Cum să-ți construiești cariera dacă ai început să te dezvolți într-o nouă profesie

(P) Împreună cu experții de la Jooble, îți oferim 7 sfaturi utile pentru dezvoltarea carierei în noua ta profesie, de la cercetare și până la luarea deciziilor

 

Dezvoltarea carierei este un proces complex, care cuprinde întreaga ta viață profesională și presupune îmbunătățirea constantă a abilităților și cunoștințelor pe care le ai, dar și depunerea unui efort permanent pentru a avansa. Dezvoltarea carierei include următoarele componente: autocunoașterea, necesară pentru a înțelege ce reprezinți ca profesionist și unde te afli în prezent în cariera ta; cercetarea și explorarea, necesare pentru a ști unde poți ajunge ulterior în carieră; și nu în ultimul rând, luarea deciziilor corecte, care să îți asigure calea spre succes și prosperitate.


Am divizat aceste componente în următoarele elemente și sfaturi utile pentru dezvoltarea carierei tale:

 

1.    Cercetează piața

 

Indiferent de stadiul actual al carierei tale profesionale, este important să fii la curent cu cele mai noi tendințe de pe piața muncii. Ca mai toate lucrurile din lumea modernă, angajările se schimbă și evoluează în mod constant, iar singura modalitate de a rămâne competitiv și relevant este să fii la zi. Trebuie să utilizezi agregatoare de joburi precum Jooble cel puțin lunar, sau chiar săptămânal, pentru a înțelege ce anume caută angajatorii, dar și pentru a nu rata noi oportunități interesante.


De asemenea, este o idee bună să analizezi piețe de dimensiuni diferite, de exemplu să cauți oferte de locuri de muncă în Constanța și anunțuri pentru locuri de muncă în București pentru aceleași roluri. Acest exercițiu te va ajuta să înțelegi în ce măsură oportunitățile și perspectivele carierei tale depind de specificul pieței.


    2. Cercetează profesia


Învață cât mai multe despre profesia ta. Citește cărți și articole, urmărește video-uri și podcast-uri, participă la conferințe și seminare, pentru a te informa cât mai bine despre tot ce ține de profesia ta.


Studiază anunțuri de angajare din Occident, cum ar fi oferte de locuri de muncă în Franța, pentru a vedea care sunt cerințele în materie de cunoștințe și abilități pentru profesia ta în piețe mai dezvoltate.


De asemenea, identifică oameni de succes din domeniul tău și încearcă să afli mai multe despre experiențele lor. Aceștia pot reprezenta surse valoroase de inspirație și informații utile, care te pot ajuta să-ți dezvolți talentele și să-ți crești nivelul de încredere.


   3. Fă o analiză SWOT personală


Pentru a deveni mai conștient de sine, trebuie să faci o analiză SWOT a propriei personalități. SWOT este o tehnică de planificare strategică, care se descifrează ca Strengths (puncte tari), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunități) și Threats (amenințări). Încearcă să faci această analiză de la persoana a treia, cât mai obiectiv posibil. Poți să utilizezi unul dintre numeroasele instrumente disponibile online, cum ar fi analiza SWOT personală de la MindTools.


Ulterior, poți începe să lucrezi asupra îmbunătățirii punctelor forte și a minimizării punctelor slabe, să profiți de oportunitățile de carieră și să minimizezi sau să neutralizezi amenințările la adresa progresului tău profesional.


De asemenea, trebuie să iei în calcul limitările personale fizice și mentale, și să îți planifici dezvoltarea carierei în consecință.


     4. Estimează-ți resursele


Pe lângă caracterul, aptitudinile și abilitățile tale personale, există mulți alți factori care cu siguranță îți vor influența dezvoltarea carierei. Acestea includ resursele tale financiare (cât poți investi în educație, dezvoltare personală și căutarea unui loc de muncă), obligațiile tale financiare (familie, chirie, credite etc.), locația geografică și situația familială. Evaluarea acestor factori și conștientizarea importanței lor pentru cariera ta este extrem de importantă – te va ajuta să economisești mult timp și frustrări.

 

     5. Investește în dezvoltarea personală

 

Aceasta este probabil cea mai importantă componentă a dezvoltării carierei. Odată ce îți dai seama unde se află și încotro se îndreaptă cariera ta, trebuie să lucrezi în permanență asupra ta. Dezvoltarea personală include cursuri, cursuri, traininguri, citirea celor mai recente știri și cercetări, construirea de relații și, cel mai important, perfecționarea abilităților și îmbunătățirea personalității.

 

      6. Trasează obiective

 

Stabilește-ți obiective clare pe termen scurt și pe termen lung și încearcă să le atingi prin intermediul strategiilor potrivite. Învață cât mai multe despre industrie și ia în considerare diferitele cai de a-ți atinge obiectivele.

 

      7. Creează un algoritm de luare a deciziilor

 

La fel ca și în cazul oricărui alt aspect al vieții, luarea deciziilor este cea mai grea parte a dezvoltării carierei. Decizia corectă, luată la momentul potrivit, poate face diferența între succesul total și eșecul total.


Dar de unde să știi care este educația corectă sau angajatorul potrivit? Sau în ce moment să îți schimbi locul de muncă? Din păcate, această întrebare nu are un răspuns simplu și scurt. Știm că luarea celor mai bune decizii se bazează parțial pe instincte, parțial pe experiența proprie, dar și pe expertiza profesională obținută de la consultanți sau de la colegi. Când este vorba de dezvoltarea carierei, nu există o formulă unică, care să îți asigure garantat succesul. Ceea ce poți face însă, este să te asiguri că îți îmbunătățești în permanență procesul de luare a deciziilor, lucrând mereu la algoritmii tăi și asigurându-te că înveți din greșeli.


Dezvoltarea carierei este crucială pentru succesul tău profesional, pentru prosperitatea ta financiară și nu în ultimul rând, pentru fericirea și bunăstarea ta. Dacă te vei concentra pe fiecare dintre elementele enumerate mai sus și vei investi timp și resurse pentru îmbunătățirea fiecărui aspect, cu siguranță îți vei duce viața profesională spre noi culmi și, în cele din urmă, vei fi surprins de oportunitățile care ți se vor deschide.