Misiune imposibilă: Ori face, ori nu face uriașul proiect cu liniile și tramvaiele noi, Primăria devine datoare vândută pe o mulțime de ani

  • Primarul Cosmin Andrei a discutat o oră cu ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, pentru a găsi o soluție de deblocare a proiectului privitor la infrastructura rutieră pentru circulația tramvaielor.
  • Misiunea Primăriei a devenit deja imposibilă în condițiile în care la orizont s-a ivit un nou risc de corecții financiare uriașe care să fie aplicate orașului.

 

Situația pe scurt

 

Simplificând situația, proiectul pentru dalele pe care circulă tramvaiele este strâns legat de achiziția acestora. Dacă se renunță la reabilitarea căilor de rulare pe traseele 101 și 102 pierdem bani europeni. În același timp, nu mai avem timp să implementăm acest proiect care se ridică în prezent la costuri uriașe pentru Primărie. Iar cele 9 tramvaie vor fi oricum trimise la Botoșani, indiferent dacă avem sau nu infrastructură pentru ele.

 

În amănunt, proiectul „Transport urban durabil în Municipiul Botoșani prin reabilitarea, modernizarea și extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – reabilitare cale de rulare traseu 101 și 102” ar trebui să fie gata până la 31 decembrie 2023.

 

Adică la finele anului viitor.

 

Primăria Botoșani trebuie să contribuie cu suma de 100 de milioane de lei sau 20 de milioane de euro. Cu acești bani se pot reabilita probabil toate străzile din piatră și pământ de la periferii.

 

Ce-ar fi dacă...

 

Chiar dacă s-ar face acest efort financiar prin accesarea unui împrumut, până anul viitor în decembrie, este imposibil să fie realizată și proiectarea, dar și execuția lucrărilor, adică reabilitarea a 17 km din calea de rulare a tramvaiului. Iar la momentul critic (31 decembrie 2023), pe lângă cele 20 de milioane de euro contribuția Primăriei, se adaugă și fondurile europene care nu se cheltuiesc până atunci.

 

„Căutăm soluții pentru a nu primi corecții financiare dacă nu se va mai implementa proiectul de reabilitare a infrastructurii care presupune o cofinanțare de 100 de milioane de lei, astăzi. Până la momentul licitației suma poate să crească și în urma realizării lucrărilor pentru că prețurile sunt în creștere și atunci, așa cum am mai spus, nu vreau să îndatorez Primăria doar pentru un singur proiect, fără un orizont concret de realizare și în felul acesta să neglijez alte nevoie ale orașului, care sunt multe”,

Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani

 

De ce vorbim de corecții financiare?

 

Proiectul privitor la reabilitarea liniilor de rulare este strâns legat de achiziția tramvaielor propriu-zise.

 

Iar asta din cauza (datorită) unui angajament asumat de Primărie în mandatul precedent, adică în iunie 2018, pentru a participa la o licitație centralizată realizată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) pentru achiziția a 40 de tramvaie, 9 pentru Botoșani.

 

„Cu alte cuvinte, banii municipiului pentru cele 9 tramvaie au fost puși într-un coș comun cu alte primării pentru o achiziție centralizată, în vederea unui preț mai bun. Aceste 9 tramvaie trebuie să circule pe infrastructura reabilitată, dacă nu avem infrastructura reabilitată tramvaiele nu vor avea unde să circule, dar noi avem un agajament că achiziționăm aceste tramvaie. Riscăm corecții financiare dacă ne retragem din această licitație la nivelul întregului contract, pe 40 de tramvaie. Lucru pe care nu-l putem face astăzi fără repercusiuni pentru că așa și-a luat angajamentul Primăria Botoșani”,

Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani

 

Dacă municipiul Botoșani refuză tramvaiele pentru că nu mai are ce face cu ele, Uniunea Europeană aplică corecții financiare care se pot ridica la alte milioane de euro. Această problemă, spune Cosmin Andrei, ar fi putut fi evitată dacă Primăria Botoșani ar fi intrat singură într-o achiziție publică pentru cumpărarea tramvaielor, cum s-a întâmplat spre exemplu la Iași. Doar că Ministerul Dezvoltării a hotărât în 2018 să efectueze o achiziție centralizată, pentru toate localitățile care au accesat proiecte europene pe această axă, privându-le de dreptul de a-și face singure procedurile de licitație.

