(P) Cand principiul calitatii produselor si serviciilor este respectat, firmele care il considera centrul activitatii lor trebuie sa isi inregistreze marca la OSIM. Implementarea culturii calitatii si inregistrarea unei marci in Romania este putin mai costisitoare, dar reuseste sa fidelizeze clientii exigenti, care accepta sa achite bani in plus, doar ca sa fie siguri ca ei si cei dragi nu vor avea de suferit consumand produsele respective.
Asa cum harta reprezinta un instrument de orientare in vederea ajungerii la o destinatie, marca este ghidul calitatii produselor, iar in cazul alimentelor si bauturilor racoritoare trebuie sa fie obligatorie.
Nu numai ambalajul este cel care vinde, in conditiile in care produsele sunt excelente, ci si marcile, de aceea avocatii foarte buni sfatuiesc firmele si micii producatori sa depuna actele de inregistrare a marcii la OSIM, inainte de lansarea produsului pe piata.
Marca reprezinta apararea calitatilor unui produs, care in acest mod nu mai poate fi contrafacut sau confundat cu un alt produs, iar aceasta este recunoscuta legal numai cand este inregistrata la OSIM.
De asemenea, marca este o reprezentare vizuala de semne grafice si de mesaje verbale, care au rolul de a deosebi calitatea unor produse si servicii de cele ale concurentei.
Asadar, marca poate fi:
- Sub forma unui slogan, usor de tinut minte, persuasiv si rezumativ. Sunt apreciate sloganurile cu valoare gnomica, detasandu-se de celelalte prin faptul ca intra in folclorul consumatorilor;
- Forme geometrice, desene cu trimitere la produsul respectiv sau la serviciul pe care il reprezinta;
- Forma complexa, in care desenele sunt insotite de denumiri, cifre;
- Forma tridimensionala a unui obiect, care defineste activitatea firmei (pana nu demult, produsele lactate si dulciurile unei firme erau recomandate de o vacuta mov din plus, in marime naturala, care era expusa prin supermarketuri);
- In functie de posesor si de scopul marcii, aceasta poate fi si individuala, colectiva sau de certificare.
Exista echipe specializate de avocati, care se ocupa de personalizarea serviciilor si produselor si care cunoste si legislatia din tara noastra in domeniu.
In functie de arealul de recunoastere a lor, marcile sunt: comunitare, cu recunoastere europeana si internationale, care sunt recunoscute si in Singapore.
Avocatul care se ocupa de inregistrarea marcii la OSIM raspunde de fiecare etapa a acestui demers, pe care il pregateste cu minutiozitate.
Pentru inregistrarea unei marci la OSIM, se parcurg obligatoriu urmatoarele etape:
1. Depunerea dosarului care contine cererea, dar si prezentarea marcii respective;
2. In functie de tipul de marca solicitata, se achita taxa si se prezinta dovada parcurgerii acestei etape;
3. OSIM examineaza atent si responsabil dosarul si admite cererea sau o respinge. Esecul este cauzat de prezenta unei marci similare inscrise la OSIM sau de intocmirea defectuoasa a dosarului, de aceea se impune ca un avocat sa se ocupe de aceasta problema serioasa;
4. Cererile admise sunt publicate in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala;
5. Achitarea taxei de eliberare a certificatului, dupa publicarea cererii in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala;
6. Emiterea certificatului care are valabilitate 10 ani.
Termenul de inregistrare a unei marci la OSIM are o valabilitate deosebit de generoasa, de aceea este recomandabil ca toate firmele sa afaca acest demers care le asigura cresterea vanzarilor, fidelizarea clientilor, atragerea clientilor noi polarizati de marca, dar si de recomandarile cumparatorilor vechi.
Chiar si desenele sau modelele industriale sunt protejate. Daca brevetul avea in vedere numai inventiile din domeniul tehnologiei, care puteau fi puse in practica la scara industriala, marca asigura si protectie asupra paternitatii intelectuale.
In prezent, chiar si domeniile de internet sunt inregistrate ca marci si exista foarte multe cereri de acest tip, fiindca in prezent comertul online s-a extins foarte mult si simultan cu el si publicitatea online (bloguri pe domeniu).
In lipsa inregistrarii marcii la OSIM, firmele din Romania pierd anual 5,5 miliarde de lei, iar la nivel european se pierd 269 de miliarde de lei.