Săraci, dar cu preţuri ca la bogaţi, asta s-ar putea spune despre politica de investiţii practicată de Consiliul Judeţean (CJ) şi Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri (DJDP). Săptămâna trecută, consilieri judeţeni au adoptat trei hotărâri referitoare la tot atâtea căi rutiere administrate de DJDP, iar costurile prevăzute pentru investiţii ridică serioase semne de întrebare asupra modului în care s-au făcut calculele.
„Modernizare şi consolidare DJ 282 A din DN 29 D – Ionăşeni – Măşcăteni, km 0+000 – 10+000, judeţul Botoşani” este denumirea completă a obiectivului pentru care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici.
Cu alte cuvinte, fiecare kilometru de drum judeţean ar ajunge să coste 1,87 milioane de lei, adică mai mult de 400.000 de euro. Şi nu aveam de-a face cu un drum european şi nici măcar naţional, ci cu unul judeţean. Iar marea problemă este că preţul calculat este aproape dublu faţă de cel recomandat de Executiv.
În 2010, Guvernul a aprobat HG 77 privind standardele de cost pentru obiectivele de investiţii finanţate din fonduri publice. Prin respectivul act normativ, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, adică actualul Minister al Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurile Europene (MDRAPFE) a introdus un aşa-numit „cost investiţie de bază” pentru drumurile de categoria III – IV care se ridică la exact 1.150.191 de lei. În reglementare se stipulează foarte clar că în fundamentarea preţului s-au luat în calcul inclusiv contribuţiile asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în costuri, CAS, CASS, ajutorul de şomaj, fondul de garantare, practic toate obligaţiile curente pe care o companie le are pentru salariaţi. S-a ţinut cont inclusiv de cheltuielile indirecte şi profit în procente de 10%, respectiv 5% şi de o distanţă de 10 – 25 km de transport a materialelor.
„Standardul de cost constituie document de referinţă, cu rol de ghidare în promovarea obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice”,
HG 77/2010.
Sunt totuşi categorii de cheltuieli neincluse în standardul de cost: cele pentru obţinerea şi amenajarea terenului, asigurarea utilităţilor necesare obiectivului, pentru proiectare şi asistenţă tehnică şi pentru probe tehnologice. Însă chiar în documentaţia elaborată de SC Nord Proiect SA şi care a stat la baza aprobării amintitelor hotărâri de CJ, cu excepţia capitolului privind proiectarea, estimat la 96.700/km , în dreptul celorlalte este trecut clar 0 lei. În aceste condiţii, singura explicaţie pentru o asemenea „scumpete” ar fi aceea că din 2010, când a fost probat HG 77 şi până în 2017, s-a dublat totul, de la pământ şi utilaje până la salarii şi contribuţiile aferente la bugetul de stat.
Diferenţa de preţ faţă de estimarea făcută de MDRAPFE nu este însă singura care bate la ochi. În şedinţa CJ de miercurea trecută, unul dintre consilierii judeţeni a arătat că s-a documentat special pentru acest proiect şi că astfel a aflat că la Sibiu kilometrul de drum judeţean modernizat s-ar ridica la doar 0,7 milioane lei fără TVA, iar la Teleorman la 2,13 milioane lei fără TVA.
„Cred că ar trebui un pic mai multă rigoare în analiza acestor indicatori tehnici şi economici”,
Victor Ivănescu (foto dreapta), consilier judeţean.
Şeful DJDP Botoşani a încercat o explicaţie.
„La drumul de la Măşcăteni valoarea este mai mare datorită faptului că este o consolidare la kilometrul 0+500, iar valoarea consolidării e la valoarea drumului. Standardul de cost este luat pentru platforma drumului”,
Cătălin Gheorghian, director executiv DJDP Botoşani.
Drumarul şef al judeţului a precizat că tariful stabilit de MDRAPFE nu include şi eventuale consolidări, poduri sau alte lucrări adiacente, ori estimarea de la Botoşani este făcută pentru o investiţie care ar cuprinde și astfel de intervenții şi de aceea preţul este mai mare.
Consilierul liberal, care este şi director la SC Eltrans SA, a replicat însă că şi la celelalte două căi rutiere supuse aprobării în aceeaşi şedinţă de CJ, adică Vorona – Oneaga – Pădureni şi Coţuşca – Ghireni – DN 24 C, valoarea este „cam aceeaşi” cu a primului drum menţionat, adică exagerat de mult peste standardul de cost ministerial.
Mai exact, la Vorona – Oneaga – Pădureni costul per kilometru a ieşit de 1,57 milioane lei, iar la Coţuşca – Ghireni – DN 24 C km s-a ajuns la 1,80 milioane lei.
„Şi la celelalte sunt consolidări, sunt poduri pe anumite trasee, sunt şanţuri. Standardul de cost este de 330.000 de euro fără TVA doar pe kilometrul de drum”,
Cătălin Gheorghian (foto stânga), director executiv DJDP Botoşani.
Alesul PNL nu a renunţat şi a arătat că instituţia pleacă greşit în realizarea investiţiei atât timp cât valoarea estimată este deja de două ori mai mare decât standardul MDRAPFE.
„E foarte adevărat că la licitaţie constructorii vor veni să concureze acolo, dar atât timp când noi dăm o valoare estimată dublă, n-o să vină nimeni sub valoarea estimată recomandată”,
Victor Ivănescu, consilier judeţean PNL.
Toate aceste calcule ar putea însă rămâne doar atât, nişte calcule deoarece în prezent CJ nu dispune de banii necesari pentru a suporta aceste investiţii şi face demersuri pentru a obţine finanţare de la MDRAPFE prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Fostul preşedinte al CJ Botoşani, Gheorghe Sorescu, şi-a exprimat pesimismul cu privire la alocarea sumelor menţionate, arătând că tot se vorbeşte de semnarea unor contracte prin PNDL, „dar văd că nu se întâmplă lucrul acesta”.
Cel care i-a luat locul s-a abţinut de la prea multe consideraţii pe această temă.
„Eu am un singur comentariu: în şedinţa operativă de luni am spus «hai să sărim nişte etape» şi colegii n-au fost de acord. Trebuie să urmăm etapele legale pentru semnarea contractelor”,
Costică Macaleţi, preşedinte CJ Botoşani.
În amintita şedinţă de CJ, aleşii au aprobat inclusiv cofinanţări în valoare totală de 1,7 milioane de lei pentru cele trei căi rutiere, chiar dacă nu s-a obţinut vreun leu de la MDRAPFE.
În urma acestui articol, Consiliul Județean ne-a trimis un drept la replică, CLICK pentrui a-l citi integral
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL