INTERVIU Liviu Ștefan, director Nova Apaserv: Nu vom scăpa foarte repede de avarii, practic nu avem cum / Situația este mult, mult mai complicată decât pare din afară

Apa curge paradoxal la SC Nova Apaserv SA. O companie aflată luni la rând aproape de intrarea în faliment reprezintă în continuare un fel de perlă a coroanei pentru mediul politic botoșănean, partidele încercând să își bage prin tot felul de metode oameni în funcțiile de conducere.

 

Ce mai poate face atunci un director interimar?


Cum mai poate redresa o societate comercială care nu reușește să factureze decât aproximativ o treime din apa introdusă în sistem?


Și, mai ales, câtă imixtiune politică există în actul de conducere care – nu-i așa? – teoretic ar trebui să fie unul bazat exclusiv pe criterii economice.


La toate acestea, dar și la multe altele, am încercat să găsim răspunsuri la Liviu Ștefan, director interimar al unității la care Consiliul Județean este acționar principal.

 

”Factura de energie electrică (...) ne duce chiar pe marginea prăpastiei”

 

Dle director, tocmai ați împlinit patru luni de când ați preluat conducerea societății, cum e? Ce ați găsit este mai dificil, mai bun, față de informațiile pe care le aveați inițial?

-    Au trecut patru luni, într-adevăr, eu am mai spus și anterior, știam că e o situație, hai să-i spun complicată ca să fiu mai lejer. Dar, situația este mult, mult mai complicată decât pare din afară. Motiv pentru care noi depunem eforturi serioase ca să menținem pe linia de plutire operatorul regional. Sunt probleme mari, vrând-nevrând ajungem la celebra expresie „moștenire grea”, avem o datorie pe care e drept, am mai scăzut-o, la furnizori, în jurul a 10 milioane de lei. Am scăzut undeva cu 1 – 3 milioane. Ceea ce ne zădărnicește eforturile sunt creșterile galopante și complet necontrolate ale prețului de energie electrică. Eu când am venit prețul era cam de 419 lei/MW, acum foarte recent, de ultimă oră, noul nostru tarif de energie electrică este de 866 de lei. Cu alte cuvinte, am dublat factura de energie electrică, care, dacă tot vorbim de situații complicate, ne duce chiar pe marginea prăpastiei. Pentru, că în cifre, înseamnă o creștere a facturii de pe o lună pe alta cu aproximativ 500.000 de lei, iar față de iulie cu 1 milion de lei care înseamnă practic undeva aproximativ 20% din cifra noastră de afaceri.

 

Doar electricitatea...

-    Da.

 

Dar, vorbind de datorii la furnizori de vreo două milioane de euro... în afară de electricitate, unde mai sunt aceste datorii? Către cine?

-    La toți furnizorii noștri...

 


Spuneți-i pe cei mai importanți...

-    Furnizorii de substanțe pe care le folosim la tratarea apei, ”Apele Române” și mulți alții de o amploare mai mică, dar sunt mulți, vreo 40 de furnizori.

 


”Am avut de recuperat multe lucrări rămase din urmă, peste 100 de zone unde trebuia să refacem”

 


Toată lumea se întreabă de ce durează atât de mult remedierea unor avarii și mai ales, refacerea carosabilului după aceste intervenții. Ce le răspundeți?

-    Am avut o perioadă în care dura foarte mult pentru că, de fapt, nu făceam remedierile având în vedere că prestatorul nostru de astfel de lucrări întrerupsese orice colaborare, tot din motive de datorii, că uitasem să-l precizez. La un moment dat el reprezenta unul din marii creditori. Dar am deblocat-o cred că undeva la sfârșitul lui iulie, începutul lui august. Am avut de recuperat multe lucrări rămase din urmă, peste 100 de zone unde trebuia să refacem. Am început cu cele vechi, probabil mai știți și din discuțiile cu Primăria.


