Copiii cu cerințe educaționale speciale, preluați în învățământul de masă în funcție de NIVELUL de sprijin

Un rol fundamental în asigurarea nivelurilor de sprijin îi revine echipei multidisciplinare formată din cadrul didactic de la clasa, consilierul școlar, profesor-logoped, cadru didactic de sprijin, profesor-psihopedagog, părinți, care va urmări și sprijini traseul școlar al elevului.

 

Copiii cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, aflați la nivelul 4 de sprijin, vor desfășura cel mult 70% din activitățile de învățare în spații speciale din cadrul școlilor de masă, în grupuri reduse, anunță ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, după o consultare privind statutul învățământului special, incluziunea și echitatea reflectate în proiectul Legii învățământului preuniversitar.

 

Noua lege a Educației prevede 5 niveluri de sprijin pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), primele patru cu aplicare în învățământul de masă. Nivelurile vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale elevilor oferindu-le flexibilizarea predării și intervenții specifice (logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică).

 

"Preluarea copiilor cu CES (cu excepția nivelului 5 de intervenție) în învățământul de masă urmează a se face gradual, pe măsură ce învățământul de masă va dispune de resurse umane și de infrastructură adecvată. Incluziunea școlară necesită resurse umane bine pregătite (profesor de sprijin, profesor- psihopedagog, profesor-logoped, consilier școlar), precum și infrastructură adecvată care să faciliteze nu doar integrare școlară, ci și echitate școlară", anunță Sorin Cîmpeanu, într-o postare pe pagină de Facebook.

 

Potrivit ministrului Educației, în funcție de nivelul de sprijin se vor elabora instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare și planuri educaționale personalizate, scrie portalinvatamant.ro.

 

Centrul național de Educație Incluzivă este cel care va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.