Reprezentanții Sindicatului Drumarilor „Elie Radu” susțin că aplicarea legii cu privire la măsurile fiscal-bugetare în cadrul Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar duce la o destabilizare totală a instituției.
Sindicaliștii din cadrul CNAIR solicită ministrului Transportului, Sorin Grindeanu, avizarea favorabilă a memorandumului de exceptare în totalitate a CNAIR SA de la aplicarea Legii nr 296/2023 şi susţinerea spre aprobare de către Guvernul României, în caz contrar urmând să înceapă mişcări de protest, prin pichetarea ministerului şi a prefecturilor, atât în Bucureşti, cât şi în ţară, urmate apoi de proteste în cadrul instituţiei.
„În cazul în care nu se vor iniţia discuţii cu Sindicatul Drumarilor "Elie Radu" şi nu se vor face demersuri în vederea exceptării în totalitate de la aplicarea acestei legi, sindicatul avertizează asupra începerii unor mişcări de protest, prin pichetarea ministerului şi a prefecturilor, atât în Bucureşti, cât şi în ţară, urmate apoi de proteste în cadrul CNAIR. Salariaţii nu sunt obligaţi să presteze muncă suplimentară pentru a putea asigura viabilitatea drumurilor în prag de iarnă, iar activitatea în cadrul agenţiilor de control şi încasare de la graniţa nu trebuie să se desfăşoare cu mâncarea pe genunchi, fără pauze de masă. Vă amintiţi cazul colegului nostru de la Botoşani care anul trecut a murit de surmenaj pe autofreză”,
susţin sindicaliştii.
Conform sursei citate, aplicarea legii în cadrul CNAIR ar duce la o destabilizare totală a acesteia, cu impact asupra siguranţei rutiere a ţării, având în vedere importanţa strategică a companiei la securitatea naţională a României.
„Considerăm că implementarea la CNAIR a măsurilor dispuse prin Legea nr 296/2023 ar duce la un regres puternic al companiei, iar rezultatele remarcabile obţinute cu greu în ultimii ani vor dispărea, acest lucru fiind cauzat şi de pierderea profesioniştilor din domeniu care se vor îndrepta rapid către mediul privat, cuantumul veniturilor istorice realizate cu greu în ultimii trei ani probabil va reveni la nivelul de jos, controalele efectuate în ACI-uri vor reveni la nivelul celor din perioadele negre ale companiei, iar protejarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere se vor putea realiza doar la cota de avarie având impact major în siguranţa participanţilor la trafic”,
se precizează în document.
Astfel, Sindicatul Elie Radu trage un semnal puternic de alarmă şi cere ministrului de resort să analizeze „cu maximă seriozitate” exceptarea companiei de drumuri de la aplicarea Legii nr 296/2023, potrivit adevărul.ro
„De impactul acestei legii asupra companiei a fost mai interesat Sindicatul Drumarilor "Elie Radu", decât conducerea companiei, care imediat după intrarea în vigoare a legii a solicitat o întâlnire cu directorul general, solicitare rămasă fără niciun impact. Deşi Legea nr 467/2006 obligă angajatorul ca în cazul în care există o ameninţare la adresa locurilor de muncă sau au loc modificări importante în organizarea muncii să iniţieze informări şi consultări cu sindicatul reprezentativ, până la acest moment nu a avut nicio astfel de întâlnire, deşi a fost sesizat în mai multe rânduri, atât directorul general, cât şi Consiliul de Administraţie al CNAIR. În aceste condiţii, Sindicatul a fost nevoit să facă propria analiză care să stea la baza memorandumului în vederea exceptării CNAIR de la aplicarea acestei legi şi să solicite sprijinul direct al Ministerului Transportului şi Infrastructurii”,
Conform sursei citate, CNAIR, la fel ca alte companii de stat, chiar şi fără aplicarea Legii 296/2023 se confruntă cu lipsa personalului nou de specialitate, fiindu-i tot mai greu să-şi menţină personalul specializat şi mai ales să atragă profesionişti sau tineri cu potenţial.