DOCUMENT EXPLOZIV: După cinci ani facem lumină, HSR… Vorona – Ridicatul maşinilor, afacerea controlată din umbră de grupul din Vorona

 

Cinci ani de zile se împlinesc la începutul lui 2014 de când SC Hi Speed Recovery SRL şi-a început activitatea la Botoşani. Înfiinţată în decembrie 2008, HSR a şi trecut în februarie 2009 la ridicat şi blocat maşini fără să fi participat la vreo licitaţie, pe care Primăria Botoşani avea să o organizeze şi să fie câştigată de firmă abia în primăvară. În toţi aceşti ani a persistat o întrebare: cine se află în spatele afacerii? Asta fiindcă era greu de crezut că un tânăr care la ora constituirii societăţii comerciale avea numai 27 de ani ar fi putut dispune de toate resursele desfăşurării unei asemenea activităţi.
hsr vorona

Reorganizarea se bazează, printre altele, pe contractele HSR cu patru firme

În aprilie 2013 administratorul judiciar al HSR, Ionuţ Richard Bejinaru, a întocmit planul de reorganizare a societăţii. Privit în ansamblu, acesta se constituie într-un argument de 11 pagini pentru reorganizarea societăţii aflate în insolvenţă în detrimentul variantei de intrare în faliment. Sunt aduse tot felul motivaţii, una dintre acestea fiind că şansele de recuperare a banilor de către creditori sunt mult mai mari în cazul reorganizării decât dacă agentul economic s-ar afla în faliment şi s-ar trece la vânzarea activelor.
„Demararea procedurii de reorganizare a societăţii şi menţinerea activităţii curente la nivelul existent va crea posibilitatea de generare a unor fluxuri de numerar suplimentare ce va permite efectuarea de distribuiri către creditori. Per a contrario, vânzarea în acest moment a patrimoniului debitorului în cazul falimentului ar reduce şansele de recuperare a creanţelor şi ar duce la înstrăinarea acestui patrimoniu la o valoare inferioară faţă de valoarea sa reală”, arată Ionuţ Richard Bejinaru în planul de reorganizare.
Aceste enumeră şi „principalele premise” de la care pleacă reorganizarea SC Hi Speed Recovery SRL, iar la punctul al doilea se specifică: „existenţa relaţiilor contractuale cu un număr suficient de societăţi de profil”. Concret, sunt menţionate câteva firme cu care HSR are încheiate contracte de prestări servicii, ridicări, tractări şi transport. Aici încep să apară şi surprizele.

Recovery-ul lui "Mihalcea" printre contractanţii lui HSR

SC Complete Recovery Solutions SRL este una dintre firmele cu care HSR ar avea un astfel de contract. Societatea în cauză a fost constituită în 2010 şi îşi are sediul în satul Mănăstirea Doamnei din Curteşti, acolo unde locuieşte şi omul de afaceri Mihai Catană. Firma în cauză l-a avut până în martie 2011 ca administrator pe Emil Coţovanu, de la care Mihai Catană, care deja era asociat, a mai preluat câteva părţi sociale, ajungând să deţină 30%, restul de 70% fiind atunci împărţit în mod egal de către Petrus Iacob şi Ioan Orlando.
CITEŞTE ŞI:
 ANCHETA SĂPTĂMÂNII - „Puştanul minune”, sperietoarea şoferilor
Peste numai vreo trei luni, în iunie 2011, Mihai Catană a dobândit controlul societăţii după ce a preluat alte părţi sociale de la Emil Coţovanu şi Ion Bandi, ajungând astfel la 65%. Mihai Catană era astfel singurul botoşănean din afacere, Coţovanu având domiciliul la Suceava, iar Bandi şi Orlando la Bucureşti. Obiectivul principal de activitate al firme: activități ale agențiilor de colectare și a birourilor (oficiilor) de raportare a creditului.

Mai tare ca BCR-ul! Peste 7 miliarde de lei vechi de la Mihai Catană pentru HSR

Dar Mihai Catană nu apare în afacerea HSR doar prin contractul cu SC Complete Recovery Solutions SRL. Planul de reorganizare al administratorului judiciar cuprinde şi un tablou al creditorilor. Acesta cuprinde 16 persoane fizice şi juridice, de la Primăria Botoşani, bănci şi societăţi comerciale, până la oameni cărora societatea le datorează tarifele pentru ridicare în urma unor sentinţe judecătoreşti. Ei bine, cea mai mare sumă pe care HSR o înregistrează ca debit este de exact 731.943 de lei, către persoana fizică Mihai Catană, care ar fi împrumutat societatea comercială. Cele şapte miliarde de lei vechi pe care afaceristul născut la Vorona le-ar fi dat firmei îl situează, ca mărime a creanţei, pe primul loc în tabloul creditorilor, în condiţiile în care BCR are de recuperat 430.762 de lei, iar Baca Italo Romena peste 220.000 de lei. Toate creanţele asupra societăţii se ridică la 1,7 milioane lei.

