Henning Probst

 

PĂREREA ROMÂNILOR DESPRE ROMÂNI ESTE MAI PROASTÂ DECÎT A GERMANILOR DESPRE ROMÂNI” Henning Probst 1 Alături de celelalte sucursale din Moldova, Electrica Botoşani a devenit din această lună proprietarea concernului german E.ON, unul din cei mai mari furnizori de energie electrică din lume. Astfel a luat fiinţă compania E.ON Moldova, la care partea germană deţine 51% din acţiuni, iar restul se află încă în proprieatea statului român, prin Ministerul Economiei şi Comerţului. Societatea nou constituită îl care ca director general pe Henning Probst. Acesta s-a născut în Germania în 1957, a studiat economia la Braunschweig, Hamburg, Cambridge şi în SUA. În perioada 1984 - 1989 a fost asistent universitar în Hamburg şi Shanghai, China. Din 1990 a început să lucreze în sectorul serviciilor, mai întîi la o companie de servicii municipale, ca director de vînzări şi marketing, apoi s-a alăturat unei alte companii multi-utilitare cu sediul în Germania, unde a deţinut funcţia de director, calitate în care era responsabil şi pentru activităţile unui holding cu capacităţi de generare de energie convenţională şi nucleară. În 2003 - 2004 a lucrat cu CEZ Praga, furnizorul ceh de energie, care în România a preluat fosta filială Electrica Oltenia. La începutul acestui an Henning Probst s-a alăturat companiei E.ON Energie AG, cea mai mare companie germană din domeniul energiei, care a preluat fosta Electrica Moldova. Locuieşte la Praga, de unde vine în România în fiecare zi de luni. Este ajutat de doi directori germani şi doi români. E.ON are peste 40 milioane clienţi în întreaga lume şi ocupă poziţia de lider de piaţă în Europa Centrală, Anglia, Ţările Nordice şi Statele Unite ale Americii. Are două mari domenii de activitate, gazele naturale şi energia electrică, din perspectiva celei din urmă pariticipînd la privatizările din Bulgaria, Ungaria şi Croaţia. E.ON este unul dintre cei mai mari investitori în domeniul energiei, cu vînzări de circa 49 miliarde euro anual. Sediul central al consorţiului este la Dusseldorf - Germania. Una din primele consecinţe ale privatizării Electrica Moldova o constituie desfiinţarea, începînd cu 1 ianuarie 2006, a sucursalelor judeţene, compania urmînd să fie organizată pe patru mari departamente, care nu vor avea un director judeţean. - În afară de nume, ce schimbări importante va aduce privatizarea Electrica Moldova? - Noi vrem să fim mai aproape de consumatorii noştri, vrem să reducem nivelele administrative, în aria reţelei, în aria de distribuţie, noi am vrea, prin experienţa pe care am acumulat-o, să ne mişcăm, să facem cît mai multe investiţii, să îmbunătăţim calitatea reţelelor, dar totodată să îmbunătăţim şi serviciile pentru consumatorii noştri. - Cu ce diferă privatizarea din România faţă de cele din Ungaria, Bulgaria? - Procesul de privatizare în alte state a fost diferit. În alte ţări acest proces a debutat la începtul anilor '90 sau la începutul mileniului. În unele state privatizarea a fost finalizată într-o piaţă liberalizată 100%. Noi aici am achizţionat doar 51% din pachetul de acţiuni, doar atît deocamdată. Ce a fost interesant în România a fost procesul prin care s-a desfăşurat această privatizare, paşii pe care a trebuit să îi facem. La început, pentru Banat şi Dobrogea a existat doar un singur concurent care şi-a depus candidatura pentru privatizare, deja în Oltenia şi în Moldova au fost două părţi interesate de privatizare, iar acum, în partea Bucureştiului, sînt zece companii interesate de acest proces de privatizare. Aceasta arată o creştere a încrederii şi a interesului în sectorul de energie electrică al României. « Investiţiile cresc cu peste 10 milioane în fiecare an » - S-au plătit mai mulţi bani în privatizarea din România decît în cele din ţările vecine? - Nu, comparabil nu s-au plătit mai mulţi bani. - Mai puţini? - Companiile care s-au privatizat încă au rezultate negative şi capital negativ, ceea ce înseamnă afaceri care au ieşi în pierderi în ultimii ani. - Dar vi s-a cerut mai mult sau mai puţin decît vă aşteptaţi? - Fiecare ţară are un bilanţ propriu, o poziţie financiară  şi din acest punct de vedere totul a fost corect. - În alte filiale foste sau actuale Electrica au izbucnit sandaluri privind achiziţiile, s-au plătit milioane de lei pe materiale, scule, care costau sute de mii lei. Aveţi cunoştinţă pentru ceea ce aţi preluat dacă s-au petrecut astfel de lucruri? - Noi am auzit despre aceste acuzaţii şi mişcări juridice în alte foste filiale ale Electrica, dar noi nu am auzit absolut nimic despre astfel de antecedente în fosta Electrica Moldova, actuala E.ON Moldova. - Şi nu veţi face un control pe această temă? - În acest moment noi controlăm totul, reevaluăm toate mijloacele, toate activele, reevaluăm toate situaţiile financiare, reevaluăm toate conexiunile şi toate legăturile pe care le avem cu consumatorii şi bineînţeles, dacă vom găsi ceva în neregulă, vom acţiona imediat şi vom acţiona chiar dacă va fi vorba doar de un milion de lei sau de sute de milioane lei. Henning Probst 2 - Ce sumă intenţionaţi să investiţi la Botoşani şi care vor fi direcţiile principale spre care se vor duce aceste fonduri? - Noi încă nu am avut timp să analizăm în detaliu nevoile de investiţii, vă rugăm să vă aduceţi aminte de faptul că noi am menţionat că acum ne hotărîm asupra investiţiilor care se vor face pentru o perioada de cel puţin 20-30 de ani. Am văzut propuneri pentru investiţii în Moldova şi acestea cresc cu peste 10 milioane euro în fiecare an. Îmi pare rău că nu pot să vă răspund la această întrebare pentru că, pînă în momentul de faţă, eu am văzut doar sumele totale, dar în cîteva săptămîni probabil vom putea să împărţim aceste sume la nivel de sucursale, adică să împărţim investiţia care se va face anul viitor pe fiecare sucursală în parte. « Serviciile germane sînt mai scumpe » - Vor interveni modificări în contractele cu abonaţii? Mă gîndesc mai ales la perioada de facturare şi perioada care se rezervă abonaţilor pentru plata facturii - Da, noi analizăm în acest moment chestiunile cu privire la contractele cu consumatorii pentru a ajunge la un nivel european. În majoritatea zonelor din Europa citirea contoarelor se face o dată pe an şi apoi se împarte factura în 11 părţi, care reprezintă de fapt 11 părţi legale, la care se adaugă cea de a 12 - a lună, în care factura poate fi mai mare şi în care se face regularizarea. Acest sistem este mult mai rezonabil, mai convenabil pentru consumatori, dar noi trebuie să discutăm acest lucru cu reglementatorul (Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei - n.r.) şi să îl testăm pe piaţa românească şi în mediul românesc. - Asta vroiam să spun. În România se fură curent şi ar fi cred riscantă o facturare anuală - Asta este interesant să aud, pentru că nu este adevărat şi mai ales aici în zona Moldovei chiar vedem un comportament foarte bun al consumatorului şi oameni foarte normali, oameni care nu sînt poate foarte bogaţi, dar în comparaţie cu Ungaria sau Bulgaria, oamenii nu fură energia electrică în cantităţi substanţiale. Dar ceea ce cred românii despre români, părerea românilor despre români nu este la fel de bună ca a germanilor despre români şi am observat acest lucru destul de des. - Apropos de români şi germani. Botoşănenii, moldovenii, au acum un partener german. Cînd vor beneficia şi de servicii nemţeşti? - Serviciile germane sînt mult mai scumpe, calitatea reţelelor din Germania şi în general reţeaua este mult mai scumpă, preţul pe kwh în Germania este mult mai mare, aşa că oamenii din România, românii, ar trebui să se bucure de faptul că noi ne mişcăm încet, dar foarte sigur şi noi ne mişcăm către standarde mult mai înalte. - Angajaţii E.ON Moldova vor fi plătiţi ca în Germania sau ca în România? - Aceasta este o companie românească, baza noastră se află în România, această perioadă este una de tranziţie pentru managementul german, dar managerii germani vor pleca după cîţiva ani şi compania va reveni pe vechea structură, adică va fi o companie numai cu personal din România. - Cum se vor termina disputele dintre fostul şi actualul director de la Electrica Botoşani? - Nu a fost nici o ceartă şi nici o discuţie. A fost doar o decizie. - D-lor s-au reclamat reciproc - Nu s-au acuzat. A trebuit să rezolvăm o problemă neplăcută şi o vom rezolva. Eu nu acuz şi nu am discuţii, nu mă cert cu nimeni. - Vor mai fi d-lor angajaţi ai E.ON Moldova după terminarea auditului? - Asta depinde foarte mult de rezultatul pe care îl vom primi din partea auditorului. Interviu realizat în octombrie 2005 Henning Probst 3 Henning Probst a părăsit compania la aproximativ un an de la preluarea şefiei. Ultimii doi directori ai fostei Electrica Botoşani au fost daţi afară după ce s-au reclamat reciproc la forurile superioare ale E.ON, care între timp deţine pachetul majoritar de acţiuni la fosta Electrica Moldova. Preluarea societăţii de către compania germană nu a adus o îmbunătăţire vizibilă a serviciilor. După furtuni sînt sate care stau cîteva zile fără energie, la Botoşani nu există un coordonator al activităţii cu care să se poată discuta şi nici măcar un ofiţer de presă. S-a introdus un nou tip de facturare care îi face pe unii abonaţi să se trezească cu facturi uriaşe la cîteva luni, în timp ce rezultatul marilor investiţii anunţate atunci încă se mai lasă aşteptat.