Știu că pe Împărat Traian s-a intervenit acum mai bine de trei săptămâni și încă nu este refăcut carosabilul...

-    Da, este adevărat. Și ei la un moment dat mai... probabil că nu prioritizează tot timpul lucrările noastre. Dar în principiu, având în vedere noul regulament al Primăriei în care avem la dispoziție 10 zile și având în vedere că am și primit o serie de amenzi pe tema neîncadrării în acest termen, următorul pas este să-i transferăm prestatorului aceste amenzi, în ideea că practic trebuie să ne ajute să ne încadrăm în acele 10 zile pe care ni le acordă Primăria.


Și ei probabil că o să vă spună: dle, dar trebuie să ne plătiți și voi la timp... nu? Ca să executăm și noi în termen.

-    La plăți, acum stăm ceva mai bine cu ei. Nu suntem la zi. dar suntem într-un grafic rezonabil.

 


”Chiar este imposibil să intervenim foarte prompt”

 


Până la carosabil, câte echipe de intervenții are efectiv SC Nova Apaserv SA?


-    Da, avem două echipe de intervenții, orașul este împărțit în două zone, să zic teoretic. În organigramă avem două echipe a câte 10 oameni. Așa cum știți, în orice organizație, la un moment dat sunt unii în concediu medical. Unii în concediu de odihnă, alții în recuperări sau orice alt tip de formă de odihnă, astfel încât în oricare din cele două echipe găsim maximum șase oameni, șapte să zic, la un moment dat. Ca urmare, având în vedere multitudinea avariilor pe care le înregistrăm, dată fiind rețeaua veche pe care o administrăm, chiar este imposibil să intervenim foarte prompt. Cu un astfel de număr de personal. Noi încercăm să le prioritizăm, să intervenim acolo unde este cu adevărat probleme mari, cum am avut acum vreo lună cu Împărat Traian, Bulevardul Mihai Eminescu, erau practic trei avarii mari care nu se vedeau. Pur și simplu scădea presiunea în sistem și nu știam de unde.

 

LIVIU STEFAN

 


Dar avem cât? Spre 400 de kilometri de rețea în municipiul Botoșani. Din această rețea cât a fost construită după Revoluție, adică să spunem relativ nouă?

-    Păi, după Revoluție ar trebui să precizăm mai exact, în ultimii 10 ani au fost două proiecte mari, a fost ISPA, program pre-aderare în care am reabilitat undeva la 65 de km de rețea și a mai fost POS Mediu în care am mai reabilitat undeva până în 20 km. Deci, cum am mai spus, avem undeva 80 de km refăcuți din aproximativ 400. Cu alte cuvinte, repet că nu vom scăpa foarte repede de avarii, practic nu avem cum. În plus, chiar câteodată stăm cumva cu sufletul la gură să nu se întâmple o avarie pe aducțiunile mari de la Botoșani. Vorbim de conductele mari de transport care aduc apă de la Bucecea spre Cătămărăști, care de asemenea, au o vechime de peste 40 de ani care știm cu toții ce impact au asupra alimentării cu apă în caz de avarii. Niște conducte vechi, cu materiale...

 


”Am găsit acele celebre branșamente de plumb, care probabil au, nu știu, 60 de ani”

 


Dar cele mai vechi conducte din Botoșani cam de cât timp sunt? Cât de vechi sunt? Sunt mai bătrâne decât dvs.?


-    Da, da, da. A fost la un moment dat foarte mediatizată strada Codrului. Acolo a fost semnalată o lipsă de presiune și am săpat, am găsit acele celebre branșamente de plumb, care probabil au, nu știu, 60 de ani. Nu aș putea să spun exact când s-au făcut primele branșamente de plumb dar sunt foarte mulți ani. În plus, conducta de fapt nu mai exista, era doar o sită, motiv pentru care noi am înlocuit-o și i-am rebranșat pe fiecare pe care i-am găsit pe acolo. E foarte complicat din punct de vedere al vechimii rețelei.


