George Șpaiuc, pictorul care creează cu dor și drag de Botoșani: Este acesta un semn de dragoste față de orașGALERIE FOTO

Sâmbătă la amiază, pe o vreme caniculară, iubitorii de artă au fost prezenți la vernisajul expoziției ”Drag de Botoșani”, lucrările fiind expuse pe simezele Colecției de Artă.

 

Format la școala profesorului Victor Hreniuc, stăruitor în culoare, George Șpaiuc este dintre pictorii de șevalet, un artist care abordează teme diverse, dar care rămâne fidel peisajului. Abordează însă cu aceeași lejeritate ansamblul urban, se apropie cu delicatețe de compozițiile florale sau de spațiul satului românesc.

 

Născut pe 8 aprilie 1964, la Hlipiceni, judeţul Botosani, George Șpaiuc se află în plină maturitate artistică, un pictor care recompune coloristic și compozițional spații urbane sau decupaje din natură, natură ce rămâne până astăzi principala sursă de inspiratie, însă, completată de peisajul construit, rural şi urban, conferă complexitate şi profunzime artistului şi creaţiei sale.

 

Gazda evenimentului de sâmbătă a fost, ca de obicei, Ana-Elisabeta Coșereanu, lui Gheorghe Median revenindu-i misiunea de a prezenta lucrările, de a descifra în fața publicului prezent la vernisaj simboluri, expresii, nuanțe în arta lui George Șpaiuc.

 

 

 

 

”Un artist prețuit și iubit în Botoșani, este vorba despre George Șpaiuc, un om pentru care Botoșaniul a însemnat o poveste de dragoste și rămâne această poveste de dragoste. Expoziția se numește Dor de Botoșani, chiar dacă veți remarca imagini și din alte orașe din țară. Întotdeauna gândul l-a întors în Botoșaniul grădinilor, al florilor, al frumosului, aici unde îi este familia și unde îi sunt cei dragi. Dor de Botoșani înseamnă pentru el totul și asta a încercat să exprime și în această expoziție”,

Ana-Elisabeta Coșereanu, Galeriile de Artă ”Ștefan Luchian” Botoșani

 

George Șpaiuc este un pictor cu experiență, care folosește într-un mod original compoziția, ritmul și elementele principale ale formei picturale. Arta lui este recognoscibilă, dar nu pentru că ar fi tributar unui manierism ce pândește de obicei chiar și la umbra marilor artiști, ci datorită liniilor coloristice, a perspectivelor solemne și a culorilor luminoase, vii, într-o bogăție de senzații.  

 

Iar atunci când punctul de inspirație pleacă din Botoșani, lucrările dobândesc o aură aparte.

 

”George Șpaiuc este unul dintre artiștii importanți nu numai ai Botoșanilor, ci și ai României de astăzi. Această expoziție trebuia să apară într-un fel și într-un timp, pentru că pictorul George Șpaiuc este puternic legat de Botoșani, iar orașul Botoșani a devenit pentru el un obiect de studiu, un obiect asupra căruia s-a ocupat de foarte multă vreme. În fond, pentru George Șpaiuc, Botoșaniul este nu un oraș, este o persoană, este o ființă pe care a caligrafiat-o, a fotografiat-o cu ochiul, pe care a sintetizat-o și pe care ne-a redat-o în foarte multe tablouri”,

Gheorghe Median, istoric

 

George Șpaiuc a dedicat Botoșaniului câteva zeci de tablouri și ”aproape că nu a rămas nimic  important nepus pe pânză”, adaugă Gheorghe Median.

 

 

 

 

Botoșaniul lui George Șpaiuc nu este cosmetizat coloristic. Iar pictorul nu se mulțumește cu aceleași cărări bătătorite, fie că vorbim despre centrul orașului sau despre cele câteva puncte importante, de la clădiri la personalități. Artistul își croiește cale și în zonele mărginașe, de unde culege fragmente pe care le transpune pe pânză.  

 

”În general, pictorii se opresc asupra lucrurilor esențiale când este vorba despre un oraș. Se opresc asupra clădirilor importante prin monumentalitate, prin semnificația lor culturală sau istorică. În cazul lui George Șpaiuc, lucrurile nu stau chiar așa. Pentru pictorul care este, orice element este important, astfel încât imaginile pe care le-a redat pe pânză sunt atât din centrul orașului, cât și din zonele mărginașe. Botoșaniul nu este un oraș cu mahalale. Veți vedea în aceste tablouri imagini din Centrul Istoric al orașului, dar și de pe strada Săvenilor, de pe strada Independenței, străzi care păstrează aerul și parfumul timpurilor de altădată.

