Noile radare, spaima şoferilor vitezomani

Poliţia declară război vitezomanilor , ”de vină” fiind noile radare ultraperformante. Șoferii botoșăneni ar trebui să conducă prudent dacă merg în județul vecin deoarece un astfel de radar este și la Suceava.

 

Sute de şoferi au fost obligaţi numai în ultimele zile să predea permisele de conducere după ce au fost surprinşi de radar conducând cu viteze mult prea mari. „De vină“ sunt noile radare ultraperformante intrate în dotarea Poliţiei anul trecut. Acum, Poliţia a iniţiat o nouă licitaţie pentru achiziţia altor 50 de radere de ultimul tip.

 

Numai în ultimele zile, sute de şoferi care au confundat drumurile publice cu pistele de curse au fost obligaţi să predea pentru o lungă perioadă de timp permisele de conducere. Recordul de viteză în localitate îl deţine în acest moment un bucureştean, surprins în week-end, pe o stradă din Capitală, conducând cu 103 kilometri la oră, pe un sector de drum cu limită de 50 km/h. De altfel, doar sâmbătă, în numai o jumătate de oră, poliţiştii din Capitală au amendat peste 40 de şoferi care au depăşit limita de viteză legală.

 

Statisticile cu amenzi sunt strâns legate de noile radare din dotarea Poliţiei. Instituţia a achiziţionat cel mai nou model de radar de pe piaţă. Este vorba de opt aparate radar cu laser de tip LTI 20-20 TruCAM, folosite în peste 80 de ţări din întreaga lume. Radarele, tip pistol, au cameră video HD de înalta fidelitate, capabile să redea marca maşinii, plăcuţa de înmatriculare şi chiar trăsăturile faciale ale şoferilor.

 

Cele opt aparate sunt folosite, în prezent, de Secţia Poliţie Autostrăzi, Poliţia Capitalei şi Inspectoratele de Poliţie ale judeţelor Argeş, Bacău, Braşov, Suceava, Prahova, Timiş, unde se înregistrează valori mari de trafic. Tocmai pentru că noile aparate şi-au dovedit eficienţa Poliţia Română a iniţiat o nouă licitaţie în valoare de 2,45 milioane de lei, pentru 50 de radare laser în regim staţionar.

 

Deschiderea ofertelor este programată pentru data de 2 mai 2017. Potrivit caietului de sarcini, noile radare trebuie să aibă performanţe de top, aşa cum au şi aparatele achiziţionate anul trecut: depistare de viteze maxime de până la 320 km/h, distanţă maximă de măsurare de minim 1.000 de metri, iar eroarea maximă tolerată de +/- 2 km pentru viteze de până la 100 km/h.

 

Radarele urmează să fie livrate în maximum opt luni de la semnarea contractului. Mania vitezei este contagioasă Cât priveşte mania vitezei la şoferii români, psihologii susţin că aceasta este contagioasă. Partea bună este că avem capacitatea de a ne adapta, deci putem să renunţăm la comportamentele care generează pericol. Este însă nevoie de educaţie, în primul rând, dar şi de sancţiuni ferme.

„Deviaţiile de comportament sunt contagioase. Suntem dispuşi să împrumutăm mai ales comportamente riscante. Atâta timp cât vedem că aşa se face în trafic, probabilitatea să facem şi noi este foarte mare. Aşadar, avem o problemă cronică vizavi de conduita noastră rutieră. Nu este specific doar Bucureştiului, există tipare specifice şi în celelalte regiuni din ţară. Ba mai mult, acelaşi şofer are şi capacitatea de a-şi autoregla comportamentul. Într-un fel conduce în Bucureşti, în alt fel conduce în Viena. Adică nu suntem bolnavi mintal, avem capacitatea de a ne adapta. S-a cronicizat în timp un tip de comportament şi tot în timp se va şi dezvăţa. Pentru asta este nevoie de sancţiuni, dar mai ales formare încă din şcoală. Vorbim, în primul rând, de educaţie“, a explicat psihologul Ionel Simionca, vicepreşedinte al Asociaţiei PsihotrafiQ.

(Sursa: Adevărul)