Șeful de la Cantina de Ajutor Social și bucătăreasa șefă au renunțat la posturi după scandalul care se lasă cu un proces colectiv

Acțiunea fără precedent a oamenilor străzii de la Botoșani care și-au arătat intenția de a deschide un proces colectiv împotriva Direcției de Asistență Socială (DAS) a municipalității botoșănene s-a soldat cu ieșirea din sistem a doi angajați care au fost implicați direct în furnizarea meselor pe timpul carantinei.

 

Teamă de proces?

 

După dezvăluirile unora dintre beneficiarii care au fost cazați la cele două centre și ale reprezentanților Asociației HAPPY, Mihai Hrițcu, șeful Cantinei de Ajutor Social, a ieșit brusc la pensie. Asta după ce, în primă fază, și-a arătat disponibilitatea de a continua activitatea, acest lucru fiind permis de lege, cu aprobare din partea conducerii.  

 

„Domnul Hrițcu a solicitat prelungirea activității, i-am aprobat și în perioada asta și-a depus dosarul de pensionare, fără să anunțe conducerea unității. Am făcut adresă la Casa Județeană de Pensii, am primit răspunsul și am procedat la încetarea contractului de muncă conform prevederilor legale”,

Dorin Burlacu, director DAS Botoșani

 

La fel pare să fi procedat și o bucătăreasă din centru: „Este o bucătăreasă într-o situație similară care a procedat la fel”, a arătat Dorin Burlacu.

 

Neoficial, cei doi ar fi luat decizia când au aflat de faptul că ar putea ajunge în instanță pentru a explica cum a fost furnizată hrana către persoanele fără adăpost din centrele din Aleea Nucului și Tudor Vladimirescu.

 

Război și cu presa 

 

Jurnaliștii Botoșăneanul au încercat să obțină o serie de răspunsuri și s-au deplasat la Centrul Social de Urgență (CSU) din Aleea Nucului, condus de Simona Șalvari. Nu se afla în birou în respectiva dimineață și a fost așteptată pe hol.

 

Când a fost anunțată că se dorește o discuție a adoptat o atitudine în totală contradicție cu domeniul asistenței sociale în care lucrează de peste un deceniu, după cum a explicat mai târziu. A dorit să poarte discuția pe hol și nu în birou și a devenit agresivă la vederea reportofonului, chiar dacă acesta era închis.

 

Iar asta în condițiile în care ocupă o funcție de conducere într-o unitate de stat, calitate care vine cu o serie de obligații, inclusiv să răspundă la întrebările adresate de reprezentanții mass-media, pentru care există și o lege aprobată de Parlament în urmă cu tocmai 20 de ani, 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Ulterior s-a închis în birou, fiind nevoie de apelarea telefonică a șefului ierarhic, în cazul de față directorul DAS Botoșani, Dorin Burlacu.

 

Abia după intervenția directorul DAS a a acceptat să răspundă la întrebări, în propriul birou.

 

De ce persoanele fără adăpost în perioada de carantină au beneficiat de o singură masă pe zi?

 

„Persoanele fără adăpost cazate la centrul de noapte sau la adăpostul temporar, conform legii, beneficiază de o masă pe zi, toți beneficiarii care nu au venituri. Nu există o altă lege care să spună că... Pe perioada stării de urgență beneficiarii nu au primit doar o singură masă pe zi, porțiile de mâncare s-au dublat, s-au luat măsuri în sensul acesta”,

Simona Șalvari, șef Centrul Social de Urgență

 

„Oamenii în cauză spun altceva, ONG-urile așijderea” – dovadă și reacțiile persoanelor care locuiesc pe stradă și care au povestit cum au fost tratate pe perioada stării de urgență: FĂRĂ PRECEDENT! Oamenii străzii s-au unit într-un proces colectiv și dau în judecată Direcția de Asistență Socială a Primăriei după ce au fost ținuți flămânzi 129 de zile

 

„Nu știu cine spune altceva. Persoanele care au fost cazate nu știu că se plâng de așa ceva, în afară de dl Asaftei care a ieșit în presă”.

