Consiliul de Administrație al Spitalului de Pneumoftiziologie Botoșani organizează concurs pentru funcția de manager. Aproape în orice altă perioadă a anului un astfel de anunț putea fi tratat ca oricare altul de acest gen. A fost însă demarat într-o situație specială pentru administrația publică locală și de aici au plecat și interpretările politice.
Pe 21 octombrie, cu șase zile înainte de învestirea primarului abia ales și a noului Consiliu Local, CA-ul de la ”TBC” a adoptat o hotărâre privind organizarea concursului pentru ocuparea postului de manager, care este deținut în prezent cu titlu de interimat de liberala Cristina Bahrin. Calendarul selecției noului director începe pe 16 noiembrie cu vizitarea unității medicale de către candidații interesați și se termină pe 10 decembrie cu afișarea rezultatelor finale.
Termenul limită de înscriere a candidaților este 24 noiembrie, pentru ca pe 4 decembrie să fie susținute public proiectele de management. Printre altele, cei interesați trebuie să fie absolvenți ai unor instituții de învățământ superior medicale, economice-financiare sau juridice, ai unor cursuri de perfecționare în management, agreate de Ministerul Sănătății sau a unui masterat ori doctorat în management sanitar, economic ori administrativ.
Datele de mai sus fac parte din al doilea calendar de concurs. Inițial, președintele CA a semnat un anunț prin care unele activități, precum termenul limită de înscriere și susținerea publică a proiectelor de management, trebuiau să se desfășoare în alte zile. Pe site a fost publicat anunțul cu alte date, dar cu același număr de înregistrare.
CA-ul Spitalului de Pneumoftiziologie are însă un pronunțat caracter politic și de aici pleacă toate întrebările privind graba organizării concursului până la învestirea noilor aleși locali. Unitatea de pe strada Trandafirilor se subordonează Consiliului Local Botoșani și potrivit Regulamentului de Organizare și Funcționare, Consiliul de Administrație are cinci membri cu drept de vot: unul este numit de primar, doi de Consiliul Local și doi de Direcția de Sănătate Publică (DSP).
În prezent, cele cinci posturi sunt deținute de Viorel Lefter, Călin Bosovici, Maricel Maxim, Teodor Ferariu și Maria Hodan, ei fiind oamenii care au decis declanșarea procedurii de ocupare a postului de manager. Așadar, majoritatea în CA este practic asigurată politic de administrația locală, trei din cei cinci membri fiind reprezentanții primarului și ai Consiliului Local.
Iar învestirea noului edil șef și a noilor consilieri locali va aduce cu sine și desemnarea altor persoane în CA. Și dat fiind faptul că primarul este PSD, partid care are și cei mai mulți consilieri locali, este de așteptat ca Spitalul TBC să intre în sfera de influență social-democrată. Și aceasta ar putea fi una dintre explicațiile demarării concursului în perioada dintre data la care a avut loc scrutinul local și cea de învestire a noilor aleși.
Prin hotărârea 5 din 21 octombrie 2020, CA-ul unității medicale a stabilit și membrii comisiei de concurs: Teodor Ferariu – președinte, acesta fiind director economic al DSP și totodată președinte al Consiliului de Administrație al spitalului, Gabriela Varzari, managerul Spitalului de Recuperare, numită în funcție de Cătălin Flutur pe când era primar și Georgeta Caraciuc, fostă șefă a DSP Botoșani.
Prin aceeași hotărâre s-a stabilit și componența comisiei de soluționare a contestațiilor: Maria Hodan, consilier superior la DSP, Valerian Andrieș, manager interimar al Spitalului Municipal Dorohoi, consilier județean PNL, care a candidat din partea liberalilor la Primăria Dorohoi chiar în acest an și Viorel Lefter, care a devenit manager la Spitalul TBC în 2010, prin concurs, în cel de-al doilea mandat de primar al lui Cătălin Flutur, actualmente fostul director fiind pensionar.
Iar secretarul comisiei de concurs și totodată al comisiei de soluționare a contestațiilor a fost numit Maricel Maxim, consilier local PNL.
După plecarea lui Daniel Buga, Cristina Bahrin a fost numită pe 1 august 2020 manager interimar de către Cătălin Flutur. Pentru a ocupa postul a trebuit să demisioneze din funcția de director economic de la Spitalul de Pneumoftiziologie. Interimatul îi expiră la sfârșitul lunii ianuarie a anului viitor și nu ascunde că este interesată să participe la concurs.
Susține însă că decizia de completare a ordinii de zi a ședinței Consiliului de Administrație cu punctul referitor la organizarea concursului îi aparține președintelui CA, Teodor Ferariu. Și că a fost numită pe jumătate de an, interval de timp în care potrivit legii are obligația să organizeze concurs pentru ocuparea postului.
”Eu am fost numită cu data de 1 august, dar până undeva pe la jumătatea lunii septembrie nu s-au putut organiza concursuri, până ce nu a apărut legea 203 și acolo spune că se pot organiza concursuri. Durata unui concurs de manager este de cel puțin două luni, pentru că se publică cu 30 de zile înainte, este un ordin al ministrului Sănătății care spune cum se organizează concursurile de manager, persoană fizică. Și noi avem și regulamentul intern aprobat. Și în condițiile acestea, Consiliul de Administrație a considerat că se poate organiza concurs. Ba mai mult, dl Ferariu este președinte al CA până în luna ianuarie, iar prin regulament președintele CA este președintele comisiei de concurs, iar membrii sunt din afara CA, deci nu ar fi putut să fie cei noi (cei desemnați de noii aleși locali – n.r.)”,
Cristina Bahrin, manager interimar Spitalul de Pneumoftiziologie.
Aceasta a adăugat că tot în această perioadă s-a început procedura pentru organizarea concursului și la Spitalul Municipal Dorohoi, astfel încât nu se poate spune că unitatea pe care o conduce reprezintă un caz aparte.
”Sigur că se pot face diverse interpretări dacă nu îți convine sau vrei să schimbi managerul”,
Cristina Bahrin, manager interimar Spitalul de Pneumoftiziologie.
Cum s-a ajuns totuși să se organizeze un concurs prin completarea unei ordini de zi a unei ședințe de CA?
”Era o ședință de CA în care s-a discutat asupra bilanțului, a rectificării bugetare și printre altele s-a pus în discuție și problema aceasta pentru că, dacă până acum concursurile nu se puteau organiza conform legii 55, pentru că toate concursurile erau suspendate pe perioadă Stării de Alertă, a venit legea 203 care a modificat și dă posibilitatea ca la nivelul autorităților locale să se organizeze concursuri, cum s-a organizat la Podriga, cum se organizează la Dorohoi, ca unități sanitare”,
Teodor Ferariu, președinte CA Spitalul de Pneumoftiziologie.
A precizat că nu vrea o polemică politică deoarece nu intră în categoria oamenilor care fac politică.
Primarul instalat pe 27 octombrie are însă cu totul altă părere despre ceea ce se întâmplă la unitatea medicală din subordinea municipalității.
”Am auzit că forțează pe ultima sută de metri organizarea concursului pentru postul de manager, probabil d-na manager de acolo fiind îngrijorată de faptul că interimatul este decis de către primar. Susținătorul dumneaei, dl Flutur, a pierdut alegerile, pe cale de consecință, logic, va fi schimbată pe perioada interimatului. Iar în ceea ce privește organizarea concursului, decizia va fi a Consiliului de Administrație, care cel puțin din punct de vedere moral nu ar fi trebuit să ia această decizie de organizare a concursului pentru că avem și reprezentanți ai vechiului Consiliu Local acolo și ar fi putut să aștepte învestirea cu cei doi noi reprezentanți ai Consiliului Local și cu reprezentantul primarului pentru că vorbim de o nouă viziune, în care vrem să dezvoltăm sistemul medical cu accesarea fondurilor europene”,
Cosmin Andrei, primar Botoșani.
Edilul șef a menționat că a primit și plângeri din partea angajaților unității și nu a făcut public numele persoanelor pe care le va sprijini pentru a intra în conducerea de acolo.
DESCARCĂ APLICAȚIA BOTOȘĂNEANUL PENTRU MOBIL