De asta se și spune că nu ar exista o cartografiere exactă a rețelei din municipiu, cel puțin. Adică nu se știe 100% ce conducte avem.

-    Nu, 100% nu știm, dar totuși la nivel de municipiu Botoșani avem o situație. Chiar și o hartă în sistem GIS care este o unealtă foarte bună pentru noi la acest moment. În același timp, permanent noi „updatăm” harta aceasta în funcție de ce găsim la diverse avarii.

 

”Salariul mediu pe unitate este undeva la 4.000 de lei, brut, foarte puțin”

 

Pierderile sunt undeva la 60 – 70%. Această stare jalnică a rețelei este principala cauză a pierderilor ajunse la un asemenea nivel?

-    În limbajul, în terminologia utilizată în alimentația cu apă se vorbește de așa numite pierderi fizice care reprezintă scurgeri vizibile la suprafață sau direct în canalizare, cum mai știm. Dar sunt și acele pierderi prin nefacturare, hai să zicem cantități de apă nefacturate care înseamnă consumuri de multe ori, iar indulgent spus, neautorizate. E greu de dat o cifră exactă, cât e real, cât e neautorizat. Ce pot să vă spun, că la nivelul acesta de pierderi, dacă totul ar fi pierderi prin scurgere din conducte, ar cam trebui să vedem multe zone inundate. Prin urmare, noi să zicem că, nu aș vrea să folosesc șabloane, dar încercăm să ducem o campanie cât se poate de agresivă în ceea ce privește identificarea consumurilor neautorizate.


Asta voiam să spun și eu și am spus-o în nenumărate emisiuni, că dacă pierderile astea ar fi reale, ar trebui să avem o Veneție aici la Botoșani, și nu prea avem. Ceea ce înseamnă că se fură, dvs. evitați să pronunțați termenul, îl pronunț eu. Ați descoperit spălătorii, abatoare, vile cu piscină branșate ilegal, cu rețele paralele, cu bypass-uri?


-    Da, noi descoperim tot felul de cazuri. Cele mai dese sunt situații în care sunt echipamente de măsură cu intervenții neautorizate asupra lor. Mai găsim și bypass-uri, în sfârșit nu e o treabă simplă pentru că totul este sub pământ, sub asfalt, greu de identificat. Cert este că urmărim cu interes toți consumatorii așa numiți importanți ai noștri care contează cu adevărat în producție. Și chiar încercăm cu orice preț, monitorizăm, măsurăm, verificăm consumuri istorice astfel încât să creștem cantitatea de apă facturată. Este normal să creștem cantitatea de apă facturată pentru că doar așa putem depăși problemele astea imense financiare pe care le avem. Ca și costuri, ca și reduceri a cheltuielilor nu pot spune că nu putem face mai mult. Dar am ajuns la un nivel în care salariul mediu pe unitate este undeva la 4.000 de lei, brut, foarte puțin. La un număr mediu de angajați de 480, 4.000 de lei în ziua de azi știm toți ce înseamnă, e o demotivare a oamenilor, chiar și dezinteres de multe ori. Și din cauza asta, sunt convins că unica soluție este să ne creștem cifra de afaceri. Dacă nu regăsim cât mai mult în cât mai scurt timp, apa pe care noi cheltuim să o tratăm, o să avem mari probleme.

 

”Vom reorganiza cu siguranță societatea”

 

Asta voiam să vă întreb, realist vorbind, se poate salva această societate sau trebuie făcută iar alta nouă?

-    Nu, ipoteza a încă unui operator nou nu cred că mai e de actualitate, nu mai e posibil să se întâmple. Ca urmare singura soluție pentru ca județul Botoșani să aibă un operator de apă este ca Nova Apaserv să se pună pe picioare. Să se stabilizeze financiar.