 

Notă: Ioan Asaftei a fost printre puținii care a acceptat să vorbească public despre neajunsurile din perioada de carantinare. Nu este singurul care va fi parte în proces, în total fiind șapte persoane fără adăpost care au semnat pentru acțiunea în instanță.

 

„I-am cărat cu mașina la spital”

 

Șefa Centrului de Noapte a dorit să se noteze faptul că din funcția pe care o ocupă a făcut tot posibilul pentru a-i ajuta pe acești oameni, atât profesional cât și pe latură personală, chiar amintind că „i-a cărat” cu mașina personală la spital.

 

„În primul rând sunt pe funcția asta de un an de zile, eu sunt asistent social de 13 ani. Persoanele astea, în afară de ajutorul meu profesional, au beneficiat de ajutorul meu personal. Eu le-am sprijinit întotdeauna. Mergeți la orice oră și întrebați de orice beneficiar de d-na Simona. Și vedeți ce vă spun de d-na Simona, asistent social, da? Lucrez de 13 ani și am fost alături de ei tot timpul și profesional și personal. I-am cărat cu mașina la spital, la medici, la orice problemă au avut și am căutat soluții întotdeauna”,

Simona Șalvari, șef Centrul Social de Urgență

 

S-a dorit să se știe și cine a luat decizia de a restricționa accesul celor de la Asociația HAPPY de a le oferi un surplus de hrană oamenilor care au fost cazați în cele două centre.

 

„În starea de urgență, fiind pandemie s-a restricționat accesul persoanelor din exterior din cauza pandemiei. Dacă noi am fost închiși, am fost izolați și personal și beneficiari atunci cum putem primi persoane din exterior?”,

s-a întrebat Simona Șalvari

 

Primarul a „uitat” să o anunțe și pe d-na Șalvari

 

Răspuns: Prin protocolul semnat de fostul primar Cătălin Flutur cu ONG-uri botoșănene pentru a oferi hrană persoanelor de peste 65 de ani sau aflate în categorii de risc.

 

Protocol care a fost semnat în luna aprilie cu mai multe entităț,i printre care asociațiile: Scut Botoșănean, Grup Civic Botoșani, Happy Botoșani, Pro Urban și care a fost făcut public de Primărie la vremea respectivă printr-un comunicat de presă: Municipalitatea va distribui săptămânal pachete cu alimente vârstnicilor

 

„Deci eu nu știu de niciun protocol. Eu în perioada de urgență am fost în concediu medical, nu am fost la muncă. Dar chiar dacă am fost în medical, asta nu este o scuză, eu nu știu de niciun protocol. La noi nu a venit nimeni să semneze un protocol cu noi. Protocolul ăla nu trebuia să ajungă la noi?”,

Simona Șalvari, șef Centrul Social de Urgență

 

Nu în ultimul rând, șefa centrului a avut obiecții și cu privire la perioada de carantină în care au fost ținuți flămânzi oamenii străzii de la Botoșani afirmând că în realitate nu ar fi vorba de 129 de zile, ci doar de aproximativ 60.

 

Afirmația sa a rămas doar la un stadiu declarativ, după ce a refuzat să prezinte evidențe ale acestor perioade de carantină care în mod normal ar trebui să existe la centru. Graficele privitoare la perioadele în care beneficiarii celor două centre au fost ținuți la izolare au fost făcute publice de reprezentanții Asociației

Happy, care dețin o astfel de evidență. Oamenii care de aproximativ cinci ani merg pe străzi seară de seară pentru a ajuta persoanele fără adăpost. Oameni care le cunosc poveștile de viață transformate în drame personale. Oameni din exterior care fac aceste lucruri în mod voluntar și nu încasează salariu pentru a activa în acest domeniu al asistenței sociale în care poate că legea ar trebui să se aplice și... cu sufletul.

 

 

DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL:

download from google play download from apple store