Cum s-a modificat comportamentul consumatorilor români în ultimii ani?

(P) De altfel, numărul utilizatorilor de internet în România este pe un trend ascendent, previziunile indicând o creștere de până la 12, 7 milioane de utilizatori până în 2021. Iar piața românească de consum a crescut în mod constant, de la 104 miliarde de euro în 2016 până la 114 miliarde de euro în 2017.

 

Află cum a evoluat comportamentul consumatorului român în ultimii ani și ce s-a schimbat în 2020. Citește mai departe și află lucruri interesante.

 

Frecvența cumpărăturilor online în 2020 în România

 

Este bine știut faptul că românii sunt amatori de reduceri, iar ofertele promoționale le sunt pe plac. Faptul că multe dintre magazinele online de renume le oferă coduri, vouchere și cupoane de reducere care sunt colectate de site-uri de specialitate precum Promocodius, le oferă românilor prilejul de a face economii la cumpărăturile din magazinele digitale. Interesul crescut a făcut ca numărul cumpărătorilor online români să ajungă la 29% în 2019, iar în 2020, după pandemie, procentul celor care cumpărau de pe net (minim o dată pe lună) este de 46%.

 

În perioada dinainte de pandemie, 42% dintre români făceau cumpărături online, mai puțin de o dată pe lună, în timp ce 43% cumpărau cel puțin o dată pe lună sau mai des din magazinele digitale. 8% dintre români cumpărau o dată pe săptămână sau mai des de pe platformele online. Perioada de vârf a crizei sanitare a determinat o creștere de până la 14% a românilor care își făceau cumpărăturile online săptămânal. Tendință care s-a păstrat și după carantină, astfel că 10% dintre români continuă să cumpere de pe net.

 

Cum s-a modificat comportamentul consumatorului român în 2020?

 

Românii sunt fanii plăților în numerar, 90% dintre cumpărături fiind achitate în 2015 în acest mod. Ulterior, deschiderea către plățile electronice a făcut ca 20% dintre români să plătească folosind cardul, dar, chiar și atunci când comandă online, 80% dintre români continuă să achite cu banii cash. 49% dintre români au ajuns în timpul crizei să își reducă cheltuielile, iar 42% dintre aceștia se gândesc de două ori înainte de a plasa o comandă. O sursă utilă este reprezentată de magazinele online care promovează programe de reduceri, campanii de loialitate și au o ofertă avantajoasă din punct de vedere al discount-urilor.

 

Nivelul de utilizare a computerului ca mod de plasare a comenzilor era de 38,6%, dar telefoanele mobile se poziționau destul de aproape (34,4%). Românii au început să-și plătească facturile online (44%), iar încrederea în achizițiile pe net a crescut în 2020. Astfel, 50% dintre români au plasat comenzi de pe telefonul mobil, 42, 2% de pe desktop și 7% de pe tabletă. Ce se va întâmpla în continuare în ceea ce privește comportamentul românilor la cumpărături?

 

  • 35% dintre români vor fi mai economi și vor căuta acele promoții și oferte care să le permită să economisească;
  • 27% vor fi și mai prudenți în acțiunile lor și vor încerca să ducă economisirea la un nivel cât mai înalt, reducând și cheltuielile personale și ale familiei;
  • 26% dintre români nu își vor schimba modul în care fac cumpărături și nici nu sunt interesați să facă economii;
  • 11% își permit să cheltuiască așa cum o făceau și mai înainte, nici criza neputând să le modifice în vreun fel comportamentul de consum.

 

42, 7% dintre români își vor păstra obiceiurile de consum dobândite în timpul pandemiei, ceea ce înseamnă că își vor face cumpărăturile online. În această privință, consumatorul român se încadrează în tiparele Uniunii Europene, unde 60% dintre cetățeni vor cumpăra de pe net produsele pe care le consideră esențiale pentru bunăstarea lor.

 

O parte dintre români (22% dintre cei care lucrează parțial online și 12% care lucrează cu normă întreagă pe net, de acasă) deja apreciază avantajele oferite de cumpărăturile din magazinele digitale. Ofertă mai variată, opțiuni multiple de achiziție, campanii de reduceri și livrare rapidă a produselor – românii au de unde alege, iar beneficiile oferite sunt din ce în ce mai multe. Până la urmă, analizând criza sanitară dintr-un punct de vedere pozitiv, faptul că a apropiat consumatorul de mediul online este unul dintre puținele beneficii oferite românilor.