Șoferii din România vor plăti o nouă taxă de drum începând cu 1 ianuarie 2026.
Măsura urmărește alinierea la standardele europene și promovarea unui transport mai ecologic.
Autoritățile vor implementa din 2026 un nou sistem de taxare rutieră.
Potrivit legii nr. 226/2023, din 1 ianuarie 2026 vor exista două tipuri distincte de taxe de drum: cunoscuta Rovinietă și TolloRo.
Rovinieta va fi plătită de șoferii vehiculelor ușoare, cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone. Taxa va fi calculată în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (Euro) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale.
Va putea fi cumpărată pentru o perioadă de 10 zile, 30 de zile, 60 de zile sau 12 luni.
TollRo va fi plătită de șoferii care conduc vehicule a căror masă totală depășește 3,5 tone. Taxa se va calcula prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu un tarif unitar, care va fi stabilit ulterior prin ordin al Ministerului Transporturilor, potrivit termene.ro.
Autoritățile vor folosi banii obținuți din cele două taxe pentru întreținerea, modernizarea și dezvoltarea infrastructurii rutiere din România.
Potrivit legii nr. 275/2024, începând cu 2026, rovinieta va putea fi plătită până la ora 24:00 a zilei următoare călătoriei.
Această măsură vine în sprijinul șoferilor care, din diverse motive, nu au reușit să achite taxa înainte de a utiliza drumurile naționale. Important de precizat este faptul că această facilitate se aplică exclusiv vehiculelor ușoare înmatriculate în România.
În cazul mașinilor care sunt înmatriculate în alte state, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se vor face pe loc, imediat după identificarea conducătorului auto. Această prevedere asigură o aplicare eficientă a legislației și previne evitarea plății taxelor de către șoferii străini.
Potrivit noilor reglementări, rovinieta va crește de la anul cu aproximativ 40% față de tarifele actuale.
De exemplu, un șofer care conduce o mașină Euro 6 ar putea plăti 39 de euro, față de 28 euro cât plătește în prezent. În cazul vehiculelor grele se anunță majorări și mai mari. De exemplu, taxa anuală de drum pentru un camion Euro 6 ar putea ajunge la 7.050 de euro, față de 1.210 euro în prezent, ceea ce reprezintă o majorare de aproape șase ori.
Noile modificări de a descuraja folosirea vehiculelor poluante și de a încuraja tranziția către mijloace de transport mai prietenoase cu mediul.
Implementarea acestui nou sistem de taxare rutieră este rezultatul angajamentelor asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în special în cadrul capitolului dedicat transportului sustenabil. Obiectivul principal este reducerea emisiilor de carbon și promovarea unui transport ecologic.