdusă modificarea statutului său. Oficial, nu avea dreptul să conducă.

 

În mai 2014, Marian a fost oprit iar de poliţişti, pe când conducea un Mercedes. Autorizaţia de circulaţie a maşinii era expirată, iar şoferul apărea ca neavând dreptul de a conduce. Din nou dosar penal, de această dată pentru două infracţiuni. Şi acum procurorii au dispus clasarea cauzei, decizie introdusă în baza de date a poliţiei în decembrie 2015.

 

Doar că în octombrie 2015, Marian conducea un BMW în apropierea oraşului Ştefăneşti din judeţul Botoşani. A depăşit viteza legală, ceea ce i-a atras o sancţiune contravenţională, dar i s-a întocmit din nou un dosar penal, tot pentru conducere fără permis.

 

În iulie 2017, Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a renunţat la urmărirea penală, soluţia fiind implementată în sistem abia în februarie 2018. Degeaba, pentru că în iulie 2017, şoferul fusese din nou interpelat de poliţişti, pentru o staţionare neregulamentară, iar în octombrie acelaşi an, pentru că nu purta centura de siguranţă şi nu semnalizase schimbarea direcţiei de mers. Permisul apărea ca fiind „cu restricţii-suspendat”, deci a început o nouă cercetare penală, la care s-au reunit alte două dosare pentru conducere fără permis, consecinţa altor întâlniri cu poliţiştii. De această dată, dosarul a ajuns în instanţă. Procesul nu s-a terminat încă, aflându-se în rejudecare, la nivelul Judecătoriei.

 

Noi întâlniri cu poliţiştii au dus la un nou dosar penal. În perioada august 2019 – martie 2020, Marian a mai fost oprit de şase ori, pe Poitiers sau în Hlincea, de fiecare dată poliţiştii constatând că are permisul suspendat. Prima oară fusese oprit pentru că se încadrase greşit pentru un viraj la stânga. Le comunicase poliţştilor că nu are permis, acesta fiindu-i suspendat. De următoarele cinci ori, poliţiştii l-au oprit de cum i-au văzut BMW-ul. Nu că ar fi încălcat vreo regulă de circulaţie, ci pentru că ştiau deja că nu are dreptul de a conduce. Noul dosar a ajuns în instanţă în martie 2020, scrie Ziarul de Iași.

 

În faţa judecătorilor, şoferul a invocat faptul că, în opinia sa, nu încălcase niciun moment legea. Dosarele penale îi fuseseră întocmite în temeiul unor erori în implementarea în baza de date a soluţiilor date de procurori. Iar toate erorile plecau de la faptul că la primul contact cu legea, nu trecuse pe la poliţie pentru a lămuri situaţia, după ce fusese scos din cauză de procurori.

 

Interpretarea dată de Marian situaţiei nu a fost acceptată de magistraţii Judecătoriei. Faptul că în cele din urmă procurorii închideau dosarul nu însemna că avea voie să conducă până atunci.

 

Magistrații l-au condamnat la un an de închisoare, minimul legal, pentru fiecare dintre cele şase ocazii când fusese prins fără permis. Conform legii, în astfel de situaţii, pedeapsa rezultantă constă în cea mai mare dintre condamnări, la care se adaugă o treime din celelalte.

 

Prin urmare, Marian urma să primească o pedeapsă de un an pentru prima infracţiune, plus o treime din 60 de luni, câte patru luni pentru fiecare dintre celelalte cinci infracţiuni. În total, 2 ani şi 8 luni de închisoare. Legea permite ca executarea pedepselor mai mici de 3 ani să fie suspendată, ceea ce au hotărât şi judecătorii. Dacă ar mai fi fost oprit de două ori în trafic înainte de a fi trimis în judecată, ar fi încasat o pedeapsă de 3 ani şi 4 luni de închisoare, care nu mai putea fi suspendată.