 

Dar dvs. participați acum și la concurs pentru postul de director general. Ce ați scris, dacă se poate să ne spuneți cât se poate de succint în proiectul de management, astfel încât să salvați această societate?


-    Nu am ajuns încă la proiectul de management, am doar o declarație de intenție. Cu asta am început, cu creșterea veniturilor prin metodele pe care vi le-am enumerat, încercăm să găsim apa facturată, încercăm să reorganizăm, că până la urmă situația existentă, vrem, nu vrem, ne place să o spunem, nu ne place să o spunem, e creată tot de oameni. De acțiunile sau inacțiunile lor. Ca urmare, vom reorganiza cu siguranță societatea, mă refer la o structură organizațională, organigramă, posturi. Vom încerca să creștem ponderea personalului direct productiv, cei care efectiv lucrează la intervenții, la întreținere, la reparații. Încercăm pe cât posibil, pentru că nu e ușor, nu aș vrea să dau în derâdere, dar avem nevoie și de oameni de birou, dar principala noastră reorganizare se va efectua pentru creșterea personalului operațional. În același timp, nu putem mări cifra totală astfel încât probabil că unele posturi de pe zona neproductivă vor dispărea...


Și nu credeți că veți primi pentru fiecare post câte cinci telefoane de la oameni politici, când oamenii respectivi vor trebui să părăsească unitatea?

-    Prima soluție este să încercăm să distribuim, acolo unde este posibil, din zona de TESA, în zona de producție, pe cât posibil

 

LIVIU STEFAN DIRECTOR NOVA APASERV

 

 

”În perioada cât am stat eu aici director provizoriu, nu am perceput o influență politică pe zona asta...”

 

Dar vedeți dvs. vreun angajat care a lucrat vreo 10 ani, aici la hârtii, la sediu, să se ducă să-și pună cizmele și să intre în vreo canalizare?

-    Știți cum e, noi chiar avem o situație critică în momentul acesta. Nu cred că exagerez cu nimic. În situații critice doar cu măsuri aparent la fel de dure, se poate ieși.


Dar cât de mult vă încurcă faptul că mai mult sau mai puțin direct există o influență politică aici la Nova Apaserv? În adoptarea unor decizii, în adoptarea unor hotărâri care trebuie luate?

-    Nu știu, eu nu am perceput așa, în perioada cât am stat eu aici director provizoriu, nu am perceput o influență politică pe zona asta...


Nu v-a sunat niciun om politic?


-    Pentru că eu aș spune că, chiar avem o problemă cu operatorul regional în momentul acesta. Chiar avem probleme. Acum viitorul o să confirme sau o să infirme ceea ce am spus.

 


”Avem nevoie de oameni tineri, personalul e îmbătrânit, salariile sunt mici, datoriile mari”

 


O ultimă întrebare care este așa, mai mult o curiozitate personală. Dvs. ați mai activat aici la Nova Apaserv, ați ales să plecați și să reveniți. De ce ați ales să plecați și de ați optat pentru revenire?


-    Când am plecat, nu mai țin minte, aveam foarte mulți ani de operator de apă, probabil îmi doream să mai schimb ceva în carieră.


Aerul, nu apa, nu?


-    (zâmbește).. Da. Și după un periplu din ăsta mai în privat, ulterior iar la instituție publică, a apărut această provocare, ideea de a încerca, de a salva, hai să nu folosim cuvinte mari, de a face ceva bun pentru operatorul de apă, din perspectiva faptului că aveam ceva experiență, cunoșteam relativ bine sistemul. Am considerat că aș putea fi o soluție în momentul respectiv. Acum văzând ce am găsit pe aici, îmi dau seama că într-adevăr este o muncă grea de dus. Avem nevoie de oameni, avem nevoie de oameni noi, avem nevoie de oameni tineri, personalul e îmbătrânit, salariile sunt mici, datoriile mari. Nici nu știu punctele tari ale Nova Apaserv care sunt. Loialitatea personalului la unii care mai sunt...

 

 

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL