Am împrumutat multe din State, cumva poate ca să ne amăgim că trăim și noi celebrul vis american. Ne sărbătorim iubirea în februarie sau ne costumăm și cumpărăm bostani în octombrie. Printre multe sărbători împrumutate, am preluat și nebunia ”Black Friday”, conceptul care înseamnă vânzări de miliarde de euro la nivel global.
”Vinerea Neagră" este în SUA ziua care succede Sărbatoarea Zilei Recunoştinţei şi care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun.
La noi, a fost astăzi, 18 noiembrie 2016 și a generat o întreagă nebunie. Nu că nu ar fi fost așa și în anii trecuți. Au fost persoane care s-au trezit la 5:00 dimineața pentru o ofertă de neratat pe site-urile electronice. Alții, au tot strâns bani pentru această zi de maraton al cumpărăturilor și și-au prioritizat la sânge dorințele din planul de reînnoire a produselor electronice, electrocasnice sau a gadgeturilor.
În cealaltă categorie s-au poziționat scepticii care susțin că nu se lasă ”păcăliți” de aceste reduceri. Iar rețelele de socializare au fost condimentate cu postări în acest ton.
”Black friday in Romania : in urmă cu 2 luni am comandat un aragaz de pe emag - la reducere atunci costa 700 ron de la 1200 ron ! Astăzi de curiozitate intru pe site după n încercări de a-l accesa -același aragaz in oferta black friday la prețul de 1000 ron”, a scris pe FB președinta unei asocației neguvernamentale de la Botoșani.
Astfel de rețineri nu i-au împiedicat pe amatorii de ”chilipiruri”. Spre seară, după o zi nebună, în parcarea unui hypermarket de la Botoșani unde sunt două magazine cunoscute pentru produse de uz casnic, era un adevărat furnicar.
Oamenii încă se plimbau frenetic printre rafturi și discutau între ei reducerile. Iar valul de cumpărători care se scurgea printre uși cu diverse cutii în brațe, mai mici sau mai mari, era continuu.
S-au vândut azi foarte bine televizoarele. Și telefoanele. Au urmat mașinile de spălat și electrocasnicele gen storcătoare de fructe, prăjitoare de pâine sau cuptoarele cu microunde. Și aspiratoare sau aragaze sau plite electrice.
Un domn fericit și-a întâlnit un amic. Cumpărase un cadou pentru soție, altul pentru sine.
”Am plătit 500 de lei, pe raft era pus acum la prețul de 1.280 de lei, am avut 55% reducere. Iphone-ul 6 l-am luat cu 1.000 de lei reducere, era la preț de 3.200 de lei, eu l-am luat cu 2.200 lei. E în țiplă, este nou, am garanție, telefon bun, eu am vrut ceva cu două cartele dar nu am văzut nimic să-mi placă. Îmi doream de mult Iphone, am vrut 7 dar…”.
Erau produse ce erau în plan a fi achiziționate. Și s-a întâmplat la ”Black Friday”.
”Astea le aveam în plan, am acasă un storcător centrifugar și voiam unul din acesta că este mai sănătos, prin presare. Am dus mașina la spălăătorie și am intrat și m-am ales cu astea două”.
Unul dintre magazine a doborât recordul la creditele acordate pe produse. Destul de avantajoase. Botoșănenii care erau deja clienți și aveau card de cumpărături au beneficiat de reducerea dobânzii la zero până la 15 rate. Ceilalți, au avut și ei parte de reduceri avantajoase. În total, pe credite s-au vândut produse care se ridică la valoarea de 1 miliard de lei vechi. Fără a se lua în calcul și sumele lăsate în magazin de botoșănenii care au plătit cash pentru produsele achiziționate.