Patru elevi ai Colegiului Național Mihai Eminescu din Botoșani au fost nevoiți să stea în genunchi cu mâinile deasupra capului la o oră desfășurată vineri. Ei au fost mutați acolo din bănci pentru că ar fi vorbit neîntrebați în timpul cursurilor.
Întrucât în anul 2022 astfel de scene nu reprezintă tocmai o obișnuință în România, mai ales la o unitate de învățământ de prestigiu dintr-un municipiu reședință de județ, momentele au fost surprinse de un coleg al celor pedepsiți.
Elevii se aflau la o oră de Limba Română, undeva mai în spatele sălii de clasă, și ar fi nemulțumit-o pe profesoară deoarece nu ar fi fost atenți la ceea ce se discuta și ar fi deranjat buna desfășurare a cursurilor.
Chiar dacă în acele clipe nu au existat proteste, la terminarea orei unii elevi au povestit apropiaților cele întâmplate.
A aflat și conducătoarea unității de învățământ care s-a declarat ”oripilată” și marcată de evenimentele petrecute în timpul respectivului curs.
”Bineînțeles că luni voi lua legătura cu d-na profesoară să văd exact ce s-a întâmplat acolo, la clasă, deci vom face o cercetare internă fără discuție să vedem dacă se adeveresc asemenea lucruri, care sunt destul de grave. Nu stăm cu mâinile în sân, evident, că lucrurile par a fi grave”,
Cristina Chiriac, director Colegiul Național Mihai Eminescu.
Cadrul didactic care conduce colegiul de renume al Botoșanilor a adăugat că a încercat să discute cu profesoara în cauză imediat după ce a auzit că s-ar fi petrecut unele lucruri nu tocmai în regulă, dar că aceasta era deja plecată acasă întrucât își terminase orele.
Și nu își poate explica ce ar fi făcut acei copii pentru a fi ținuți într-o astfel de poziție.
A menționat că va discuta inclusiv cu elevii.
”Eu regret foarte mult un asemenea comportament, dar repet, vom face o anchetă la nivel de școală să vedem exact ce s-a întâmplat. Vom urma pașii normali, vom începe cu o cercetare în clasă, cu elevii, vom lua un punct de vedere d-nei profesoare să vedem cum s-a ajuns la un asemenea tratament și, categoric, avem comisia de disciplină la nivelul școlii care va hotărî ce măsuri se iau în asemenea situații. Nu am mai avut asemenea plângeri, recunosc, nu au mai existat asemenea plângeri niciodată. Niciodată!”
Cristina Chiriac, director Colegiul Național Mihai Eminescu.
Directoarea de la ”Eminescu” s-a declarat tristă și a subliniat că ”nu iau apărarea în asemenea situații și sunt oripilată de așa ceva”, dar a subliniat că o astfel de practică nu este nici pe departe caracteristică profesorilor colegiului și că unitatea de învățământ, una cu rezultate de excepție obținute an de an la bacalaureat și olimpiade, nu promovează o astfel de educație.
Șefa educației botoșănene nu și-a ascuns uimirea când a aflat ce s-a petrecut la acea oră de Limba Română.
”Refuz să cred că există așa ceva într-o școală din România. Și mai ales într-un colegiu de prestigiu. Părinții și elevii trebuie să se adreseze de urgență conducerii școlii, Inspectoratului Școlar și Poliției. Acesta este sfatul meu pentru că trebuie desfășurată o anchetă serioasă dacă lucrurile se confirmă și luate niște măsuri cât se poate de drastice pentru prevenirea altor eveniment similare”,
Ada Macovei, inspector școlar general.
Culmea este că incidentul a avut loc într-o perioadă în care la Colegiul Național Mihai Eminescu este în plină derulare o inspecție generală a Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ).
Conducătoarea învățământului botoșănean a evidențiat că părinții trebuie să facă plângeri scrise, lucru care potrivit directoarei de la ”Eminescu” nu s-ar fi întâmplat până la finalul orelor de vineri.
”Purtare abuzivă” și ”rele tratamente aplicate minorului” sunt faptele la care, potrivit inspectorului școlar general, s-ar putea încadra cele întâmplate.
”E greu de crezut că se întâmplă într-o școală din România așa ceva în anul 2022. Nu se poate așa ceva...”,
Ada Macovei, inspector școlar general.
Șefa IȘJ Botoșani crede că s-a ajuns la asemenea lucruri și pentru că alte incidente din această gamă nu au fost tratate cum se cuvine.
Botoșăneanul a discutat și cu Diana Damean, cadrul didactic de la ora în cauză. Ne-a relatat că, ”a fost o glumă, nu știu ce s-a înțeles”.
- Ce glumă a fost?
- Nu, nu știu ce să zic... A fost o glumă. Mă rog, s-au amuzat... Discutau în spate, se certau acolo și a fost o glumă, s-a amuzat toată clasă.
- O glumă în ce sens, dvs. i-ați pedepsit sau cum a fost o glumă?
- Mă rog, așa ar fi să zic, sub formă de pedeapsă, dar n-a fost nimic în serios.
- Au stat minute bune acolo, în fața clasei, în genunchi cu mâinile sus...
- Nu au stat foarte mult, au stat foarte puțin pentru că ne-am continuat activitatea. O glumă din partea elevilor...
- Dar ”foarte puțin” însemnând câte minute?
- Chiar nu știu, că eu chiar îmi făceam treaba.
- Dar ce făceau, vorbeau în timpul orei sau...?
- Da, vorbeau foarte tare și nu îi auzeam pe elevii ceilalți care participau la o dezbatere. Se certau în spate, aveau laptopurile deschise, i-am atenționat de mai multe ori și chiar erau lângă un copil care vorbea și i-am adus mai aproape. I-am îndepărtat de cel care vorbea, asta a fost intenția. Dar a fost o glumă și s-au amuzat. Nici măcar nu au făcut ceea ce le-am cerut. S-au amuzat, stăteau pur și simplu acolo, în fața clasei, nu executau ei nu știu ce pedepse. Sunt elevi cu care am o relație bună, nu am nici un conflict.
- Dvs. spuneți că ei nu au făcut ce le-ați spus, dar dvs. ce le-ați spus să facă de ei s-au așezat în genunchi cu mâinile sus?
- Asta le-am zis să facă, dar nu au făcut, se sprijineau și se hlizeau pe acolo, nu țineau mâinile sus.
Profesoara Diana Damean și-ar fi dorit ca elevii să discute mai întâi cu ea ca să lămurească cele întâmplate și să nu confere o amploare nemeritată, în opinia sa, celor întâmplate.
A discutat în schimbat cu unii dintre părinții copiilor și susține că aceștia ar fi înțeles că ar fi fost vorba de o glumă și că nu au să îi reproșeze ceva.
Faptul că s-a ajuns să se facă public ce s-a întâmplat la oră consideră că reprezintă o denigrare ”fiindcă eu nu am avut nici o intenție rea”, ”am relație detensionată la clasă”, ”nu am vreo problemă cu ei, este o clasă bună”.
”Eu sunt la școală acum după Covid și abia vorbesc, abia îmi aud eu vocea, chiar voiam puțină liniște pentru că era o dezbatere interesantă și nu îi auzeam”,
Diana Damean, profesor.
A expus și condiția profesorului în pandemie: de aproape doi vorbește zilnic câte șase ore cu masca pe față, îi este foarte greu să se facă auzită și să poarte o discuție cu elevii.
Iar perioadele succesive de școală online și-au pus amprenta asupra comportamentului elevilor.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL