Guvernul a decis: Ce informații vor primi pacienții consultați la distanță

La aproape un an și jumătate de la lansarea în dezbatere publică, proiectul de HG care va reglementa acordarea serviciilor medicale prin telemedicină, introduse în legislație în noiembrie 2020, a fost adoptat miercuri de Guvern.

 

Urmează ca, în viitorul apropiat, Guvernul să ofere cadrul necesar pentru acordarea consultațiilor la distanță pentru 51 de specializări medicale.

 

Proiectul de HG, care a fost adoptat de Executiv, va oferi o reglementare completă a telemedicinei, care a fost introdusă în legislație pe final de noiembrie 2020, prin OUG 196/2020. Proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică, în primă fază, în februarie 2021.

 

Documentul menționează faptul că pacienții trebuie să fie informați, înainte de a face vreo programare, cu privire la următoarele lucruri:

 

    -numele și calificarea profesioniștilor care furnizează serviciile medicale;

    -modalitatea de contact a medicului;

    -tarifele pentru actul medical furnizat prin telemedicină, precum și metodele posibile de plată;

    -detalii referitoare la serviciul de suport tehnic și modul de conectare;

    -limitele serviciilor de telemedicină și posibilitatea medicului și pacientului de a transforma oricând serviciul într-unul clasic, în cabinet;

    -condițiile de prelucrare a datelor cu caracter personal.

 

Aceste informații trebuie să apară pe pagina de internet, pe platforma sau în aplicația special concepute pentru furnizarea telemedicinei. Cu alte cuvinte, pacientul trebuie să știe, în mare, la ce să se aștepte, înainte de a face o programare și a plăti consultația/ furnizarea serviciului, potrivit Avocatnet.ro.

 

Documentul prevede că este necesar consimțământul expres al pacientului pentru accesarea platformei sau pentru furnizarea serviciului medical prin telemedicină, cu excepția medicinei de urgență. Pacientul va putea refuza serviciul medical acordat prin telemedicină.

 

Consultațiile prin telemedicină se vor face la fel ca cele fizice, respectiv cu programare, iar medicul va avea acces la fișa pacientului sau orice alte informații relevante pentru starea de sănătate a acestuia. Este prevăzut faptul că în situația în care medicul și pacientul nu vorbesc la un nivel suficient o limbă comună, care să asigure o bună comunicare între aceștia, telemedicina nu va fi folosită.

 

După finalizarea consultației online, medicii vor putea elibera pacientului, după caz, următoarele documente: prescripție electronică sau simplă, trimiteri către analize medicale de specialitate, bilet de trimitere/ internare, scheme de tratament sau vaccinare, certificat de concediu medical, certificate medicale pentru sarcină și îngrijire copil, certificate medicale pentru examene și diverse concursuri, adeverințe medicale pentru școli și grădinițe, pentru sport, recomandare îngrijiri la domiciliu sau scrisori medicale. Acestea vor fi eliberate în format electronic sau fizic, în situația în care transmiterea acestor documente la distanță nu este posibilă.

 

Atenție! Proiectul de HG nu se aplică, deocamdată. El trebuie publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.