Eu cred că George Șpaiuc s-a apropiat de Botoșani tocmai pentru că ar fi dorit să trăiască timpurile când acele clădiri pe care ni le prezintă arătau altfel decât acum. Erau îngrijite, erau elegante, erau locul unde protipendada orașului mergea la plimbare, un loc al securității depline, unde te simțeai bine ca botoșănean și ca român. Lucrurile s-au diminuat între timp, iar pictorul înțelegând acest lucru nu a insistat și nu insistă în lucrările sale asupra detaliilor, el privește în mare lucrurile, sugestionând mai degrabă și lăsându-ne pe noi, privitorii, să ne închipuim cam ce ar fi putut să fie”,

Gheorghe Median, istoric

 

Culoarea, la George Șpaiuc, este vibrantă, optimistă, vie. Artistul nu copiază natura, ci o transpune plastic, adăugând compoziției atitudine, dar și o concepție despre lume, o sferă de idei. Este exact ceea ce face diferența dintre o operă de artă și o copiere mecanică, fotografică, a naturii sau a ansamblului urban.

 

”Nota dominantă a lucrărilor lui George Șpaiuc este una optimistă. Veți observa un colorit excepțional. Culori puternice, culori care plac și care dau o notă optimistă. În foarte puține culori veți întâlni negrul sau griul sau maro, culori care redau în general stări tensionate sau stări de tristețe. Este acesta un semn de dragoste față de oraș, este sentimentul pe care-l ai când îți mângâi copilul, când te gândești la bunica sau la bunicul fără să privești nici ridurile de pe fața celor bătrâni, nici murdăria de la joacă pe care un copil o are. Prin lucrările sale, George Șpaiuc se diferențiază dintre alți pictori pentru că a făcut un program special din peisajul urban. Nu foarte multă lume poate să se dedice unui asemenea subiect”,

Gheorghe Median, istoric

 

 

 

 

O expoziție tematică nu este întotdeauna la îndemâna unui pictor, chiar și prolific, dar ale cărui lucrări se află într-o continuă dinamică. Pentru că lucrările lui George Șpaiuc sunt căutate, sunt achiziționate constant.

 

”Aici sunt vrei douăzeci și ceva de tablouri, cele mai multe inspirate de Botoșani. A face o expoziție personală este ceva foarte dificil. Un pictor nu ține lucrările, ele trebuie să circule, să intre în circuitul lucrărilor de artă, iar o expoziție înseamnă câteva zeci de tablouri. Anul trecut, în iunie, George Șpaiuc a avut o expoziție personală, cu foarte multe lucrări, extraordinar de apreciată la Cluj. Or din iunie 2021 până în iulie 2022 este un timp prea scurt pentru a realiza atât de multe tablouri pentru a realiza încă o expoziție personală. Iar pictorul Șpaiuc ține la cota lui, la prestanța lui și nu poate face nimic altfel decât foarte bine”,

Gheorghe Median, istoric

 

George Șpaiuc este cunoscut în general ca un peisagist, spune Gheorghe Median, foarte multe lucrări ale sale fiind inconfundabile din acest punct de vedere.

 

Arta lui George Șpaiuc poartă pecetea trăirilor și a gândului uman, lucrările sunt o invitație la meditație calmă și contemplativă.

 

”În ultima perioadă observăm că se apleacă cu foarte multă grijă asupra florilor. Lucrările pe care le face sunt pline de viață. Pictorul are o putere extraordinară de a transfigura natura, de a putea să reprezinte natura în asemenea culori și în asemenea nuanțe încât să ne bucure, să simțim o stare de confort spiritual și de liniște atunci când le privim. Și mai are știința de a face ca totul să fie viu și clocotitor. Sunt aici câteva tablouri în care atmosfera este de toamnă târzie dau de primăvară timpurie și, deși ansamblul întreb este puțin închis, sunt copaci cu flori, copii care se joacă, sunt elemente care animă decorul și în final te face să simți că acolo se trăiește, că acolo e liniște, pace și este frumos”,

Gheorghe Median, istoric

 

 

 

 

George Șpaiuc este la a noua expoziție personală pe care o face în Botoșani. Iese rar pe simeze, iar atunci când o face rămâne într-o aură de smerenie față de Artă și față de Creație. Este artistul care vorbește puțin despre pictura sa, dar care exprimă într-un mod excepțional tot ceea ce Arta i-a dăruit.

 

”Istoria artelor plastice amintește de Luchian, amintește de Piliuță, dar garnitura se înnoiește de fiecare dată și, atunci când se fac reevaluări, pictorul George Șpaiuc se va regăsi în criticile, în cronicile care s-au scris despre expozițiile sale. Și-a creat un loc special în rândul oamenilor de cultură din Botoșani”,

Gheorghe Median, istoric