Infractorii se reinventează: înşelătorii cu accidente fictive şi mii de euro

 

Reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean au remis un comunicat de presă prin care trag un  semnal de alarmă cu privire la ultimele metode la care apelează infractorii pentru a înşela cetăţenii în vederea obţinerii de foloase materiale însemnate. 
În ultima perioadă de timp, autorii infracţiunilor de înşelăciune şi-au diversificat modurile de operare, apărând noi modalităţi de săvârşire a acestui gen de infracţiuni, prin folosirea a diverse tehnici de comunicare – telefonie, sms, etc.
Aducem în atenţia opiniei publice câteva dintre aceste moduri de operare:

Sume de bani cerute pentru cauţiune sau despăgubire

Victimele sunt sunate de către persoane necunoscute, recomandându-se ca fiind rude apropiate sau avocaţi ai acestora şi, sub pretextul că au provocat accidente rutiere sau alte evenimente nefericite, le solicită sume de bani pentru soluţionare problemelor (despăgubire, plata cauţiunii, etc.)
În general, victimele sunt alese din rândul persoanelor în vârstă sau cu o situaţie materială bună. În momentul în care victimele sunt apelate, autorii le indică acestora să menţină legătura telefonică pe toată durata efectuării tranzacţiilor astfel încât victimele să nu aibă posibilitatea contactării rudei în numele căreia s-au prezentat.

2.000 de euro pentru un accident rutier cu multe victime

Astfel, la data de 31 octombrie 2012, D.M. de 68 ani, din comuna Prăjeni, judeţul Botoșani a fost apelată pe telefonul fix de către o persoană care s-a recomandat ca fiind fiul său, anunțând-o că a provocat un accident rutier cu victime și i-a solicitat suma de 2.000 euro.
Întrucât nu a avut toții banii, victima a trimis doar suma de 4.000 lei, bani pe care conform indicațiilor, i-a trimis prin mandat poștal on-line pe numele lui F.M..
Ulterior, partea vătămată a luat legătura cu fiul său care locuieşte în jud. Bihor, constatând că acesta nu a pățit nimic.
La data de 13 ianuarie 2013, o persoană necunoscută, prin intermediul unui apel telefonic, a indus în eroare partea vătămată J.M. de 72 de ani, din oraşul Flămânzi, judeţul Botoşani, prezentându-se ca fiind ginerele ei, M.N. din municipiul Focşani, judeţul Vrancea şi, sub pretextul că ar avea unele probleme personale, a convins-o să-i trimită prin mandat poştal suma de 1.000 lei.
A doua zi, partea vătămată a trimis prin mandat poştal suma de 1.000 lei la Oficiul Poştal nr. 13 din municipiul Galaţi, pe numele lui P.S. din comuna Şendreni, judeţul Galaţi, conform indicaţiilor transmise telefonic de persoana care s-a prezentat a fi ginerele său.

Premii de la televiziuni sau câştiguri prin cartele telefonice

Victimele sunt sunate de către persoane necunoscute, care se prezintă ca fiind reprezentanţi ai unor societăţi de telefonie mobilă sau posturi de televiziune şi, sub pretextul câştigării unor sume foarte mari de bani, le solicită acestora să trimită contravaloare unor aşa-zise taxe de câştig, (TVA sau sume necesare deblocării premiului câştigat), în vederea intrării în posesia premiului. De asemenea, sunt cazuri în care părţilor vătămate li se indică să achiziţioneze cartele telefonice cu credit, urmând ca acestea să transmită autorilor codurile de reîncărcare. În momentul în care victimele sunt apelate, autorii le indică acestora să menţină legătura telefonică pe toată durata efectuării tranzacţiilor astfel încât să nu aibă posibilitatea verificării veridicităţii câştigurilor.

10.000 de euro de la un director de televiziune

La data de 13 decembrie 2011, o persoană necunoscută a apelat-o telefonic, cu număr neafişat, pe C.M. de 48 ani, din municipiul Botoşani şi, prezentându-se drept director executiv al unui post naţional de televiziune, i-a adus la cunoştinţă faptul că este câştigătoarea unui premiu în valoare de 10.000 EURO cu ocazia aniversării a 16 ani de colaborare cu o societate de telefonie mobilă.
Persoana necunoscută i-a menţionat părţii vătămate faptul că pentru a intra în posesia premiului trebuie să facă o donaţie cu valoare cuprinsă între 2.400 şi 6.800 lei, reprezentând contravaloarea comisionului de 16%, bani ce urmau să intre în contul UNICEF ROMÂNIA.
C.M., fără a verifica realitatea presupusului câştig, a trimis suma de 2.400 lei pe numele lui B. F. din municipiul Galaţi, prin intermediul WESTERN UNION după care a comunicat telefonic codul tranzacţiei, moment în care i-au fost comunicate doar 3 cifre dintr-un presupus cod PIN şi i s-a solicitat ca pentru obţinerea celorlate 3 cifre să trimită încă 5.000 lei, însă partea vătămată a refuzat. Ca urmare a acestui fapt, aceasta a fost îndrumată să se prezinte la sediul unei bănci din municipiul Botoşani şi să declare în prezenţa unui funcţionar al băncii şi a unui notar public că renunţă la premiul de 10.000 de EURO, în caz contrar va fi data în judecată.
Autorul infracţiunii a fost identificat de poliţişti, fiind vorba despre o persoană din judeţul Cluj, cercetat la vremea respectivă în stare de arest, pentru săvârşirea altor fapte similare.

Director de bancă cu premiu de 10.000 de euro

La data de 15 ianuarie 2013, persoane necunoscute au apelat telefonic pe C.D. din comuna Havârna, judeţul Botoșani, prezentându-se ca fiind directori ai unei companii de telefonie mobile și respectiv al unei bănci și, sub pretextul câștigării unui premiu de 10.000 de Euro, i-au solicitat victimei să achiziționeze cartele telefonice din două rețele de telefonie mobilă, pentru ca apoi să le fie comunicate telefonic codurile de reîncarcare aferente acestora. Victimei i-a fost cauzat astfel un prejudiciu în valoare de 635 Lei.

Cumpărături uzate de la magazine online   

Victimele achiziţionează de pe site-urile de comerţ electronic, de la persoane necunoscute, diferite produse a căror contravaloare trebuie achitată prin mandat poştal, înainte de primirea bunurilor. În momentul în care acestea intră în posesia coletelor constată că în interior se găsesc bunuri fără valoare în locul celor comandate.
La data de 14 ianuarie 2013, F.M. de 31 ani, din oraşul Flămânzi a comandat pe un site de comerţ electronic, o pereche de căşti audio în valoare de 300 lei.
După ce a achitat contravaloarea produsului şi a ridicat coletul de la poştă, a constatat că în locul căştilor comandate, în colet era un obiect de îmbrăcăminte uzat. Fiind sesizaţi în timp util, poliţiştii Serviciului Investigaţii Criminale au luat legătura cu organele de poliţie de la domiciliul expeditorului, acesta fiind prins în momentul în care s-a prezentat la oficiul poştal pentru a ridica banii.
CITEŞTE:
 Moartea botoşăneanului strivit de lemne "plătită" cu 12.000 de lei