Două jucării au reuşit să fascineze o generaţie de copii despre care se credea că nu mai poate fi scoasă din faţa laptopului, a tabletei sau a telefonului mobil.
Este vorba despre kendama şi spinner. Părinţii sunt cei mai fericiţi pentru apariţia celor două jucării, pentru că marea lor grijă era să-şi ţină copiii cât mai departe de tabletă, telefon şi laptop.
O bilă din lemn şi un mâner cu o ţepuşă şi două cupe din lemn. Fără niciun chip, fără acces wi-fi, fără touchscreen cu gorilla glass, fără urmă de tehnologia viitorului, însă este un „must have“ pentru orice copil. La fel şi spinnerul, un titirez mai altfel, care are în mijloc un mic rulment, este o altă piesă de nelipsit din gama de jucării din ziua de azi.
Concurs de kendama
„Am crezut că nu va mai apărea nimic în piaţă care să fascineze copiii din ziua de azi mai mult decât un telefon inteligent, o tabletă sau un laptop de gaming. Au fost la modă penny-boardurile, apoi au apărut din senin nişte jucării extrem de simple, fără să aibă nimic din tehnologia modernă, dar care i-au fascinat pe copii. La început căutam kendame originale pe site-uri în America, apoi au apărut şi la noi în lanţurile de retail şi s-au vândut mai ceva ca pâinea caldă”, a declarat Bogdan Grama, tatăl a doi copii din Botoşani.
George este un copil de 12 ani care are două kendama originale cu care se joacă zilnic. Până la apariţia lor, era pasionat de jocurile pe laptop, dar acum mânuirea kendamei este una dintre preocupările care îi ocupă cel mai mult timp.
„E o jucărie fascinantă, care merge la orice vârstă şi care te captivează, te face să tot încerci până iese o mişcare şi apoi să încerci alta şi să fii mai bun. Eu am avut două kendame neoriginale, iar acum am două originale. Am participat şi la un concurs organizat la mine la şcoală în ultima zi din anul şcolar. Îmi place să fac schemele cât mai corect şi să încerc să mă depăşesc, ca să ajung la un nivel superior”, a spus George.
Marketingul este secretul
Din punctul de vedere al unui psiholog, priza pe care aceste jucării lipsite de tehnologie o are asupra generaţiei noi este cauzată de noutatea lor pe piaţă şi de faptul că au fost folosite politici de marketing.
„Până acum, atracţia a fost pentru telefoane şi tablete, dar cei care au introdus pe piaţă kendama şi spinnerele au avut o politică de marketing şi a fost prezentată ca fiind o noutate apariţia lor. Teoretic, orice este nou ne atrage şi se vede şi în acest caz. Kendama îi ţine în priză pe copii, îi face să fie mai buni, să vrea să-şi arate îndemânarea în faţa celorlalţi şi să vrea să fie mai cool făcând lucruri mai diferit”, a declarat Hortensia Tupiluş, un psiholog din Botoşani.
Tinerii îşi exersează mişcările şi îşi pun amprenta personalităţii pe modul în care fac diferite scheme şi sunt apreciaţi de cei din jur. Asta este ceva cu totul nou faţă de jocul pe calculator unde erau doar ei, fără nimeni în jurul lor.
O afacere bănoasă
Magazinele de jucării s-au adaptat cerinţelor pieţei şi au adus diferite tipuri de kendama, şi la 20 de lei, dar şi la 160 de lei sau chiar mai mult. Spinnerele au preţuri cuprinse între 16 şi 50 de lei. Nu există magazin cu jucării care să nu aibă la dispoziţie câteva modele.
„Kendama este jocul care a spart toate tiparele, care i-a scos pe copii din faţa calculatorului. Consider că ajută la dezvoltarea unor aptitudini ce ţin în special de îndemânare, dar şi la concentrare. Singura problemă, ca să-i spun aşa, ar fi costul unei kendama, întrucât copiii nu mai acceptă no-name-uri, vor doar jucării originale, care, se ştie, costă destul de mult”, am aflat de la ieşeanul Tudor Popa, tatăl unui puşti atras de kendama.
Cele mai scumpe sunt cele asociate unui brand. O jucărie simplă se transformă brusc într-una de fiţe dacă îi are o siglă, indiferent care ar fi aceea. (Sursa: Ziarul Evenimentul)