 

Însă la acest moment retragerea este tardivă și presupune plata de corecții financiare.

 

Ajutor cerut de la ministru

 

În această situație, care pare imposibilă, primarul Cosmin Andrei s-a deplasat la București, la ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.

 

„A fost dispus să lucrăm împreună pentru a nu dezangaja bani europeni și pentru a nu ajunge la corecții financiare. A rămas să mai studieze și dlui cu colegii din minister pentru a fi găsită o soluție astfel încât municipiul Botoșani să nu sufere în urma unui proiect care nu mai poate fi implementat. Și nu mai poate fi implementat nu că nu-mi doresc eu, ci pentru că așa sunt datele acestei probleme”,

Cosmin Andrei, primarul municipiului Botoșani

 

Pașii dezastrului

 

22 decembrie 2017 – sunt întocmite cele două fișe de proiect pentru cele două căi de rulare, 101 și 102.

 

27 martie 2019 – abia după doi ani sunt încărcate pe MYSMIS documentațiile tehnice pentru cele două obiective.

 

*MYSMIS este platforma pe care sunt încărcate proiectele cu finanțare europeană

 

24 decembrie 2019 – este semnat contractul de finanțare cu o perioadă de implementare de 71 de luni. Adică 6 ani fără o lună.

 

29 septembrie 2020 –  este lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) licitația pentru execuție lucrări, organizare de șantier, furnizare dotări, proiectare și asistență tehnică, furnizare și implementare sistem e-ticketing.

 

Termen limită de depunere a ofertelor: 23 noiembrie 2020.

 

Licitația a fost anulată, niciun constructor nu a fost interesat de acest proiect.

 

Se actualizează devizul de lucrări ca urmare a exploziei de creșteri de prețuri și se reia licitația cu o valoare mai mare.

 

15 martie 2021 - se lansează a doua licitație, care este mai apoi anulată pe 23 iunie 2021. Nicio ofertă depusă. Din nou.

 

 

5 iulie 2021 - Primăria deschide negocierile directe cu constructorii interesați să reabiliteze calea de rulare pentru tramvaie. Termenul limită de depunere a proiectelor a fost 19 octombrie 2021.

 

Doi constructori s-au arătat interesați, unul dintre ei ridicând valoarea investiției cu aproximativ 40%, explicând că nu se poate încadra în valoarea proiectului pentru realizarea lucrărilor. Cum suma pretinsă de constructor depășea valoarea estimată din proiect, Primăria s-a regăsit în situația de a anula și procedura de negociere directă.

 

28 ianuarie 2022 – Primăria Botoșani a solicitat de la Ministerul Dezvoltării, Guvernul României și Secretariatul General al Guvernului sumele suplimentare necesare pentru realizarea investiției.

 

Nu s-a primit niciun răspuns.

 

Cum o dai, intră în datorii

 

În rezumat, dacă Primăria Botoșani hotărăște să realizeze proiectul, trebuie în final să îl susțină în totalitate din fonduri proprii, pentru că nu va reuși să se încadreze în termenul de 31 decembrie 2023 și orice ban UE cheltuit până atunci trebuie returnat. Și atât ministrul Dezvoltării, cât și Agenția de Dezvoltare Regională Nord - Est au comunicat municipalității că NU poate faza proiectul în viitorul exercițiu financiar, adică nu are posibilitatea de a continua lucrările de la 1 ianuarie 2024 pe un alt program european.

 

Dacă Primăria Botoșani decide să nu facă proiectul, primește totuși tramvaie noi care nu pot circula pe șinele distruse din oraș și în plus ar trebui să plătească corecții financiare uriașe.

 

În oricare dintre variante, municipalitatea ar aduna datorii masive.