hsr tabloul creditorilor

Hai şi cu sora

Legăturile cu oamenii de afaceri plecaţi din Vorona nu se opresc însă aici. SC Clean for All SRL este o altă societatea cu care HSR ar avea un contract de prestări servicii. Societatea are ca principal obiect de activitate „Activităţi specializate de curăţenie” şi spre finalul anului 2012 o avea ca unic asociat şi administrator pe Vica Vacariu, care ar fi sora lui Neculai Catană, administratorul de la SC Prodalcom Grup SRL. Firma a făcut obiectul unei dispute între conducerea Primăriei Botoşani şi cea a HSR după ce viceprimarul Cosmin Andrei a aflat că Hi Speed Recovery ar ocupa un spaţiu în incubatorul de afaceri care în acte ar fi fost de fapt închiriat către Clean for All.
CITEŞTE ŞI:
 Afacerea HSR găzduită de clădirea Primăriei Botoşani, maşinile blocate din casa municipiului

Hop şi Prodalcom

Relaţiile HSR cu oamenii de afaceri de top din Vorona nu se limitează însă nici măcar la acestea. Printre firmele trecute în revistă ca având contracte cu SC Hi Speed Recovery SRL se regăseşte până şi SC Prodalcom SA, societate care are ca obiect principal de activitate „distilarea, rafinarea şi mixarea băuturilor alcoolice”. În 2012 a avut o cifră de afaceri de 39,7 milioane de lei, echivalentul a aproape 9 milioane euro şi un profit de circa 165.000 de euro.
„Au o flotă de 80 de maşini cu care fac distribuţia şi atunci când li se strică o maşină mergem noi cu platforma şi o luăm. Sunt contracte, sunt facturi, nu-i problemă. Tot asta ne-a întrebat şi Fiscul, dar s-au lămurit”, spune Bogdan Juncanaru.
Cât despre Clean for All„a încercat la un moment dat să-şi schimbe domeniul de activitate”.

hsr contract prodalcom

HSR-ul mai vrea o tură cu Primăria

Intrată în insolvenţă, societatea nu a plătit deocamdată nici un leu creditorilor pentru că se află deocamdată în perioada de graţie, abia din februarie fiind programată începerea achitării debitelor din Tabloul Creditorilor. Administratorul societăţii susţine că se află la zi însă cu plăţile curente şi că „insolvenţa e un termen forţat, este de fapt o reorganizare ca să ajungem pe linia de plutire”. El este convins că societatea va fi salvată. „Dacă vroiam să o falimentez, o falimentam, nu aveam nici un interes să o ţin în viaţă”, arată Bogdan Juncanaru.
În aprilie contractul dintre Primăria Botoşani şi HSR expiră, iar reprezentanţii firmei se pregătesc de licitaţie.
cosmin andrei bogdan juncanaru „Eu sunt primul îndreptăţit să merg pe contract având în vedere că am lucrat şi lucrez aici. Nu ştiu dacă o firmă din Constanţa poate asigura tot ceea ce asigur eu aici”, mai spune Bogdan Juncanaru.

Edilii nu mai vor

Edilii, care au promis în campanie rezilierea contractului cu HSR, lucru pe care nu au reuşit să-l realizeze, evită o poziţie tranşantă.
„Nu cunosc acest aspect, o să mă consult cu oficiul juridic. Ceea ce vă pot spune este că am înaintat o adresă operatorului prin  care i-am transmis că acest contract nu se va prelungi automat, cum scrie în documentele oficiale pe care le avem, urmând a organiza o licitație la care se pot prezenta o serie de operatori interesați de acest domeniu, mai puțin cei în insolvență”, afirmă viceprimarul Cosmin Andrei.
A patru societate cu care HSR mai are contract şi care este menţionată în planul de reorganizare este SC Eco Paper SRL, din Câmpulung Moldovenesc, oraş în care HSR a desfăşurat activităţi de ridicare/blocare a maşinilor asemănătoare celor derulate în municipiul Botoşani.
Sergiu BĂLĂŞCĂU
[[banner]]
CITEŞTE ŞI:
 HSR – Cum se fac zeci de miliarde prin „hingherii” de maşini cu ajutorul capilor Primăriei