Patroni, parohii și „băieți buni”, furt de 38.000 de metri cubi de apă din rețelele județului, în doar 6 luni

Spre finele anului 2023, Serviciul Control Antifraudă din cadrul SC Nova Apaserv SA a prezentat un nou raport privitor la consumurile frauduloase de apă.

 

Hoții de apă încă cutreieră județul

 

A făcut-o în fața celor cinci administratori care fac parte din Consiliul de Administrație al companiei de apă și canalizare a județului.

 

Raportul cu deficiențe constatate de Serviciul Antifraudă condus de Ioan Sorin Ciobanu precum și măsurile dispuse în vederea remedierii era pentru perioada 1 iulie – 31 decembrie 2023.

 

În ultimele șase luni din anul precedent au fost verificați peste 200 de utilizatori din întreg județul, atât persoane fizice cât și din rândul celor juridice.

Jumătate dintre cei verificați au fost depistați ca având consumuri ilegale de apă ce le-au fost imputate prin proces verbal. În unele cazuri prejudiciile au fost achitate integral, în altele unde sumele calculate erau mai mari au fost încheiate grafice de reeșalonare.

 

aproape 38.000 de metri cubi de apă,

au fost consumați anul trecut în mod fraudulos, fără ca operatorul Nova Apaserv să factureze acest consum.  

 

Respectivilor abonați le-au fost imputate taxa de debranșare în cuantum de 3.800 de lei plus prejudiciul pentru apa consumată ilegal, o medie calculată pe ultimii trei ani.

Doar pentru cei aproape 38.000 de metri cubi de apă suma care trebuie recuperată atinge pragul de 240.000 de lei.

Iar din taxa de debranșare operatorul a colectat 118.000 lei.

 

 

„În fiecare CA Serviciul Antifraudă prezintă un raport cu toate constatările din luna respectivă. Mai grave, mai puțin grave dar sunt foarte multe constatări. Mai mult decât atât, noi prin CA am făcut o misiune de audit și am verificat din urmă dacă toate constatările din rapoartele Serviciului Antifraudă au fost remediate. Și, cu mici excepții să zicem că activitatea a funcționat bine”,

Viorica Andronachi, președintele Consiliului de Administrație SC Nova Apaserv SA

 

Având în vedere faptul că situațiile semnalate de agenții din teren privitoare la lipsa sigiliilor, necontractarea serviciilor sau lipsa documentației specifice înregistrează un trende ascendent, administratorii companiei au vrut să se asigure că măsurile impuse de Serviciul Antifraudă sunt duse la îndeplinire și, ce este mai important, prejudiciile sunt recuperate.

 

„Mai sunt și lucruri care nu au fost luate în considerare numai că bănuiesc că acest lucru nu se va mai repeta mai ales că noi avem posibilitatea să verificăm aceste aspecte și ne interesează. De aia am făcut și misiune de audit. Serviciul depune mereu constatări și ele au mersul lor în interiorul societății. Pe la un moment dat se mai împotmolesc pe la compartimente, unul care nu răspunde, altul care nu vede hârtia. Și din punctul acesta de vedere se vor face niște îmbunătățiri pentru că probabil se va digitaliza corespondența asta în așa fel încât niciun salariat să nu mai poată spune că nu a primit sau nu a răspuns la timp”,

Viorica Andronachi, președintele Consiliului de Administrație SC Nova Apaserv SA

 

 

aproape 100 de utilizatori,

 persoane fizice și juridice care au fost depistați cu consumuri frauduloase de apă în județul Botoșani din iulie până în decembrie anul trecut. Printre acești abonați se regăsesc persoane fizice care locuiesc la case și care „cunosc” metodele de manipulare a aparatelor de măsurat apa. Dar și tot felul de firme și chiar parohii care fie nu dețin sigilii la apometre, fie au aparatele blocate și astfel consumul de apă nu este contorizat.

 

Serviciul Antifraudă de la Nova Apaserv a mai găsit situații în care s-a procedat la demontarea apometrului fără acordul operatorului și montarea altui aparat fără sigiliu și neluat în evidență prin contract, branșamente clandestine, de distrugere a sigiliilor sau de citiri defectuoase ce au condus la nefacturarea totalizată a sute de metri cubi de apă.

Nu lipsesc din raportul serviciului acei abonați branșați la rețeaua publică fără a avea un contract de prestări servicii cu Nova Apaserv.

Măsurile dispuse au fost dintre cele mai radicale, de la sistarea serviciilor cu suportarea devizului de lucrări până la debranșarea utilizatorului până la intrarea în legalitate.

 

Și, evident identificarea cauzelor care au dus la citirea defectuoasă, adică situațiile în care responsabilii zonali pot fi trași la răspundere pentru astfel de situații.