Memorialul Ipotești - Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” își propune, într-un parteneriat media cu ziarul Botoșăneanul, să îi readucă în memorie pe poeții botoșăneni din toate timpurile, prezentând câte un medalion din „Galeria cu poeți”.
Laureat al Premiului Național de Poezie Mihai Eminescu – OPERA OMNIA (1993), cetățean de onoare al municipiului Botoșani, Gellu Naum este considerat cel mai important poet suprarealist român și unul dintre ultimii reprezentanți de seamă ai acestui curent în Europa.
Născut la București pe 1 august 1915, și-a făcut studiile la Liceul „Dimitrie Cantemir”, apoi la Universitatea din București. Debutează în 1936, cu volumul Drumețul incendiar. Fiind student la anul III, este arestat pentru că a fost surprins scriind „parole cu caracter subversiv” pe zidurile caselor. La îndemnul pictorului Victor Brauner, pleacă, în 1938, la Paris, unde își continuă studiile de filosofie la Sorbona. Revine în țară în 1939, iar în 1941 se constituie grupul suprarealist român, din care poetul face parte, alături de Gherasim Luca, Dolfi Trost, Virgil Teodorescu și Paul Păun.
În perioada 1950-1960 publică mai mult literatură pentru copii, inclusiv celebra Carte cu Apolodor, iar în anii ′90– după ce îi apar mai multe cărți de poezie, dar și romanul Zenobia–, este recunoscut ca scriitor important, opera sa fiind tradusă în numeroase limbi. A publicat volumele de poezie: Drumețul incendiar (1936); Libertatea de a dormi pe o frunte (1937); Culoarul somnului (1944); Athanor (1968); Copacul-animal (1971); Tatăl meu obosit. Pohem (1972); Descrierea turnului (1975); Partea cealaltă (1980); Malul albastru (1990); Focul negru (1995); Sora fântână (1995); Calea șarpelui (2002) ș.a.
Se stinge din viață pe 29 septembrie 2001, la București.
Citită sau recitită, poezia lui Gellu Naum impresionează de fiecare dată prin „asociațiile stupefiante”, prin „rupturi în carnea poemului” și „schimbări de ritm neașteptate” (Nicolae Manolescu). Prin versurile sale, care pot fi privite de cititorul de rând ca un produs al „dereglării” formulelor poetice, autorul Copacului-animal „pune în circulație un nou model de a înțelege lumea, percepută nu atât prin dereglarea simțurilor /…/, ci printr-o dereglare a «sistemelor» prin care ești dresat” (Simona Popescu). Subminând previzibilul, Gellu Naum „dă maximă libertate imaginației”, contrazice convențiile, amestecă imaginile arhetipale, inventează personaje dintre cele mai bizare pentru a exprima o „straniu-fascinantă anxietate” (Ion Pop), vorbind, „detașat și energic, cu familiarități și sarcasme țâșnite în serie, despre experiența singurătății și a relației, despre câte se întâmplă și «câte nu se întâmplă în noi și le uităm acolo»” (Lucian Raicu).
(Prezentare de Lucia Țurcanu, Memorialul Ipotești)
[n]AUM pe bancă
Multe știam (și nu toate de spus) despre o sită care cerne invers
de la adânc la suprafață
și despre plopii negri care cresc acolo
și despre respirațiile largi
pesemne însă că a trebuit să mă opresc un pic meditând la toate astea
și salutând necunoscuți care treceau prin fața mea
atunci văzduhul s-a umplut de suflete și printre ele
sufletul meu mutatu-s-a în trupul unui bătrân cu gabardină
neagră și cu șapcă în carouri
și dus a fost cu el
și n-a rămas pe bancă
decât îmbrăcămintea mea de fildeș
Singură și imobilă
Când te opreşti în faţa oglinzilor
o mână iese din apele clare ca să te mângâie
o mână care este totdeauna a ta
această mână de mătrăgună şi de hârtie
care-mi aminteşte dezastruoasele şi amplele întâlniri în faţa oglinzilor.
Și de data aceasta umerii mei nu mai au umbră
nu mai sunt decât picioarele mele care aleargă
aceste triste biciclete aceste butoaie încărcate cu pălării
Vom trece strada fără a vedea ce se întâmplă
în pachetul acesta sunt pantofii uzaţi ai cenuşăresei
dar nu ne priveşte
în camera aceea goală răsună poate armonica morţii
ceea ce văd e un fluture călcat de tren
ceea ce ating e sângele tău ca un arbore
ceea ce aud e părul tău ca o scoică
Iată dezgustătoarele amintiri corpul meu împărţit în două
jumătatea mea roşie jumătatea mea albastră
linia precisă care mă împarte
pe care am construit-o muşcându-ţi palmele
iată jumătatea mea calmă jumătatea mea desesperată
Îţi vor trebui ace mai tari ca să le coşi împreună
sfori mai elastice degete mai abile
va trebui să distrug singur ceea ce am iubit împreună
şi mai ales va trebui să te mişti liberă
când voi traversa oraşul acesta pustiu
în frumosul meu costum de scafandru
Mama lucrurilor
Mai întâi masa m-a lovit peste degete
scara s-a întors cu spatele la mine
câteva fete cântau
apa se făcuse roșie
Mamă a lucrurilor ce au cu mine
eu spun masă pat magazie
dar în poetica dură a legăturilor noastre
trebuie să tai pâinea cu plămânii
trebuie să sparg lemnele cu limba
trebuie să car apă cu urechile
Trista bucată de lemn din șopron
am dus-o afară să se joace cu pomii
câteva fete cântau
noi eram singuri afară cu pomii
și eu fumam cuminte deoparte
DESCARCĂ APLICATIA BOTOSĂNEANUL PENTRU MOBIL: